Plus: Leveranciers webshop V&D ook de klos, Minder nieuwe Volkswagens verkocht, BP zet bijl in Duitse organisatie
Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag:
1. Omzetdip AF-KLM door aanslagen Parijs
De aanslagen in Parijs medio november heeft Air France-KLM zo'n 50 miljoen euro aan omzet gekost. Wel heeft de airliner twee goede laatste twee weken van 2015 gekend. Vooral Japanners vliegen na de aanslagen op 13 november liever niet meer via Parijs, waar Air France zijn internationale knooppunt heeft. Volgens het luchtvaartconcern kost het drie tot zes maanden voordat de boekingen en de omzet weer op peil zijn. In december vlogen 6,2 miljoen passagiers met Air France, KLM of de regionale Franse vervoerder Hop. Een min van 1,1 procent ten opzichte van december 2014. Het aantal gevlogen kilometers per passagier nam wel iets toe. 18 februari zal de luchtvaartmaatschappij zijn cijfers over 2015 presteren. Volgens insiders is er winst geboekt vorig jaar. Ook wordt er binnenkort een 'groeiplan' aan de Franse vakbonden gepresenteerd.
2. BMW trekt order in na stakingen Nedcar
BMW heeft een order bij VDL Nedcar, voor de bouw van een paar duizend Mini's, teruggetrokken. Dit zegt eigenaar VDL tegenover de Limburgse zender L1. Bij Nedcar is het afgelopen jaar drie keer gestaakt. Ook vandaag (maandag) zal het werk stilliggen. De 900 medewerkers voeren samen met de vakbonden actie voor een nieuwe cao. Hun inzet is een loonsverhoging van drie procent en meer inspraak over de werktijden. Directielid Jan Mooren van VDL keurt de acties af. Ze beschadigen het imago van het bedrijf. Ook is er de vrees dat BMW, de grootste klant voor Nedcar, meer orders gaat intrekken. Bij een eventuele sluiting van de fabriek wordt de werkgelegenheid in de regio Limburg direct bedreigd.
3. Leveranciers webshop V&D ook de klos
Ook leveranciers van de V&D-webshop zijn de dupe van het faillissement van de warenhuisketen. De bedrijven dachten veel sterker te staan dan de 'gewone' leveranciers, omdat ze hun goederen 'in concessie of consignatie' hebben gegeven. Ze blijven hierdoor juridisch eigenaar van de spullen, totdat V&D ze verkoopt. Maar uit een brief van de curatoren, in handen van nieuwszender RTLZ, blijkt dat de goederen nog opgeslagen liggen bij Docdata. Deze weigert ze te retourneren. De curatoren betwijfelen of de werkwijze van Docdata mag, maar zien zichzelf niet als partij in dit conflict. Ze adviseren de leveranciers het met Docdata zelf uit te vechten. Deze week zullen de curatoren gesprekken met tientallen potentiele kopers van V&D. Eerder werd gemeld dat er '100% zeker' een doorstart met een stuk minder filialen maar mét de La Place restaurants. Lees hier de brief van de curatoren aan de leveranciers.
Lees ook op mt.nl: 'Dit zijn en doen de (duurbetaalde) puinruimers na een faillissement'
4. Minder nieuwe Volkswagens verkocht
De Volkswagen Groep heeft in 2015 minder dan 10 miljoen nieuwe auto's verkocht, een daling van 2 procent. Er werden 5,8 miljoen Volkswagens verkocht, een min van 4,8 procent. De Chinezen kopen minder en het sjoemelsoftwareschandaal heeft afbreuk gedaan aan het kwalitatieve imago van het merk. In Nederland is Volkswagen al elf jaar achtereen het best verkochte consumentenmerk. In 2015 zijn er 56 duizend verkocht, een marktaandeel van 12,5 procent. Populairste model van 2015 was echter de Peugeot 308, gevolgd door de Volkswagen Golf, Renault Clio, Volkswagen Polo en Volvo V40.
5. BP zet bijl in Duitse organisatie
Olieproducent BP moet in Duitsland 800 van de ongeveer 5000 arbeidsplaatsen schrappen. De vrije val van de olieprijs is de voornaamste oorzaak van deze ingreep. BP baat in Duitsland onder de naam Aral het grootste netwerk van tankstations bij de Oosterburen uit. In de zomer van 2014 kostte een vat Brentolie nog ongeveer 115 dollar. Afgelopen vrijdag werd de brandstof voor minder dan 34 dollar per vat verhandeld.
6. 'Japanners azen op Grolsch'
Grolsch komt wellicht in Japanse handen. Bierbrouwer Asahi gaat een bod doen op zowel Grolsch als het Italiaanse Peroni, twee merken uit de stal van SABMillier die in de etalage staan. Persbureau Bloomberg baseert het nieuws op de Japanse krant Yomiuri Shimbun. De Japanners willen 400 miljard yen (3,1 miljard euro) neertellen voor de twee biermerken. SABMiller moet bezit afstoten wil het overgenomen kunnen worden door AB Inbev. Beide bierreuzen zouden met hun huidige omvang te machtig worden op de wereldwijde biermarkt.
7. Minder cafés zetten minder om
Er zijn steeds minder kroegen in Nederland en ze zetten gemiddeld steeds minder om. De omzet blijft daarmee ver achter op andere horeca zoals hotels en restaurants. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag bekend. In de eerste negen maanden van 2015 werd (in absolute zin) een kwart minder bier of andere consumpties verkocht. Dit leidde tot een min van zeven procent ten opzichte van topjaar 2007. Ook restaurants hadden een omzetdipje van 4 procent. Kroegbazen voerden wel sterke prijsstijgingen door: sinds 2007 betalen we een kwart meer voor bier, wijn en andere consumpties. De hoogste kroegdichtheid zit in Limburg, ondanks een recente daling: 11 kroegen op 1.000 inwoners. In Flevoland is het aanbod met drie kroegen op de 1.000 inwoners een stuk schraler.
8. Manager van de dag: Bart Lubbers (Fastned)
Fastned, de exploitant van vijftig snellaadpalen in Nederland, heeft extra kapitaal aangetrokken. Onder meer financieringsmaatschappij Breesaap heeft haar lening uitgebreid naar tien miljoen euro. Ook medeoprichter Bart Lubbers (zoon van…) heeft met zijn financieringsmaatschappij Wilhelmina-Dok B.V. voor de komende drie jaar vijf miljoen euro extra in de onderneming gestoken. Dit moet volgens Lubbers alle operationele kosten tot 2019 dekken. Elektrisch rijden moet vanaf 2017 echt gaan vliegen. Nieuwe modellen van o.a. BMW, Audi en Volvo krijgen een actie radius van meer dan 300 kilometer. Een volle accu opladen kost 20 minuten. Veelrijders kunnen hun accu met een abonnement van 99 euro per maand onbeperkt laden.
9. Getal van de dag: 8
Opinieblad Elsevier mag nog maximaal acht jaar Elsevier heten. Dit zegt hoofdredacteur Arendo Joustra na de overname van het blad door uitgever New Skool Media. Volgens Joustra voelt de redactie zich 'erg ongemakkelijk' dat de naam gaat verdwijnen die al sinds 1891 bestaat. Reed Business Nederland, onderdeel van het beursgenoteerde RELX Group, verkocht onlangs de titels Elsevier en BeleggersBelangen aan New Skool Media. De nieuwe BV hierachter heet ONE (Opinie, Nieuws en Economie). New Skool Media heeft 67 procent in deze uitgeverij. Reed Business Nederland houdt een minderheidsbelang van 33 procent. New Skool Media is in 2014 opgericht en heeft 19 voormalige Sanoma-titels uit zoals Home and Garden, Knipmode en Vorsten.
10. Koffieautomaat: Ontslag en positieve discriminatie?
David Brent moet een van zijn vorkheftruckchauffeurs ontslaan, maar er ontaardt zich een discussie over iets anders.
Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.