Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Megaclaim tegen Volkswagen; Annemarie van Gaal: ‘AFM past niet bij mijn leven’

Plus: Delhaize-topman slaat slag met bonus, Shell-topman: 'Brexit schadelijk', 'New deal' tussen Air France en bonden

Plus: Delhaize-topman slaat slag met bonus, Shell-topman: 'Brexit schadelijk', 'New deal' tussen Air France en bonden Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag: 1. Megaclaim tegen Volkswagen in de maak Tientallen institutionele beleggers, zoals vermogensbeheerders en pensioenfondsen, gaan Volkswagen voor de rechter dagen. Ze willen compensatie voor hun (beurs) verliezen op hun investeringen in het autoconcern. The Financial Times sprak advocaat Klaus Nieding die de groep gedupeerde beleggers vertegenwoordigt. De eerste schadeclaim zal deze week in Wolfsburg op de kantoormat vallen. Het is onbekend welke partijen er bij de groepsclaim zijn aangesloten, maar het zou gaan om een Amerikaanse belegger die 'een groot verlies' heeft geleden. Andere gedupeerden sluiten zich bij die klager aan. Vorige week hebben 66.000 particuliere Europese autobezitters zich verenigd in de stichting Volkswagen Car Claim. Deze groep legt een 'bescheiden' claim neer van 10 miljoen euro aan schadevergoeding. Het Duitse autoconcern heeft miljarden uitgetrokken om de ontstane (imago) schade te herstellen. 2. Annemarie van Gaal: 'AFM past niet bij mijn leven' Annemarie van Gaal is opgestapt als toezichthouder bij de AFM. De zakenvrouw (53) zat er nog maar een half jaar. Tegenover het FD laat ze weten dat de AFM 'niet bij haar leven past'. Per sms: 'Ik wil altijd voeling houden met wat er speelt in de samenleving en dat is in de praktijk lastig te combineren met het lidmaatschap van een Raad van Toezicht. Het heeft zich in het afgelopen half jaar langzaam opgebouwd'. Voorzitter Paul Rosenmöller van de Raad van Toezicht was niet bereikbaar voor commentaar. Medio december vorig jaar ontstond er commotie toen onderzoeksblog Follow the Money berichtte over haar 'dubbelrol': het toezichthouderschap bij de AFM en bijklussen bij banken als ING en de Rabobank. Van Gaal reageerde destijds dat ze inmiddels niet meer werd ingehuurd als spreker door deze banken. Lees meer op MT.nl: 'Denk nooit dat je het zelf het best weet' (Van Gaal tijdens het Maakindustrie event editie 2015) 3. Delhaize-topman slaat slag met bonus Frans Muller (Delhaize) kan 1,5 miljoen euro op zijn rekening bijschrijven als de fusie tussen Delhaize en Ahold succesvol is. Dick Boer, de topman van Ahold komt er met 'slechts' een jaarsalaris, uitgesmeerd over vijf jaar, bekaaider van af. Muller krijgt ook nog een aandelenpakket in het verschiet waarvan de waarde kan oplopen tot anderhalf jaarsalaris. De bonusafspraken worden genoemd in het fusievoorstel dat voor het weekend is gedeponeerd bij de griffier van de Rechtbank van Koophandel in Brussel. Beide heren ontvingen, op basis van de laatste jaarverslagen, een basissalaris van bijna 1 miljoen euro. Extraatjes worden uitgedeeld in aandelen, in twee etappes, afhankelijk van onder meer de financiële prestaties van het gecombineerde bedrijf in de eerste twee jaren na de fusie. De aandelen mogen vijf jaar na toekenning weer verkocht worden. 4. Shell-topman: 'Brexit schadelijk' Een vertrek van de Britten uit de Europese Unie zou slecht zijn voor Shell. Dat zegt topman Ben van Beurden van het Brits-Nederlandse olie - en gasconcern tegen The Sunday Times. Hij zegt: 'Wij zijn een bedrijf met sterke wortels in het Verenigd Koninkrijk én op het continent'. Een afscheiding van Europa beperkt bijvoorbeeld de handel in gas en olie en de bewegingsvrijheid van het personeel. 'Dat is niet goed voor bedrijven als het onze, die floreren bij het ontbreken van grenzen.' De Britten kunnen zich uiterlijk in 2017 in een referendum uitspreken over het EU-lidmaatschap. Premier David Cameron probeert eerst gunstigere voorwaarden te onderhandelen met de Unie. Eerder wezen Britse bedrijven als Easyjet een Brexit af. 5. 'New deal' tussen Air France en bonden Geen gedwongen ontslagen en nieuwe investeringen. Dit zijn de belangrijkste elementen uit een 'new deal' tussen de directie van Air France en Franse vakbonden. De pilotenbond SNPL reageerde gelijk negatief op de nieuwe voorstellen. In het nieuwe plan wordt niet meer gerept over het sluiten van onrendabele lijnen en het uit de lucht nemen van toestellen. Ook zouden 3.000 banen behouden blijven. Volgens topman Gagey gaat het beter met de airliner waardoor een ‘ambitieuzer groeiplan’ mogelijk is. Air France komt naar verwachting voor het eerst sinds 2008 uit de rode cijfers, mede dankzij een lagere brandstofprijs. Het nettoresultaat bedraagt tussen de 350 en 400 miljoen euro. Air France tracht al anderhalf jaar een deal te sluiten met de vakbonden over hervormingen bij de geplaagde vliegmaatschappij. 6. Aziaten openen Wereldbank-tegenhanger In Peking is de Infrastructure Investment Bank (AIIB) gelanceerd door de Chinese president Xi Jinping. De bank wordt de Aziatische tegenhanger van de Wereldbank en het Internationaal Monetair Fonds. Hij is opgericht uit onvrede over de stem die opkomende economieën hebben binnen het IMF en de Wereldbank. Het is vooral China die niet blij is met de in hun ogen dominante rol die de VS in de financiële wereld speelt. Het zou voor de Chinezen een overwinning zijn als de bank succesvol wordt. De focus ligt in eerste instantie op investeringen in infrastructuur, waar in Azië een groot tekort aan is. In infra wordt tussen de 10 tot 15 miljard dollar in gepompt. 7. Banenverlies bij Tata Steel Engeland Tata Steel gaat ruim 1.000 extra banen in Groot-Brittannië schrappen. Dit meldt de Britse televisiezender Sky News zondagavond. Het banenverlies komt bovenop een vorig jaar aangekondigde herstructurering, waardoor 1.200 arbeidsplaatsen al op de tocht stonden. Tata Steel heeft last van de aanhoudend lage prijs voor staalproducten. Ook kampt het Indiase concern met relatief hoge energiekosten op het Britse eiland. 8. Manager van de dag: Jan Derek Groenendaal (Etos) Ahold-dochter Etos wil 130 DA-vestigingen ombouwen tot een Etos-filiaal. Dit zegt Etos-topman Jan Derek Groenendaal in een gesprek met Algemeen Dagblad. Etos aast vooral op winkels die in handen zijn van zelfstandige ondernemers. Het is deze groep die al jaren onder het juk van de DA-formule wil uitkomen. Onlangs ging de DA Retailgroep failliet. Holland Pharma maakte eind december vorig jaar een doorstart met 266 veelal franchise-vestigingen. Groenendaal, die nu anderhalf jaar bij Etos aan het roer, heeft de kwakkelende drogisterij uit de slop getrokken. Etos zou nu per jaar circa een half miljard euro omzetten. Groenendaal werkte eerst achttien jaar bij Kruidvat en diens moederbedrijf A.S. Watson. 9. Getal van de dag: 269 269 winkels van de Amerikaanse supermarktmoloch Walmart gaan verdwijnen. 16.000 mensen raken hun baan kwijt. Het zou om kleinere winkels van het concern. Walmart maakt verlies in deze winkels. Een van de grootste ondernemingen ter wereld baat 11.600 winkels uit en heeft het ongeveer 2,2 miljoen werknemers. 10. Koffieautomaat: Eindelijk een auto die luistert... Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren Nieuwsbrief MT Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns. aanmelden nieuwsbrief

Plus: Delhaize-topman slaat slag met bonus, Shell-topman: ‘Brexit schadelijk’, ‘New deal’ tussen Air France en bonden

Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag:

1. Megaclaim tegen Volkswagen in de maak

Tientallen institutionele beleggers, zoals vermogensbeheerders en pensioenfondsen, gaan Volkswagen voor de rechter dagen. Ze willen compensatie voor hun (beurs) verliezen op hun investeringen in het autoconcern. The Financial Times sprak advocaat Klaus Nieding die de groep gedupeerde beleggers vertegenwoordigt. De eerste schadeclaim zal deze week in Wolfsburg op de kantoormat vallen. Het is onbekend welke partijen er bij de groepsclaim zijn aangesloten, maar het zou gaan om een Amerikaanse belegger die ‘een groot verlies’ heeft geleden. Andere gedupeerden sluiten zich bij die klager aan. Vorige week hebben 66.000 particuliere Europese autobezitters zich verenigd in de stichting Volkswagen Car Claim. Deze groep legt een ‘bescheiden’ claim neer van 10 miljoen euro aan schadevergoeding. Het Duitse autoconcern heeft miljarden uitgetrokken om de ontstane (imago) schade te herstellen.

2. Annemarie van Gaal: ‘AFM past niet bij mijn leven’

Annemarie van Gaal is opgestapt als toezichthouder bij de AFM. De zakenvrouw (53) zat er nog maar een half jaar. Tegenover het FD laat ze weten dat de AFM ‘niet bij haar leven past’. Per sms: ‘Ik wil altijd voeling houden met wat er speelt in de samenleving en dat is in de praktijk lastig te combineren met het lidmaatschap van een Raad van Toezicht. Het heeft zich in het afgelopen half jaar langzaam opgebouwd’. Voorzitter Paul Rosenmöller van de Raad van Toezicht was niet bereikbaar voor commentaar. Medio december vorig jaar ontstond er commotie toen onderzoeksblog Follow the Money berichtte over haar ‘dubbelrol’: het toezichthouderschap bij de AFM en bijklussen bij banken als ING en de Rabobank. Van Gaal reageerde destijds dat ze inmiddels niet meer werd ingehuurd als spreker door deze banken.

Lees meer op MT.nl: ‘Denk nooit dat je het zelf het best weet’ (Van Gaal tijdens het Maakindustrie event editie 2015)

3. Delhaize-topman slaat slag met bonus

Frans Muller (Delhaize) kan 1,5 miljoen euro op zijn rekening bijschrijven als de fusie tussen Delhaize en Ahold succesvol is. Dick Boer, de topman van Ahold komt er met ‘slechts’ een jaarsalaris, uitgesmeerd over vijf jaar, bekaaider van af. Muller krijgt ook nog een aandelenpakket in het verschiet waarvan de waarde kan oplopen tot anderhalf jaarsalaris. De bonusafspraken worden genoemd in het fusievoorstel dat voor het weekend is gedeponeerd bij de griffier van de Rechtbank van Koophandel in Brussel. Beide heren ontvingen, op basis van de laatste jaarverslagen, een basissalaris van bijna 1 miljoen euro. Extraatjes worden uitgedeeld in aandelen, in twee etappes, afhankelijk van onder meer de financiële prestaties van het gecombineerde bedrijf in de eerste twee jaren na de fusie. De aandelen mogen vijf jaar na toekenning weer verkocht worden.

4. Shell-topman: ‘Brexit schadelijk’

Een vertrek van de Britten uit de Europese Unie zou slecht zijn voor Shell. Dat zegt topman Ben van Beurden van het Brits-Nederlandse olie – en gasconcern tegen The Sunday Times. Hij zegt: ‘Wij zijn een bedrijf met sterke wortels in het Verenigd Koninkrijk én op het continent’. Een afscheiding van Europa beperkt bijvoorbeeld de handel in gas en olie en de bewegingsvrijheid van het personeel. ‘Dat is niet goed voor bedrijven als het onze, die floreren bij het ontbreken van grenzen.’
De Britten kunnen zich uiterlijk in 2017 in een referendum uitspreken over het EU-lidmaatschap. Premier David Cameron probeert eerst gunstigere voorwaarden te onderhandelen met de Unie. Eerder wezen Britse bedrijven als Easyjet een Brexit af.

5. ‘New deal’ tussen Air France en bonden

Geen gedwongen ontslagen en nieuwe investeringen. Dit zijn de belangrijkste elementen uit een ‘new deal’ tussen de directie van Air France en Franse vakbonden. De pilotenbond SNPL reageerde gelijk negatief op de nieuwe voorstellen. In het nieuwe plan wordt niet meer gerept over het sluiten van onrendabele lijnen en het uit de lucht nemen van toestellen. Ook zouden 3.000 banen behouden blijven. Volgens topman Gagey gaat het beter met de airliner waardoor een ‘ambitieuzer groeiplan’ mogelijk is. Air France komt naar verwachting voor het eerst sinds 2008 uit de rode cijfers, mede dankzij een lagere brandstofprijs. Het nettoresultaat bedraagt tussen de 350 en 400 miljoen euro. Air France tracht al anderhalf jaar een deal te sluiten met de vakbonden over hervormingen bij de geplaagde vliegmaatschappij.

6. Aziaten openen Wereldbank-tegenhanger

In Peking is de Infrastructure Investment Bank (AIIB) gelanceerd door de Chinese president Xi Jinping. De bank wordt de Aziatische tegenhanger van de Wereldbank en het Internationaal Monetair Fonds. Hij is opgericht uit onvrede over de stem die opkomende economieën hebben binnen het IMF en de Wereldbank. Het is vooral China die niet blij is met de in hun ogen dominante rol die de VS in de financiële wereld speelt. Het zou voor de Chinezen een overwinning zijn als de bank succesvol wordt. De focus ligt in eerste instantie op investeringen in infrastructuur, waar in Azië een groot tekort aan is. In infra wordt tussen de 10 tot 15 miljard dollar in gepompt.

7. Banenverlies bij Tata Steel Engeland

Tata Steel gaat ruim 1.000 extra banen in Groot-Brittannië schrappen. Dit meldt de Britse televisiezender Sky News zondagavond. Het banenverlies komt bovenop een vorig jaar aangekondigde herstructurering, waardoor 1.200 arbeidsplaatsen al op de tocht stonden. Tata Steel heeft last van de aanhoudend lage prijs voor staalproducten. Ook kampt het Indiase concern met relatief hoge energiekosten op het Britse eiland.

8. Manager van de dag: Jan Derek Groenendaal (Etos)

Ahold-dochter Etos wil 130 DA-vestigingen ombouwen tot een Etos-filiaal. Dit zegt Etos-topman Jan Derek Groenendaal in een gesprek met Algemeen Dagblad. Etos aast vooral op winkels die in handen zijn van zelfstandige ondernemers. Het is deze groep die al jaren onder het juk van de DA-formule wil uitkomen. Onlangs ging de DA Retailgroep failliet. Holland Pharma maakte eind december vorig jaar een doorstart met 266 veelal franchise-vestigingen. Groenendaal, die nu anderhalf jaar bij Etos aan het roer, heeft de kwakkelende drogisterij uit de slop getrokken. Etos zou nu per jaar circa een half miljard euro omzetten. Groenendaal werkte eerst achttien jaar bij Kruidvat en diens moederbedrijf A.S. Watson.

9. Getal van de dag: 269

269 winkels van de Amerikaanse supermarktmoloch Walmart gaan verdwijnen. 16.000 mensen raken hun baan kwijt. Het zou om kleinere winkels van het concern. Walmart maakt verlies in deze winkels. Een van de grootste ondernemingen ter wereld baat 11.600 winkels uit en heeft het ongeveer 2,2 miljoen werknemers.

 10. Koffieautomaat: Eindelijk een auto die luistert…

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief