Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Maersk vaart weer over Rode Zee – VK best presterende economie van Europa

En verder in dit nieuwsoverzicht: autorijden opnieuw duurder, tot februari geen Daihatsu meer, Duitser doet minder kerstinkopen en de kerstboom is 12 jaar zorg voor twee weken plezier.

haven containerschip
Foto: Getty Images

1. ‘VK wordt best presterende economie van Europa’

Het Verenigd Koninkrijk is de komende vijftien jaar waarschijnlijk de best presterende grote economie van Europa. Daardoor wordt de kloof van de Britten met Duitsland kleiner en wordt de voorsprong op Frankrijk vergroot.

Het Centre for Economics and Business Research (CEBR) becijfert  dat de jaarlijkse economische groei in Groot-Brittannië in de periode tot 2038 tussen de 1,6 en 1,8 procent zal liggen. Dat zou betekenen dat de Britten de economische malaise van de brexit, de coronapandemie en de gestegen inflatie op den duur van zich afschudden. De economie van het land zou zelfs harder groeien dan die van landen als Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje.

2. Maersk vaart weer over Rode Zee

Het Deense scheepvaartbedrijf Maersk is van plan weer te varen over de Rode Zee en de Golf van Aden. De rederij, een van de grootste ter wereld, treft voorbereidingen om de schepen weer over die route te laten varen nu de VS een multinationale veiligheidsoperatie gaat leiden in het gebied.

Begin deze maand stopten meerdere scheepvaartbedrijven met varen door het noordelijker gelegen Suezkanaal, omdat Houthi-rebellen in Jemen schepen aanvielen met drones en helikopters.

3. Autorijden opnieuw duurder

Autorijden wordt in 2024 opnieuw duurder, nu de wegenbelasting en de aanschafbelasting BPM worden verhoogd en diverse steden de parkeertarieven verhogen. Een meevaller voor autorijders is dat eerder voorgestelde accijnsverhoging op benzine en diesel niet doorgaat per 1 januari 2024.

Positief is ook dat de onbelaste reiskostenvergoeding opnieuw omhoog gaat en de prijzen van treinkaartjes en -abonnementen gelijk blijven.

4. Tot februari geen Daihatsu meer

De Japanse automaker Daihatsu levert tot en met januari geen auto’s en onderdelen meer. Voorlopig probeert het dochterbedrijf van Toyota de gevolgen te beperken van een onderzoek waaruit bleek dat vrijwel alle Daihatsu’s niet goed waren getest op botsveiligheid.

In april werd al bekend dat veiligheidstesten van auto’s van Daihatsu waren gemanipuleerd. Toen leek het nog te gaan om een beperkt aantal modellen. Maar vorige week werd duidelijk dat Daihatsu al sjoemelt met testen sinds 1989. Moederbedrijf Toyota meldde daarop meteen dat er voorlopig geen auto’s van Daihatsu meer worden verkocht.

5. Duitser doet minder kerstinkopen

De kerstverkopen van Duitse winkeliers zijn dit jaar tegengevallen. Daarmee lijkt het verslechterde consumentenvertrouwen in Europa’s grootste economie door te werken in de omzetten van retailers. Volgens een peiling van de brancheorganisatie onder ruim 350 bedrijven klaagt twee derde van de Duitse retailers over lagere omzetten dan vorig jaar. De belangrijkste reden voor de tegenvallende resultaten is de enorme terughoudendheid van de consument.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: Waar het misging bij VanMoof

Het Amsterdamse VanMoof moest de hele wereld aan de elektrische fiets krijgen. Deze zomer ging het bedrijf spectaculair failliet. Zevenhonderd medewerkers stonden op straat, er bleef 144 miljoen euro schuld achter. Waar ging het mis? NRC maakt de balans op.

Spoiler: het personeelsbestand was veel te groot, de fietsen te goedkoop, en zelfs met die lage prijs verkocht VanMoof er niet genoeg om aan de groeidoelstellingen te voldoen. En door Oekraïne en de stijgende rente zakten de investeringen in startups in elkaar, terwijl er veel groeigeld nodig was.

Lees ook: Zo gaat VanMoof weer fietsen leveren

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Bij de koffieautomaat: De kerstboom is 12 jaar zorg voor twee weken plezier

Elk jaar worden er twee miljoen kerstbomen verkocht in Nederland, een markt met een waarde van ruim 50 miljoen euro. De helft van de verkochte bomen komt uit het buitenland — Denemarken en Duitsland. De andere helft komt uit Nederland. Bij Nederlandse kwekers is vooral de Servische spar populair. Maar het is twaalf jaar zorg voor twee weken plezier, schrijft het FD.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates