Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

KPN groeit weer, na 13 jaar krimp – Bankroet Lightyear ‘volledige verrassing’ voor producent

En verder in deze nieuwsupdate: bank steeds minder vaak financier, EU-economie krimpt niet, recordomzet voor NXP en waarom petrolhead Toyoda vertrekt bij Toyota.

kpn
Foto: KPN

1. KPN groeit weer, na dertien jaar krimp en snijden

Voor het eerst in dertien jaar heeft telecombedrijf KPN een jaar afgesloten met een hogere omzet. Over 2022 kwam de omzet uit op 5,3 miljard euro, een toename van 1,4 procent. De omzetgroei is het symbolisch sluitstuk van een roerige periode bij KPN. Het bedrijf trok zich uit buitenlandse markten, zag de inkomsten uit bellen en sms’en omlaag knallen en moest het netwerk en de bedrijfsprocessen ingrijpend verbouwen. KPN vervangt het kopernetwerk door glasvezel en digitaliseert steeds meer diensten.

Na groei bij consumenten groeit de telecommer nu ook op de zakelijke markt, voor in het midden- en kleinbedrijf. De zakelijke divisie trok de totale omzet van KPN lange tijd omlaag, maar droeg vorig jaar met een omzetstijging van 2 procent voor het eerst in tijden positief bij.

2. Bankroet Lightyear kwam als ‘volledige verrassing’ voor Finse producent

De Finse bouwer van de Lightyear 0 is compleet overvallen door het plotselinge faillissement van de zonneautoproducent Lightyear. Valmet Automotive laat in een reactie aan het FD weten ‘volledig verrast’ te zijn. Er rolde slechts een handjevol auto’s van de band in Uusikaupunki. Na het faillissement is de productie onmiddellijk stilgelegd. Vorige week donderdag verklaarde de rechtbank het dochterbedrijf van Lightyear – Atlas Technologies – failliet.

Valmet is een concurrent van het Nederlandse VDL Nedcar. Het bedrijf assembleert auto’s in opdracht van autobedrijven. In het verleden produceerde het onder meer voor Mercedes-Benz, Saab en Porsche. In 2021 sloot het een deal met Lightyear voor de productie van de ‘zero’, een auto met een prijskaartje van 250.000 euro (exclusief btw). Valmet zou zo’n 946 stuks maken van het eerste luxemodel van Lightyear.

Lees ook: Wordt Lightyear het nieuwe Tesla of gaat het Spyker achterna? 4 scenario’s

3. EU-economie krimpt niet, tegen verwachting in

De Europese economie is tegen de verwachtingen in eind 2022 niet gekrompen. Dat blijkt uit de eerste voorlopige cijfers van statistisch bureau Eurostat. De 27 landen van de Europese Unie hadden in het vierde kwartaal van 2022 hetzelfde bbp als in het kwartaal daarvoor. In de eurozone werd een klein plusje geboekt (+0,1 procent). Analisten rekenden vooraf op een klein minnetje.

Duitsland is een relatieve achterblijver; het bbp kromp er in het vierde kwartaal met 0,2 procent, nog iets meer dan Italië (-0,1 procent). De Spaanse (+0,2 procent) en Franse (+0,1 procent) economie groeiden daarentegen licht.  Nederland publiceert bbp-cijfers over het vierde kwartaal op 14 februari.

Ondertussen verwacht in Nederland bijna één op de vijf ondernemers (18 procent) dat hun bedrijf dit jaar zal krimpen, zo blijkt uit ander onderzoek. Een verdubbeling ten opzichte van vijf jaar geleden. Ook het aantal ondernemers dat overweegt het bedrijf te verkopen is gestegen: van 12 procent in 2017 naar 20 procent dit jaar.

4. Bank steeds minder vaak financier

Veertig procent van de ondernemers die financiering zoekt, regelt dit non-bancair, dus buiten de bank om. Dat blijkt uit cijfers over de non-bancaire financieringsmarkt van het CBS.  Van de jonge bedrijven doet slechts 33 procent een aanvraag via een bank.

Van alle bedrijven in het mkb heeft 16 procent behoefte aan nieuwe externe financiering. Van de groep bedrijven met een financieringsbehoefte zet 79 procent serieuze stappen om de mogelijkheden te verkennen. Van de bedrijven die zich hebben georiënteerd of die al bekend waren met de mogelijkheden, besluit vervolgens 56 procent daadwerkelijk een financieringsaanvraag te doen.

5. Recordomzet voor NXP

De Nederlandse chipfabrikant NXP heeft afgelopen jaar een recordomzet geboekt van omgerekend 12,2 miljard euro. Ook maakte het bedrijf 2,6 miljard euro winst. In de cijfers is goed terug te zien hoe de vraag toenam sinds het begin van de coronacrisis: de omzet is in twee jaar tijd met 50 procent gestegen.

Het bedrijf, dat het hoofdkantoor in Eindhoven heeft, is een van de belangrijkste bedrijven in de wereldwijde chipsector. NXP is wereldwijd actief in meer dan dertig landen en heeft 34.000 medewerkers. Het is actief in verschillende sectoren, maar haalt verreweg de meeste omzet uit de productie van chips voor de auto-industrie. Die is goed voor net iets meer dan 50 procent van de omzet.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: Petrol head Toyoda, de vertrekkende ceo van Toyota

Onder de vertrekkende topman Akio Toyoda werd Toyota ‘s werelds grootste autobouwer, maar miste het de slag met de e-auto. Dat komt omdat Toyoda een petrolhead is, concludeert de Volkskrant in een mooi profiel van de charismatische ceo. Toyoda was diep geraakt toen uit klantonderzoek bleek dat zijn auto’s oerdegelijk en betrouwbaar waren,  maar ook ‘nogal saai’. Waar de meeste ceo’s kantoortijgers zijn, is Toyoda een autoliefhebber, een vent met benzine in de aderen.

Met hybride liep Toyota ruim twee decennia voorop. Maar zoals Kodak te lang vasthield aan het filmrolletje, zo heeft Toyota misschien te lang gewed op de hybride en de waterstofauto. Hoewel Toyota al in 1992 een elektrische tak oprichtte en enkele jaren later een elektrische SUV produceerde, bleef het lang twijfelen. Door deze strategische inschattingsfout (Toyota verkocht vorig jaar 25.000 elektrische auto’s, Tesla ruim 3 miljoen) zwol de kritiek op het bedrijf en zijn ceo aan.

Toyoda wordt opgevolgd door Koji Sato, de eerste ceo die niet tot de Toyoda-familie behoort. Hoe groot zijn invloed wordt, valt te bezien: Toyoda vertrekt weliswaar als ceo, maar wordt bestuursvoorzitter.

Lees ook: Wat managers kunnen leren van autoproducenten

7. Bij de koffieautomaat: Brexit kost Britten 114 miljard euro per jaar

De Brexit kost de Britse economie zo’n 100 miljard pond per jaar, hebben economen van data- en persbureau Bloomberg uitgerekend. Omgerekend is dat bijna 114 miljard euro per jaar. Door het vertrek uit de EU staan investeringen onder druk en kampen Britse bedrijven met extra personeelstekorten. Volgens de economen Ana Andrade en Dan Hanson zou de Britse economie nu 4 procent kleiner zijn dan zonder de Brexit het geval zou zijn geweest. Ze denken dat het vertrek de Britse economie sneller heeft geraakt dan eerder werd verwacht. Inmiddels zegt 68 procent van de Britten spijt te hebben van de Brexit.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hanson en Andrade schatten dat het Verenigd Koninkrijk als het in de EU was gebleven zo’n 370.000 arbeidskrachten uit andere EU-lidstaten meer zou hebben gehad dan nu. Dit gemis kan volgens hen slechts ten dele worden gecompenseerd met de komst van migranten van buiten de EU.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates