Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Duitse bedrijven boycotten Tesla om fratsen van Musk – DeepSeek schudt ook energiemarkt op

Ook nieuws: Philips slankt nog verder af, ING verkoopt Russische tak met 400 miljoen verlies, IKEA gaat concurrentie aan met Marktplaats en Trump krijgt zijn zin: Google Maps past naam Golf van Mexico aan.

elon musk duitsland tesla boycot
Maandag werd er geprotesteerd bij de WELT Economy Summit in Berlijn, waar Elon Musk via videoverbinding te gast was. Foto: Getty Images

1. Duitse bedrijven keren Tesla de rug toe wegens Musk

Tesla raakt grote Duitse klanten kwijt door de politieke uitspraken van topman Elon Musk. Zijn steun aan de extreemrechtse AfD-partij zet kwaad bloed. Energiebedrijven Badenova en Lichtblick, bouwer Viebrockhaus en drogisterijketen Rossmann stappen over op andere automerken.

De timing is ongelukkig: Tesla’s verkoop in Duitsland kelderde vorig jaar al met 41 procent. Concurrent Polestar ruikt zijn kans en jaagt op ontevreden Tesla-rijders. Ook in Nederland daalt Musks populariteit: 30 procent van de Tesla-bezitters denkt aan verkoop, meldde EenVandaag vorige week.

2. DeepSeek schudt ook energiemarkt op

De schokgolf veroorzaakt door de Chinese AI-startup DeepSeek gaat nog even door. Niet alleen chipbedrijven als Nvidia, Besi en ASMI verloren op de beurs, ook energiebedrijven zijn het haasje. Het Amerikaanse Constellation Energy en het Duitse Siemens Energy verloren beiden 20 procent van hun waarde.

DeepSeek laat zien dat AI-ontwikkeling veel minder energie kost dan gedacht. Het bedrijf gebruikt slechts 2.000 chips voor zijn AI-systeem, terwijl de meeste bedrijven veel meer nodig hebben. Beleggers denken nu dat datacenters veel minder stroom nodig hebben voor AI dan eerder werd verwacht.

Lees ook: DeepSeek legt bom onder big tech: zuinig AI-model uit China dwingt Silicon Valley tot herbezinning

3. Philips verkoopt AED-divisie aan Amerikaanse investeerder

Opnieuw stoot Philips een bedrijfsonderdeel af. De Emergency Care-divisie, bekend van de AED-hartdefibrillatoren, gaat naar de Amerikaanse investeerder Bridgefield Capital. De deal omvat een licentie om 15 jaar de Philips-merknaam te gebruiken. Het onderdeel, met wereldwijd 500 werknemers waarvan 5 in Nederland, verkoopt jaarlijks voor circa 200 miljoen euro aan defibrillatoren. De verkoop past in de strategie van ceo Roy Jakobs om Philips te focussen op activiteiten met grotere schaal en winstpotentieel. Afronding wordt verwacht in de tweede helft van 2025.

4. ING verkoopt Russische tak met fors verlies

ING heeft zijn Russische activiteiten verkocht aan investeringsmaatschappij Global Development JSC. De bank verkoopt de Russische tak met een verlies van 400 miljoen euro. De overeenkomst drukt in totaal voor 700 miljoen euro op de resultaten.

Global Development neemt alle 240 medewerkers over en zet de activiteiten voort onder een andere naam. De deal moet nog worden goedgekeurd door toezichthouders en wordt naar verwachting in het derde kwartaal van 2025 afgerond. ING heeft sinds de Russische invasie in Oekraïne zijn activiteiten in Rusland al flink afgebouwd.

5. IKEA rolt tweedehands verkoopplatform uit in Europa

IKEA gaat de concurrentie aan met Marktplaats en eBay door zijn online platform voor tweedehands meubels uit te breiden naar heel Europa. Dat zegt topman Jesper Brodin in een interview met de Financial Times. Na succesvolle tests in Madrid en Oslo met de Preowned-service, met 200.000 bezoekers op de website, volgt eerst uitrol in Spanje en Noorwegen. Verkopers kunnen kiezen tussen contante betaling of een waardebon van 115 procent van de verkoopprijs. Volgens Brodin is winst niet het hoofddoel, maar past het initiatief bij IKEA’s duurzaamheidsstrategie.

6. En dan dit: Trump krijgt zijn zin: Google Maps verandert naam Golf van Mexico

Google Maps zal de Golf van Mexico voor Amerikaanse gebruikers hernoemen naar ‘Golf van Amerika’, nadat Donald Trump dit per decreet heeft bepaald. Mexicaanse gebruikers blijven ‘Golf van Mexico’ zien, terwijl de rest van de wereld beide namen krijgt voorgeschoteld. Ook de berg Denali in Alaska moet op last van Trump terug naar zijn oude naam Mount McKinley. Google zegt hiermee zijn ‘gebruikelijke praktijk’ te volgen bij officiële naamswijzigingen door overheden. Critici beschuldigen Google ervan ‘naar de pijpen van Donald Trump te dansen’, net als andere techbedrijven.

Rondje funding 💸

  • Agurotech scoort 2,25 miljoen euro aan nieuwe funding van Navus Ventures, ROM InWest en Rabo Ventures. De startup van Lilia Planjyan en Joëlle van den Brand helpt boeren efficiënter water en middelen te gebruiken via sensoren, weerstations en data-analyse.
  • NjiaPay, een spin-off van Talk360 van Hans Osnabrugge, heeft 1 miljoen dollar opgehaald voor zijn betalingsplatform in Afrika. Het bedrijf, met kantoren in Amsterdam en Kaapstad, vereenvoudigt betalingsverkeer voor Afrikaanse ondernemers.
  • De crowdfunding van Labfresh heeft binnen een week het doel van 1 miljoen euro gehaald. Dat zegt medeoprichter Lotte Vink tegen MT/Sprout. ‘Echt heel bijzonder dat er zoveel vertrouwen is, voelt goed!’

Rondje kwartaalcijfers 📈

  • Chipmachinemaker ASML haalde in het vierde kwartaal voor 7,1 miljard euro aan orders binnen, bijna drie keer zoveel als het kwartaal ervoor. Het Veldhovense bedrijf verwacht voor 2025 een omzet tussen de 30 en 35 miljard euro. Dat zou een nieuw record betekenen.
  • Verfmaker AkzoNobel heeft afgelopen kwartaal meer coatings verkocht, wat de lagere verkopen van decoratieve verf in China en andere delen van de wereld compenseerde.

Rondje transfers 🔄

  • Google stelt Joost Smit aan als vaste Beneluxbaas van zijn Cloud-tak. Eerder leidde hij de afdeling al ad-interim.

Wat we ook lazen:

  • Albert Heijn en het blauwebessendrama: waar is de ceo? (RetailTrends)
  • Moritz Tielemans wint met zijn bedrijf Watchful een Privacy Award (LinkedIn)
  • Kabinet wil btw naar 21,4 procent om gat in begroting te dichten (AD)
  • Microsoft zou in gesprek zijn over een overname van TikTok (Reuters)