Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

KLM-personeel zegt nee tegen nieuw loonbod – Albert Heijn lanceert plantaardig huismerk

En verder in dit nieuwsoverzicht: big tech aan Brusselse ketting, gezamenlijk witwastoezicht banken voorlopig van de baan en Spotify gebruikt door criminelen voor witwassen.

klm personeel cabine
Foto: KLM

1. KLM doet nieuw loonbod, vakbonden zeggen nee

Een loonsverhoging van 9 procent voor twee jaar. Dat heeft KLM als bod gedaan in de onderhandelingen over een nieuwe cao. De vakbonden wezen het voorstel meteen af. Zij eisen voor dit jaar een salarisverhoging van minimaal 14 procent.

De oude cao is in maart 2023 afgelopen. Sindsdien voert KLM met de vakbonden van grondpersoneel, cabinemedewerkers en piloten gesprekken over een nieuwe deal. ‘Ik heb in mijn carrière nog nooit zo’n groot loonbod neergelegd’, zegt operationeel directeur Maarten Stienen tegen De Telegraaf. ‘Het loopt in alle domeinen stroef met de onderhandelingen en dat vinden we een probleem. Maar dit is een balanceeract.’

2. Albert Heijn lanceert plantaardig huismerk

Albert Heijn heeft een nieuw huismerk gelanceerd: AH Terra. Daarin zijn 200 plantaardige producten opgenomen, waarvan 58 geheel nieuw zijn. In 2025 wil de grootgrutter dat 50 procent van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong zijn. Nu is dat nog 44 procent. In 2030 moet dat zelfs 60 procent zijn. AH Terra moet daarbij helpen.

ah terra

3. Big tech aan Brusselse ketting

De zes grootste techbedrijven ter wereld krijgen te maken met strengere regels van de Europese Unie. Ze zijn aangemerkt als zogeheten poortwachters die vallen onder de nieuwe Digital Markets Act. Het gaat om Alphabet (Google), Apple, Amazon, Facebook-eigenaar Meta, Microsoft en TikTok-moeder ByteDance.

In elk geval Apple en Microsoft gaan beroep aantekenen tegen de beslissing, meldt de Financial Times. Zij vinden dat berichtendienst iMessage (Apple) en zoekmachine Bing (Microsoft) een te klein marktaandeel hebben, en dus niet aan de extra voorschriften hoeven te voldoen.

4. Gezamenlijk witwastoezicht banken voorlopig van de baan

De kans dat banken gezamenlijk mogen speuren naar verdachte klanten is een stuk kleiner geworden. De Tweede Kamer wil het ‘Plan van aanpak witwassen’ niet in behandeling nemen na de val van het kabinet. Een nieuw parlement kan na de verkiezingen het wetsvoorstel alsnog oppakken, maar de vraag is of er dan nog een meerderheid voor te vinden is.

Volgens banken kunnen de controles beter en goedkoper als ze samen mogen optrekken. De Autoriteit Persoonsgegevens had stevige bedenkingen bij het plan. Massasurveillance en discriminatie zouden op de loer liggen.

5. Spotify gebruikt door criminelen voor witwassen

Over witwassen gesproken: Zweedse criminelen gebruiken Spotify om geld wit te wassen. Dat blijkt uit onderzoek van de Zweedse krant Svenska Dagbladet. Bendes kopen nepstreams met geld van drugsdeals, overvallen, fraude en huurmoorden. Artiesten die aan de bendes verbonden zijn, krijgen vervolgens uitbetaald. Een miljoen streams levert tussen de 40.000 en 60.000 kronen op, omgerekend 3.400 tot 5.000 euro.

Spotify laat in een reactie weten dat er hard wordt gewerkt om gemanipuleerde streams aan te pakken. Het gaat volgens het bedrijf om minder dan 1 procent van alle streams.

 

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: Odido: gekke naam of briljante zet?

Het is even wennen: T-Mobile en Tele2 gaan samen verder onder de naam Odido. Dat leidde tot gemengde reacties. Want Odido, klinkt dat wel als een serieuze telecomprovider? Het AD vroeg namenexpert Floris Hülsmann om duiding.

‘Odido is als een grappig geluidje, er zit rijm en ritme in. Dat is wel een trend van de laatste tijd’, zegt Hülsmann. ‘Onze hersenen vinden het prettig. Bovendien is het vrolijk, in ieder geval niet ouderwets.’

7. Bij de koffieautomaat: Te laat voor vergadering? AI-tool van Google kan je vervangen

Een opvallende nieuwe functie voor Google Workspace: een AI-tool die namens jou vergaderingen kan bijwonen en notities maakt. Duet AI werd vorige week uitgerold door de internetreus. De tool kan ook mailtjes samenvatten, helpen bij het maken van een presentatie en in een videovergadering een samenvatting geven van wat je hebt gemist, als je later binnenvalt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De insteek van Duet AI is vergelijkbaar met Microsoft Copilot, de AI-tool op basis van ChatGPT die eerder dit jaar werd gelanceerd voor Office-gebruikers.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates