1. KLM zet rem op ticketverkoop, Schiphol komt met actieplan
Schiphol heeft een actieplan gepresenteerd om in de zomer grote drukte tegen te gaan. De maatregelen komen boven op nieuwe landingsregels die de luchthaven woensdag al aankondigde. De luchthaven wil meer medewerkers zoals beveiligers werven, werken op Schiphol aantrekkelijker maken, de doorstroming van passagiers optimaliseren en met luchtvaartmaatschappijen afspraken maken over planning van vluchten. KLM biedt ondertussen tot en met zondag minder tickets aan voor vluchten die vanaf Schiphol vertrekken. De luchtvaartmaatschappij neemt de maatregel om ruimte te maken voor omboekingen.
2. Personeel daagt Booking.com voor de rechter
Booking.com is door de ondernemingsraad (OR) van het hoofdkantoor in Amsterdam voor de rechter gedaagd. Dat meldt NRC. Personele veranderingen op de ‘content agency’-afdeling zijn aanleiding voor de rechtszaak. De zaak is volgens bronnen binnen het bedrijf vooral een symbolische stap van de ondernemingsraad in Amsterdam, die de laatste jaren continu in conflict is met het Amerikaanse topmanagement. De OR in Amsterdam vindt dat het bedrijf te weinig te doet tegen de werkdruk en zegt structureel slecht te worden geïnformeerd over belangrijke beslissingen. Het management ziet de OR juist als een activistische groep, die weinig meedenkt en vooral dwarsligt. De rechtszaak dient volgende week donderdag.
3. Flitsbezorger Getir ontslaat wereldwijd duizenden bezorgers
Getir gaat wereldwijd ongeveer 14 procent van het totale personeelsbestand ontslaan. Dat komt neer op ongeveer 4.480 medewerkers. Dat blijkt uit een interne brief aan het personeel die in handen is van TechCrunch. Getir heeft het nieuws inmiddels bevestigd. Naast de ontslagronde gaat de flitsbezorger ook minder geld uitgeven aan kortingsacties en marketing. De top van het bedrijf schrijft in de brief dat ‘stijgende inflatie en de verslechterende macro-economische vooruitzichten’ wereldwijd dwingen tot aanpassing. In Nederland werken zo’n vijfduizend medewerkers voor het bedrijf. Tegen de Volkskrant zegt het bedrijf dat de ontslagronde gevolgen heeft voor ‘een aantal collega’s op het Nederlandse kantoor’.
4. Inspectie: Philips schiet tekort bij terugroepen apneu-apparaten
Philips schiet ‘substantieel en structureel’ tekort bij de afhandeling van de terugroepactie rond de apneu-apparaten. Nadat de inspecties in de VS en Frankrijk dat al concludeerden, trekt ook de Nederlandse inspectie Gezondheidszorg en Jeugd die conclusie. Dat meldt Nieuwsuur. Patiënten, behandelaars en andere betrokkenen moeten beter worden geïnformeerd over het vervangen van de apparaten. Vorig jaar werd bekend dat het geluiddempende schuim van de apparaten kan verbrokkelen en patiënten brokjes kunnen inademen. Ook kunnen chemische gassen vrijkomen. Philips verwacht dat het regelen van nieuwe of gerepareerde apparaten voor gedupeerde klanten eind dit jaar voor 90 procent is afgerond.
5. Beurswaakhond VS beboet Twitter voor misbruik telefoonnummers
Twitter krijgt een boete van 150 miljoen dollar van de Amerikaanse beurswaakhond FTC, omdat het bedrijf misbruik maakte van telefoonnummers van gebruikers. Twitteraars dachten gegevens af te staan voor veiligheidsdoeleinden, maar het bedrijf maakte er tussen 2014 en 2019 misbruik van door het voor advertentiedoeleinden in te zetten. Naast de boete wil de FTC Twitter een nieuw bevel opleggen. Zo mag het bedrijf geen geld meer verdienen aan op schimmige wijze verkregen data, moeten gebruikers andere beveiligingsmogelijkheden hebben dan alleen hun telefoonnummer, en moet het alle gebruikers op de hoogte brengen van het misbruik. Twitter en de FTC hebben geschikt.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.
6. Must read: Zakenreizigers zoeken mogelijkheden om rijen op Schiphol te mijden
Niet alleen vakantiegangers hebben last van de drukte op Schiphol. Ook zakenreizigers lopen hier tegenaan. Het FD brengt in kaart wat zakenreizigers doen om de drukte te vermijden. Zo kopen ze duurdere tickets of wijken uit naar andere luchthavens. ‘Zakelijke reizigers gebruiken vaak Privium waarmee je voorrang krijgt, of als ze businessclass vliegen, kunnen ze sneller door de controle’, legt Diederik Banken, directeur BCD Travel Benelux, uit. Volgens Jan Latenstein van Voorst van zakenreisaanbieder CWT is het maar een klein deel van de zakenreizigers dat hiervan profiteert. Wat Latenstein ziet, is dat sommige reizigers nu kiezen voor een duurder ticket om toch voorrang te krijgen bij het inchecken.
7. Bij de koffieautomaat: CPB: lage belasting bij erven familiebedrijf onnodig en ondoelmatig
Het belastingvoordeel voor mensen die een onderneming erven is niet nodig voor het voortbestaan van familiebedrijven en bevoordeelt relatief vermogende huishoudens, vindt het Centraal Planbureau. Nog geen paar duizend mensen per jaar maken gebruik van dit belastingvoordeel, maar er is wel veel geld mee gemoeid, zo schrijft NRC. In 2017 bedroeg het totale belastingvoordeel ruim 400 miljoen euro. CPB onderzocht tussen 2010 en 2017 alle erfenissen en schenkingen waarbij gebruik werd gemaakt van de bewuste BOR-regeling. Bij ongeveer driekwart van de bedrijven waren voldoende ‘vrije middelen aanwezig om de belasting direct volledig te voldoen’, schrijft het CPB. Voor een kwart van de erfenissen en schenkingen waarbij er niet voldoende geld was om de belasting te betalen, kan makkelijk een betalingsregeling worden getroffen met de Belastingdienst.
Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates