Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kahn wil verder met 45 V&D winkels; ‘Ceo moet loon zelf verdedigen’

Plus: Dropbox opent kantoor aan Zuidas, Picnic ook in Utrecht en Almere, Sif stelt beursgang uit.

Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag:

1. Kahn wil verder met 45 V&D winkels

'Coolcat' Roland Kahn wil doorstarten met 45 V&D warenhuizen. De curatoren melden donderdagmiddag 'goede vooruitgang' in de gesprekken met de retailondernemer. Binnen drie dagen moet er 'onvoorwaardelijke overeenstemming' bestaan over de uitgangspunten voor ten minste 35 van deze locaties. De financieringsaanvraag van Cool Investments, het investeringsvehikel van Kahn, zou 'voorspoedig' lopen. Volgens de curatoren zou een 'groot deel' van de ca. 60 bestaande warenhuizen gered zijn. Een deal tussen de diverse vastgoedeigenaren van de winkels en het Canadese winkelconcern Hudson's Bay (HBC) kan nog roet in het eten gooien. HBC speculeert op de vastgoedwaarde van de winkels en willen een nieuwe winkelformule vestigen. Ondertussen wordt het personeel nog tot begin volgende week doorbetaald door het UWV. Als er dan nog niets is geregeld, komen de ruim 8000 medewerkers van de warenhuizen en de inpandige La Place-restaurants op straat te staan. De vakbonden vrezen de Canadezen omdat ze de winkels gaan ombouwen naar een nieuwe winkelformule en dus geen personeel of arbeidscontracten gaan overnemen.

2. 'Ceo moet loon zelf verdedigen'

Bij kritiek uit de samenleving moeten ceo's hun salaris zelf verdedigen. Zo oordeelt de commissie-Van Manen die de code voor goed ondernemingsbestuur heeft onderzocht. Het beloningsbeleid ligt op het bordje van de commissarissen, en bestuurders verwijzen in de praktijk hen aan als verantwoordelijke. Volgens de commissie is die 'slachtofferrol' ongewenst. De huidige governance code werd weliswaar doorgaans netjes gevolgd, maar toch kwamen er genoeg misstanden voor. In de nieuwe conceptcode ligt er meer verantwoordelijkheid bij het bestuur. Er staan simpele principes in als 'Don't lie, don't steal en don't cheat'. Gedrag en cultuur wordt een apart hoofdstuk in de code. Maar ook de nieuwe code is vrijwillig, bedrijven kunnen er in de praktijk van afwijken.

3. Dropbox opent kantoor aan Zuidas

Dropbox heeft een kantoor geopend in het Spaces-gebouw aan de Amsterdamse Zuidas. De Amerikaanse clouddienst wil op deze manier Nederlandse (grotere) bedrijven voor zijn diensten winnen. Een op de twee Nederlanders heeft een account, maar betaalt er doorgaans niet voor. Dropbox wil nu met abonnementen gaan komen voor 'corporates' als KPN en ING. Moojen, manager van Dropbox Benelux, legt de voordelen uit: 'Zij willen weten welke documenten worden gedeeld en met wie. Dropbox kan het bedrijf laten zien wat er met hun data gebeurt. En als een werknemer het bedrijf verlaat, dan blijft dat account ook bij dat bedrijf.' Het cloudbedrijf uit San Francisco heeft in acht jaar tijd 400 miljoen gebruikers aan zich gebonden. Daarvan zouden er 150.000 zakelijke klanten een abonnement en zo'n 150 dollar per medewerkersaccount aftikken. Stel dat KPN de dienst afneemt (ca. 15.000 medewerkers) dan zou de dienst hen ruim 2 miljoen euro kosten.

4. Picnic ook in Utrecht en Almere

Picnic gaat nog dit jaar zijn boodschappen bezorgen in Utrecht, Almere en Apeldoorn. De online supermarkt is vorig jaar gestart in Amersfoort en onlangs ook in het nabijgelegen Leusden. Picnic is niet te vergelijken met de Albert-service van Albert Heijn. Ze hebben geen winkels, voorraad of kassamedewerkers. Alle boodschappen kunnen online besteld worden en worden gratis thuisbezorgd. Een van de oprichters is Michiel Muller, bekend van Tango en Route Mobiel. Picnic heeft zelf een eigen distributiecentrum neergezet, met eigen elektrisch vervoer er zijn eigen auto’s ontwikkeld en de software is zelf gebouwd. Met boodschappen wordt jaarlijks ongeveer 40 miljard euro omgezet. Slechts 2 procent zouden online aankopen zijn.

5. Sif stelt beursgang uit

Funderingsbouwer Sif uit Roermond stelt zijn beursgang voorlopig uit. Voornaamste reden zijn de aandeelmarkten die wereldwijd in een flinke dip zitten. Het bedrijf is voor meer dan 80 procent in handen van Egeria, het investeringsvehikel van de familie Brenninkmeijer (C&A) en investeerder Peter Visser. Geïnteresseerden konden vanaf 1 februari intekenen op de stukken, maar juist in die periode nam de grilligheid op de markten toe. Sif gaat nu, met de volledige steun van zijn grootaandeelhouder, door met zijn activiteiten op de markt voor windturbines en de olie- en gasmarkten. Egeria heeft belangen in producenten die o.a. producten als diepvriessnacks, keramische tegels en dakramen maken.

6. AkzoNobel aast op coatingstak BASF

AkzoNobel heeft interesse in de coatingsactiviteiten van de Duitse chemiereus BASF. Met de deal zou 400 miljoen euro gemoeid zijn. BASF zit in financieel zwaar weer vanwege de gedaalde olieprijs en wil kleine onderdelen van de hand doen. AkzoNobel presenteerde deze week nette jaarcijfers en wil weer overnames gaan doen die 'waarde toevoegen', aldus de verf- en chemiegigant in een verklaring. Met concurrent PPG is er nog een andere kaper op de kust voor de coatingtak. De concurrerende verfproducent PPG zou ook interesse hebben in de coatingstak.

7. Chinees blieft geen 'Jag' meer

Britse luxemerken als Jaguar of Land Rover vinden minder gretig aftrek in China dan bijvoorbeeld in 2013 (zie foto toen het auto van het jaar werd gedoopt). Dit heeft tot een lagere nettowinst voor eigenaar Tata Motors geleid in het laatste kwartaal van 2015 in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Het gaat om een daling van zo'n 2 procent, goed voor 35,1 miljard roepie (455 miljoen euro). Op de Chinese markt waren de luxemerken zeer in trek, maar de vraag nam met 10 procent af. Elders in de wereld gingen de verkopen van Jaguars en Land Rovers wel flink omhoog.

8. Duurdere dollar drukt resultaat PepsiCo

PepsiCo heeft de afgelopen drie maanden last gehad van een duurdere dollar. Er werd meer frisdrank, chips en ontbijtgranen verkocht, maar de omzet nam af. In één kwartaal werd nog steeds 16,4 miljard euro omgezet, een min van 7 procent ten opzichte van vorig jaar. De nettowinst klom met 31 procent tot 1,7 miljard dollar, geholpen door onder meer betere operationele prestaties en lagere kosten. Volgens bestuursvoorzitter Indra Nooyi heeft de foodproducent aan alle financiële doelstellingen heeft voldaan. PepsiCo brengt merken als Pepsi, Lays, Doritos en Quaker Oats op de markt.

9. Getal van de dag: 659 miljoen

Zoveel fans supporten de voetbalclub Manchester United. De club van Louis van Gaal scoort vooral buiten het veld, een netto winst van ruim 23 miljoen euro over 2015. Een groot deel van de omzet komt uit ticketverkoop (ca. 640 miljoen euro) televisiegelden (170 miljoen euro in 2015) en de verkoop van merchandise (shirtjes en sjaaltjes), dat in het laatste kwartaal met 42,5 procent toenam.

 10. Koffieautomaat: Ben van Beurden buitenaards?

Shell-baas Ben van Beurden is niet van deze wereld. Hij beschikt over kennis, skills en competenties waar wij nietige aardbewoners geen weet van hebben. Ben van Beurden is…buitenaards. Kijk maar.

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief