Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Jan Hommen topman van 2013 – Facebook ‘dood en begraven’ – Record voor AEX

Plus: Hollands Glorie bij CNN, met z'n allen naar de film, en we knallen massaal de crisis weg.

Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag:

1. Jan Hommen verkozen tot topman van het jaar

Niet Dick Boer (Ahold) of de vertrekkende Ben Noteboom (Randstad) deden het in de ogen van beleggers afgelopen jaar het beste. Het was voormalig ING-ceo Jan Hommen die met de eer ging strijken als 'Topman van het Jaar', maakte de Vereniging voor Effectenbezitters zondag bekend. Een aardige opsteker voor de man die in oktober het stokje overdroeg aan ex-MT-goudhaantje Ralph Hamers. Veel beleggers waardeerden in de voormalig financieel directeur van Philips niet alleen dat hij ING erbovenop kreeg, maar ook dat hij daarvoor geen bonussen incasseerde.

2. Manager meer dan ooit gericht op korte termijn

Meer dan ooit zijn topmanagers gericht op kwartaalcijfers, ook al weten ze dat een langetermijnstrategie beter zou zijn voor het bedrijf. Dat schrijft de Volkskrant, naar aanleiding van onderzoek van McKinsey. Het adviesbureau houdt de tucht van de financiële markten verantwoordelijk voor die kortzichtigheid. Het onderzoek, waarvoor McKinsey duizenden topmanagers ondervroeg, wordt gepubliceerd in het januarinummer van de Harvard Business Review.

3. Facebook bij jongeren 'dood en begraven'

Het is voor jongeren volstrekt 'uncool' om zich nog op Facebook te begeven. De site is voor tieners 'dood en begraven', aldus een uitgebreid Europees onderzoek, de Global Social Media Impact Study. De voornaamste oorzaak: hun ouders. Die zijn inmiddels zo massaal op de netwerksite te vinden, dat er voor de jeugd geen lol meer aan is, schrijft onder meer The Guardian. Jongeren lijken hun Facebook-profiel tegenwoordig zelfs alleen maar aan te houden om contact met oudere familieleden te maken, zo meldt het onderzoek. Zelf gebruiken de jongeren liever WhatsApp, Snapchat of Twitter om contact met elkaar te hebben.

4. Nieuw fonds voor groeibedrijven

Loopt u al lang rond met plannen voor uzelf te beginnen? Misschien kunt u dan aankloppen bij een nieuw fonds voor innovatieve starters. Het Dutch Venture Initiative, een fonds van de Nederlandse staat en de Europese Unie, heeft namelijk zo'n 150 miljoen euro beschikbaar. In januari worden de eerste bedragen toegekend aan participatiemaatschappijen die zich richten op zogeheten ‘later stage startups’, die het geld nodig hebben om verder te kunnen groeien. Dat zullen vaak technische bedrijven zijn, voorspelt het initiatief, omdat die vaak een lange ontwikkeltijd hebben. Het Dutch Venture Initiative was al eind 2012 aangekondigd, maar lijkt nu pas voor het eerst geld te gaan uitkeren, volgens berichtgeving op nuzakelijk.nl.

5. Rebuild & Design als Hollands glorie bij CNN

In de top-10 van beste ideeën van 2013, uitverkoren door CNN, staat ook een Nederlands project: de innovatie- en ontwerpwedstrijd Rebuild by Design. Deze wedstrijd is door Henk Ovink bedacht om plannen te ontwikkelen om New York en New Jersey minder gevoelig te maken voor overstromingen. De Nederlander is door het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu uitgeleend als speciaal adviseur van de Hurricane Sandy Rebuilding Task Force. Onder zijn leiding werken 10 teams met meer dan 200 ontwerpers, wetenschappers en ingenieurs de plannen uit. Ovink is verheugd met de plek in de ranglijst. 'Overal ter wereld is de reactie van mensen dezelfde: als er iets ernstigs gebeurt, wil je de oude situatie herstellen. Voor de gevolgen van superstorm Sandy is dit precies de verkeerde reactie. Werken tegen de natuur is geen oplossing', was zijn reactie.

6. Record: 100.000 filmgangers op 1 dag

Vrijdag een filmpje gepakt? U was bepaald niet de enige. Nog nooit gingen zoveel mensen op 1 dag naar de bioscoop als 27 december 2013, meldt Pathé, de grootste exploitant van Nederland. Voor het eerst in de geschiedenis werden in de 27 theaters van de keten (ongeveer een derde van alle Nederlandse bioscopen) op 1 dag meer dan 100.000 kaartjes verkocht. De best bezochte titel was de tweede Hobbit-film The Desolation of Smaug. Daarnaast trokken ook jeugdfilms als Disney-film Frozen, Mees Kees op Kamp, Midden in de Winternacht en Walking with Dinosaurs volle zalen.

7. Crisis in vuurwerk voorbij

Nog een teken dat de economie uit het dal kruipt: de crisis in de vuurwerkverkopen is achter de rug. Zaterdag waren er al 10 procent meer knallers en vuurpijlen verkocht dan vorig jaar om dezelfde tijd, aldus de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland. De laatste 3 jaar liep de omzet in de vuurwerkbranche juist terug, maar nu lijkt dus een keerpunt bereikt. Dat is overigens natuurlijk niet alleen maar goed nieuws: bij het meldpunt vuurwerkoverlast kwamen al ruim 37.000 meldingen binnen van mensen die al die knallen maar niets vinden.

8. Amazon als winnaar van de kerstverkopen

Alhoewel officiële cijfers nog ontbreken, lijkt Amazon in elk geval in Amerika een van de grote winnaars van de kerstverkopen te zijn. Op Eerste Kerstdag werden 24 keer zoveel Amazon Kindles voor het eerst geactiveerd als op een 'normale' dag, meldt Flurry. De tablet van de webwinkel van Jeff Bezos dankt zijn populariteit aan zijn lage prijs: Amazon wil vooral verdienen aan de apps voor het apparaat, niet zozeer aan de hardware. Of, zoals Amazon het zelf zegt: 'We willen geld verdienen als mensen het apparaat gebruiken, niet als ze het kopen'.
En dan moet 2014 nog beginnen, het jaar waarin Amazon eindelijk met zijn eigen smartphone komt, aldus cnet.

9. Getal van de dag: 400,99

De stand van de AEX, bij sluiting van de beurs vrijdagmiddag. Het was voor het eerst sinds het faillissement van Lehman Brothers in 2008 dat de AEX weer eens boven de 400 punten wist te sluiten. Vooral de laatste maanden is de beursindex weer aan een opmars bezig. In de eerste helft van 2013 daalde de AEX nog van 350 naar zo'n 330 punten.

 10. McDonald's zegt: 'Liever geen cheeseburger'

McDonald's en de media: het blijft vaak een lastige combinatie. Nu haalt de fastfoodketen weer het nieuws met het op zwart zetten van een site voor de eigen medewerkers, waarop een cheeseburger met friet als 'een ongezonde keuze' werd aangemerkt. Volgens McDonald's zelf waren elementen op de site 'uit de context' gehaald. 

Lees hier meer over hoe 'slechte' bedrijven hun medewerkers tot 'goed gedrag' proberen te verleiden.

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief