1. Inkomen Amerikaanse ceo’s stijgt 1.322 procent
Over de laatste vijf decennia zijn salarissen van Amerikaanse ceo’s explosief gestegen, terwijl de inkomens van gemiddelde werknemers achterbleven. Uit een nieuw rapport van het Amerikaanse Economic Policy Institute (EPI) blijkt dat salarissen van CEO’s tussen 1978 en 2020 met 1.322 procent zijn gegroeid. In dezelfde periode zijn de inkomens van gemiddelde werknemers met slechts 18 procent toegenomen. Lonen maken de afgelopen vijf decennia een steeds kleiner deel uit van het bruto binnenlands product van Amerika. Terwijl de economie groeide, hielden de lonen geen gelijke tred. Dat blijkt ook uit de scheefgegroeide verhouding tussen beloningen van CEO’s en werknemers, die in 2020 351-tot-1 bedroeg.
2. Vermogensbeheerder wil mondkapmiljonair Sywert niet als klant
Vermogensbeheerder Wealth Management Partners (WMP) heeft eerder dit jaar mondkapjesondernemer Sywert van Lienden buiten de deur gezet als klant. Dat schrijft De Telegraaf op basis van anonieme bronnen uit de financiële sector. Mogelijk moeten Van Lienden en zijn zakenpartners hierdoor ook op zoek naar een andere bank om hun vermogen te stallen. WMP is een van de grotere onafhankelijke vermogensbeheerders in Nederland. De onderneming uit Amstelveen werkt veel voor rijke families, ondernemers en maatschappelijke organisaties.
3. Boeing krabbelt weer overeind
Boeing heeft in juli 28 toestellen geleverd aan klanten, meldt de Amerikaanse vliegtuigbouwer dinsdag. Daarmee komt het totaal voor het hele jaar uit op 184 geleverde vliegtuigen, meer dan in heel 2020 bij elkaar. Vorig jaar leverde Boeing er slechts 157 vanwege de coronapandemie en zorgen over het 737 MAX-toestel. Eind vorige maand presenteerde Boeing de eerste kwartaalwinst sinds begin 2019. In maart van dat jaar crashte een Boeing 737 MAX in Ethiopië, waarbij alle 157 inzittenden om het leven kwamen.
4. DHL snoept marktaandeel af van PostNL
PostNL is nog altijd met afstand de grootste pakketvervoerder van ons land, maar tijdens de coronacrisis heeft het bedrijf voor het eerst zijn marktaandeel zien dalen. DHL, al jaren op gepaste afstand de nummer twee van Nederland, heeft een behoorlijk stukje van de markt naar zich toe getrokken. Waar PostNL jarenlang 60 tot 65 procent van alle pakjes bezorgde, is dat aandeel vorig jaar gedaald naar 55 tot 60 procent. DHL ging van 25 tot 30 procent naar 30 tot 35 procent. DPD, GLS en UPS kwamen, net zoals voorgaande jaren, ook in 2020 niet boven de 5 procent marktaandeel uit. Dat blijkt uit gegevens over 2020 van toezichthouder ACM.
5. Krappe arbeidsmarkt stuwt cao-lonen
Optimisme over economisch herstel en toenemende tekorten aan personeel beginnen door te sijpelen in de loonafspraken tussen werkgevers en werknemers. Volgens voorlopige cijfers van werkgeversorganisatie AWVN liggen de contractlonen die zij in juli overeenkwamen 2,3 procent boven die uit juli 2020. Dat is de hoogste maandelijkse stijging dit jaar. Volgens een woordvoerder van de AWVN betekent dit dat de eerder ingezette opwaartse beweging in de cao-lonen doorzet. Dat heeft te maken met sectorale krapte op de arbeidsmarkt.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.
6. Must read: 88 miljoen voor een bruiloft, 5 miljard voor T-Mobile
Mooi portret van Mukesh Ambani in het FD. De Indiaase zakenman is schatrijk en op koopjacht. Zo wil hij voor €5 miljard de Nederlandse telecomprovider T-Mobile kopen. Ambani strooit graag met centen, hij besteedde recentelijk nog €88 miljoen aan de bruiloft van zijn dochter Isha. Onder meer door voor haar trouwpartijtje de Amerikaanse superster Beyoncé in te huren. Mukesh Ambani is sinds de val van Chinees Jack Ma van Alibaba de rijkste man van Azië. Volgens zakenblad Forbes bedraagt zijn vermogen nu rond $84,5 miljard, waarmee hij op de tiende plaats van alle rijken ter wereld komt.
7. Zoom-topic: Tesla haalt 92 procent efficiëntie bij het recyclen van accu’s
Tesla laat in het Impact Report 2020 weten dat het inmiddels in staat is om 92 procent van de waardevolle materialen uit een afgedankt accupakket te halen. Dat geldt voor reguliere accupakketten uit niet-Tesla’s. De autofabrikant denkt een nog hoger percentage uit de eigen accupakketten te kunnen halen, omdat het dan gaat om eigen technologie. Tesla begon eind 2020 met het ontleden van kapotte en afgedankte accupakketten in de Gigafactory in Nevada. Dat proces is inmiddels verbeterd en stelt Tesla in staat om de eigen leveranciers van grondstoffen te voorzien. De Amerikaanse autobouwer heeft tot nu toe 1.300 ton ruwe nikkel, 400 ton koper en 80 ton kobalt uit gerecyclede accupakketten naar toeleveranciers gestuurd.
Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates