Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

HQ Netflix naar Nederland – Stewardessen boos – Havenbedrijf boert goed

Plus: Telegraaf stap dichter bij eigen tv-gids, veel samenwerking in reiswereld, en niets zo gehaat als platitudes van ceo's.

Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag:

1. Europees hoofdkantoor Netflix naar Nederland

In 2015 verplaatst de snelgroeiende streaming videodienst Netflix zijn Europese hoofdkantoor van Luxemburg naar Nederland. Dat bevestigt Netflix na berichtgeving hierover van Luxemburgse media. Netflix vestigde zich in 2011 in Luxemburg, en is inmiddels beschikbaar in Nederland, Ierland, Groot-Brittannië, Finland en de Scandinavische landen. Later dit jaar wil de dienst verder uitbreiden in Europa. De komst van Netflix is een opsteker voor Nederland. Eerder werd al bekend dat Microsoft, Apple en Google hun ogen ook al op ons land gericht hebben voor nieuwe datacenters.

  • Bekijk hier enkele andere bedrijven die hun Europese hoofdkantoor eerder in ons land vestigden.

2. Programmagegevens TV waarschijnlijk toch vrijgegeven

Het heeft lang geduurd en heel veel strijd gekost, maar er lijkt dan toch een doorbraak op komst in het monopolie dat de omroepen claimen op de publicatie van hun programmagegevens. De publieke omroepen en commerciële zenders willen al jaren verhinderen dat met name De Telegraaf een eigen tv-gids maakt en zij beroepen zich daarbij op de auteurswet. Maar het gerechtshof in Amsterdam oordeelde dinsdag (weliswaar in een tussenvonnis) dat een programmaoverzicht 'alleen feitelijke gegevens weergeeft en geen creatief werk'. Eerder oordeelde de rechtbank juist dat de programma-informatie auteursrechtelijk is beschermd en dus niet zonder toestemming door derden mag worden verspreid. De partijen krijgen nu nog tot 15 juli de tijd om zich over de andere punten in het geschil uit te laten. Daarna volgt een definitief vonnis van het hof.

3. KLM-stewardessen woedend over 'Like the crew-app'

KLM-stewardessen keren zich fel tegen een ’like the crew’-app, die KLM binnenkort wil invoeren. KLM-topman Camiel Eurlings wil de dienstverlening en het product aan boord (de vlucht, de stoel en het eten) verbeteren door passagiers na afloop van elke vlucht het cabinepersoneel te laten beoordelen. Maar de betrokkenen zien daar niets in. 'Wij willen zo'n anonieme kliklijn niet', zei voorzitter Annette Groeneveld van vakbond VNC tegen de Telegraaf. 'We weten niet wat de consequenties zijn van dat rapportcijfer van reizigers. Bovendien hebben we intern al een goedwerkend beoordelingssysteem.'

KLM heeft nu al een app waarmee passagiers de luchthaven kunnen beoordelen met een positieve of negatieve duim. Dan gaat het om de check-in, de transfer, lounge, het instappen en de aankomst. Maar volgens een woordvoerster van KLM wordt de gewraakte app anders. 'Het enige dat we vragen is een beoordeling over de complete vlucht. Ze kunnen een cijfer tussen de 1 en 5 geven. We vragen dus niet specifiek wat ze van de stoel, het eten of de bemanning vonden. De naam 'Like the crew' is nog een werktitel en wellicht niet zo handig omdat het de lading niet dekt. We voeren de app juist in omdat veel passagiers behoefte hebben om hun waardering uit te spreken. De beoordeling van het personeel blijft echt via de gebruikelijke HR-systematiek gaan.'

De ophef over de app komt bovenop een al langer durende strijd tussen de belangrijkste stewardessenbond en de KLM-directie over verdere bezuinigingen. 'We zijn het oneens met de nieuwste KLM-voorstellen over aanpassing van ons salaris en onze arbeidsvoorwaarden. We beraden ons op stappen', aldus Groeneveld.

  • Lees hier het interview dat MT recent had met Camiel Eurlings

4. Cheaptickets en Booking.com slaan handen ineen

Veel geschuif in de reiswereld. Was het vorige week nog D-Reizen dat in handen kwam van de Raiffeisen Touristik Group, nu kondigen de Nederlandse internetgrootheden Cheaptickets en Booking.com een nauwe samenwerking aan. Het hotelassortiment van Booking.com wordt voortaan ook aangeboden op de website van Cheaptickets, zo bevestigt een woordvoerder van de online ticketverkoper dinsdag. Tot voor kort was Travix, het moederbedrijf van Cheaptickets, overigens nog eigenaar van hotelsite Easytobook. En om het even helemaal onoverzichtelijk te maken: VakantieXperts, dat samen met D-reizen in Duitse handen kwam, was toen nog voor een deel eigendom van BCD, de investeringsmaatschappij van John Fentener van Vlissingen en het moederbedrijf achter Travix.

  • Lees hier het interview dat MT dit jaar had met John Fentener van Vlissingen

5. Geen nieuw onderzoek naar gevolgen alcoholaccijns

Eric Wiebes, staatssecretaris van Financiën, gaat bij de evaluatie van de accijnsverhoging van diesel en LPG niet meteen ook kijken naar de gevolgen van de accijnsverhoging op alcoholhoudende dranken. Detailhandel Nederland had bij de staatsecretaris aan de bel getrokken vanwege de 'dramatische terugloop van omzet' van ondernemingen in de grensstreek, maar volgens Wiebes bleek uit eerder onderzoek dat het met die weglekeffecten allemaal wel meevalt. De Koninklijke SlijtersUnie bestrijdt die conclusie echter en overweegt nu de gang naar de rechter. Ze kijken daarbij jaloers naar de speelautomatenbranche, die in 2012 met succes de onevenredig hoge heffing van kansspelbelasting aanvocht, wegens strijd met het Europees verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden.

6. Zeer succesvol jaar voor Havenbedrijf Amsterdam

Het Havenbedrijf Amsterdam heeft zijn eerste zelfstandige jaar naar eigen zeggen succesvol afgesloten. Per 1 april 2013 is de haven verzelfstandigd van de gemeente Amsterdam, zodat het havenbedrijf slagvaardiger kan handelen en de economische bedrijvigheid beter kan aanjagen. Dat lijkt dus al meteen effect te hebben. Het bedrijf boekte vorig jaar een winst van ruim 50,1 miljoen euro, zo’n 8 procent meer dan een jaar eerder. De totale omzet kwam uit op ruim 143 miljoen euro, 3 procent meer dan in 2012. Topvrouw Dertje Meijer wijst er in een toelichting op dat de overslag in de Amsterdamse haven vorig jaar een record bereikte van 78,5 miljoen ton. 'Zeker gezien de lastige marktomstandigheden is dat een geweldig resultaat.' De Amsterdamse haven is de vierde haven van West-Europa.

7. Arrogantie van ceo's ergert veel journalisten

Europese journalisten die ceo's mogen interviewen, ergeren zich vooral aan arrogantie van de hoogste bazen (75%). Ook het niet beantwoorden van kritische vragen (73%) en praten in platitudes (62%) kan op weinig goedkeuring rekenen. De laatste scoort in Nederland met 89% het hoogst. Vooral in Spanje wordt arrogantie als 'no go' gezien: 94 procent van de journalisten zegt daar een interview te annuleren als een ceo zich arrogant opstelt. Dat blijkt een onderzoek dat is gedaan door Evident PR, samen met pr-bureaus van het PRGN (Public Relations Global Network) onder 165 (business-)journalisten in 14 Europese landen.

Opmerkelijk in het onderzoek is dat 'wij' veel toegeeflijker blijken dan onze Europese collega's: Nederlandse journalisten (78%) zijn veel meer dan journalisten uit het VK (11%) en Ierland (14%) bereid om herziening van quotes of artikelen toe te staan. Tenminste, als de ceo op zijn of haar beurt ook niet al te arrogant doet…

8. Het huis wint altijd: oprichters Bet365 zijn miljardair

In het casino is er altijd maar één vaste winnaar: het huis. En dat geldt online niet anders. De drie oprichters van bookmaker Bet365 bewijzen het maar weer eens: Peter, Denise en John Coates bezitten volgens de jaarlijkse rijkenlijst van The Sunday Times 1,2 miljard pond (1,5 miljard euro). Zij zijn niet de enigen op de rijkenlijst die hun vermogen vergaarden met het opzetten van een goksite. Het duo Fred en Peter Done, oprichters van bookmaker Betfred, tikken in Britse ponden gemeten het miljard net niet aan: zij komen tot een gezamenlijk vermogen van 950 miljoen pond, aldus de krant. In Nederland wordt vanaf 2015, als een van de laatste landen in Europa, het online gokken ook gelegaliseerd, zo staat in het regeerakkoord.

9. Getal van de dag: 3.286.444.124 euro en 38 cent

De 47-jarige Dmitri Rybolovlev, rijk geworden met kunstmest, en onder meer eigenaar van voetbalclub AS Monaco, stevent af op de duurste scheiding ooit. Van de rechter in Zwitserland moet hij aan zijn vrouw Elena, met wie hij 23 jaar was getrouwd, bij de scheiding een bedrag afstaan van meer dan 4 miljard Zwitserse frank (ruim 3,2 miljard euro), de helft van zijn vermogen.

Hoewel het soms wel eens anders lijkt, valt het met het totaal aantal scheidingen wel mee, blijkt uit nieuw Amerikaanse onderzoek, dat recent is gepubliceerd in het online magazine Priceonomics.

De Amerikaanse onderzoeker Alex Mayyasi stelt daar dat het aantal Amerikaanse huwelijken dat minstens 5 jaar stand houdt het hoogste niveau heeft bereikt sinds de eedaflegging van Lyndon Johnson als president van de Verenigde Staten in de eerste helft van de jaren 60. Ook bestrijdt Mayyasi het populaire idee van de '7 year itch' in het huwelijk. 'Er kan inderdaad een piek worden opgetekend na 7 jaar, maar dat niveau ligt slechts 2 procentpunt hoger dan het aantal scheidingen na 15 jaar huwelijk.' Opleiding blijkt een veel belangrijker voorspeller van de scheidingskans. Bij universitair geschoolde koppels blijkt 30 procent van de relaties op een scheiding uit te draaien, bij partners zonder middelbaar onderwijs-diploma loopt dat cijfer op tot 50 procent.

En dan is er ook nog ander Amerikaans onderzoek over het nut van het huwelijk: wetenschappers Nikolai Roussanov (University of Pennsylvania) en Pavel G. Savor (Temple University) hebben aangetoond dat ongetrouwde ceo's betere resultaten boeken dan hun evenknieën die wél een ring om de vinger dragen. In de studie Marriage and Managers' Attitudes to Risk, waarvoor 1.500 ceo's werden ondervraagd, worden die betere prestaties vooral toegeschreven aan het feit dat ongetrouwde ceo's vaker jonge, kleine en dus vaak snelgroeiende bedrijven leiden. Ceo's met een echtgeno(o)t(e) zijn op hun beurt voorzichtiger wat betreft zakelijke beslissingen. Roussanov: 'Als de risico's toenemen, blijken getrouwde managers hun investeringen terug te schroeven. Ongehuwde managers doen dat niet.'

 10. Koffieautomaat: er zijn nog kaarten voor Ricardo Semler!

'Het tijdperk van wijsheid is begonnen', zei de Braziliaanse managementgoeroe en multi-ceo Ricardo Semler onlangs nog tegen Management Team. Wie wil weten hoe dat tijdperk van wijsheid er precies uitziet, kan nog terecht bij het event dat 'Semler and friends' op 24 juni in Nieuwegein geven. En lezers van Management Team profiteren dan meteen van een aantrekkelijke korting.  Onder de MT-lezers die zich vóór 1 juni aanmelden voor de ochtendeditie van ‘Semler & friends’ wordt bovendien een kaart verloot voor een exclusief diner ter waarde van 1.200 euro met onder meer Ricardo Semler en een aantal Nederlandse topondernemers.

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief