Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Heineken blij met alcoholvrij – Extra geld voor Chinese expansie SuitSupply

Plus: Dreun voor Van Dijkhuizen, Ford deelt er eentje uit aan Theresa May en Instagramvolgers worden wakker in rauwe werkelijkheid.

Alcoholvrij bier van Heineken is een groot succes.
Foto: Bron: Heineken

1. Dry January is gek genoeg goed voor Heineken

De wereldwijde trend te matigen met alcohol heeft in tegenstelling tot wat je zou verwachten tot recordverkopen geleid bij bierbrouwer Heineken. Het concern verkocht in 2018 7,7 procent meer bier, de grootste stijging in tien jaar tijd. Heineken profiteerde van de groeiende vraag naar speciaalbieren, maar het was het in 2017 gelanceerde alcoholvrije Heineken 0.0  waarvan de afzet pas echt spectaculair is toegenomen. De markt voor alcoholvrij en alcolholarm bier is met 5 procent nog relatief klein, maar groeit 3,9 procent per jaar, terwijl de markt voor gewone plis al jaren stagneert of terugloopt. Alcoholvrij bier, hoewel duurder om te maken dan traditioneel bier omdat alcohol na het brouwproces moet worden verwijderd, kent bovendien een mooie marge. Consumenten zijn namelijk bereid om hetzelfde bedrag af te rekenen voor een alcohovrij biertje dan voor een doorsnee pilsje, schrijft The Wall Street Journal. En dat is uitermate gunstig omdat op alcoholvrij bier geen accijns zit.

2. Dreun voor Van Dijkhuizen (ABN Amro)

Kees van Dijkhuizen heeft woensdag vast de pushnotificaties op zijn smartphone uitgezet. De koers van de bank kelderde naar beneden op de Amsterdamse beurs nadat bekend werd dat de winst over 2019 met 19 procent was gedaald tot 2,2 miljard euro. Geruststellende woorden van CEO Van Dijkhuizen dat de winstdaling enigzins vertekend was vanwege eenmalige lasten, werden door beleggers niet gehoord. De koers daalde gedurende de dag zelfs even met meer dan 8 procent. Het aandeel sloot 7,7 procent lager. Dat was sinds Brexit niet meer voorgekomen. Morrende aandeelhouders zijn wel het laatste wat Van Dijkhuizen erbij kan hebben. Sinds het vertrek van president-commissaris Olga Zoutendijk begin 2018 komen er steeds meer berichten naar buiten dat lang niet alle bankiers en managers de topman steunen. Afgelopen najaar klaagden 40 managers anoniem in een brief over het gebrek aan visie en leiderschap van hun CEO.

3. IKEA wil online ook meubels van derden verkopen

Het Zweedse woonwarenhuis overweegt om zijn website ook open te stellen voor de verkoop van meubels van concurrenten. Dat bevestigde Torbjorn Loof, CEO van moederbedrijf Inter IKEA tegen de Financial Times (betaalmuur). Het idee is dat de grootste meubelverkoper ter wereld op die manier het leidende online platform voor meubels kan worden, liefst voordat bedrijven als Alibaba of Amazon zich op de meubelmarkt storten. Een dergelijke platformstrategie werd eerder toegepast door datzelfde Amazon. De webwinkel werd daardoor nog meer dé plek om online te gaan winkelen en bovendien profiteerde het bedrijf zo ook van impulsaankopen van eigen producten. Voor de deelnemende partijen pakte het niet altijd goed uit. Als een product erg succesvol werd, ging Amazon het vaak zelf ook verkopen en dook dan onder de prijs van de oorspronkelijke aanbieder.

4. NMP Capital steekt tientallen miljoenen extra in SuitSupply

De Nederlandse modeketen SuitSupply krijgt een extra injectie van enkele tientallen miljoenen van investeerder NMP Capital. Dat heeft CEO en oprichter Fokke de Jong tegen het Finanicieele Dagblad bevestigd. Het geld is vooral bedoeld voor de uitbereiding in China. Op dit moment heeft het bedrijf 100 vestigingen in Europa, Amerika en het Midden-Oosten. Azië moet de volgende markt worden voor het bedrijf.

5. Ford overweegt exit uit Groot-Britannië vanwege Brexit

De Amerikaanse autobouwer Ford overweegt zich uit Groot-Brittanië terug te trekken na een Brexit. Dat zou het bedrijf in een telefonisch overleg met de Britse premier Theresa May hebben laten weten, meldt Reuters. Er werken ongeveer 13.000 mensen voor Ford in Groot-Brittannië. Ford had eerder al laten weten Downing Street 10 te hebben gewaarschuwd voor de gevolgen van een no-deal Brexit. Eerder had autobedrijf Nissan bekend gemaakt bepaalde modellen niet langer in de fabriek in het Noord-Engelse Sunderland te maken maar in Japan.

6. Must-read: Chip Bergh, de man die Levi’s weer hip maakte

Levi Strauss, het bedrijf achter de iconische Levi’s spijkergbroeken, overweegt een beurgang. Dat plan is er alleen maar dankzij de wederopstanding van het bedrijf onder topman Chip Bergh. Het Duitse  Manager Magazin sprak met de voormalig marketeer.

7. Koffieautomaat: Instagram-gebruikers geconfronteerd met de harde werkelijkheid

Instagram-gebruikers wereldwijd werden woensdag met een kater wakker. Ineens hadden ze veel minder volgers. Het verlies variëerde van enkele tientallen tot zelfs miljoenen. Zo had zangeres Ariana Grande 3 miljoen minder volgers dan afgelopen dinsdag. Grande kan het hebben, een paar miljoen minder, maar bij veel andere Instagrammers doet het pijn. Zij uitten hun ongenoegen woensdag op sociale media. Hoewel de teleurstelling misschien te begrijpen valt, is de woede onterecht. Instragram heeft namelijk de boel een beetje opgeschoond door nepaccounts te verwijderen. Er zijn volgens Instagram geen echte volgers verloren gegaan, alleen maar zogenaamde bots.

https://twitter.com/euphorinus/status/1095705145793490945

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Leiders zijn op de hoogte

Schrijf je net als 50.000+ mede-managers in voor de dagelijks MT nieuwsbrief. MT selecteert de beste verhalen over management en leiderschap uit binnen- en buitenland en vertelt de lessen van zittend en aanstormend toptalent uit de praktijk.

Aanmelden nieuwsbrief