Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Handelsoorlog kost Philips 45 miljoen – Feyenoord wil investeerder binnen tikken

En verder: AB InBev brengt Bud-biertje naar Nederland, zegeltjesbedrijf BrandLoyalty alweer in de ramsj en hoge werkdruk grootste probleem in organisaties.

Foto: Philips

1. Handelsoorlog kost Philips dit jaar 45 miljoen euro

De handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten kost Philips dit jaar 45 miljoen euro, zegt topman Frans van Houten tegen RTL Z. Afgelopen kwartaal draaide het Eindhovense bedrijf een hogere omzet (+6%). “De winst nam toe, maar dat had nog meer kunnen zijn als de handelsoorlog er niet was geweest”, aldus Van Houten. “Naar verwachting hebben we ruim 45 miljoen euro tegenslag.” De pijn zit er voor Philips voornamelijk in dat in China producten voor de Amerikaanse markt worden gemaakt en andersom. “Als we daar andere keuzes in maken, verlagen we de impact. De handelsoorlog is voorlopig nog niet weg, maar we kunnen wel de productielocaties veranderen zodat we minder last hebben van de tarieven.”

2. ‘Feyenoord juicht komst investeerder toe’

Een Amerikaanse investeringsmaatschappij heeft zijn zinnen gezet op Feyenoord en de club staat klaar om hen met open armen te ontvangen, schrijft het AD. Feyenoord heeft het geld volgens president-commissaris Toon van Bodegom nodig ‘om verder te professionaliseren’. De naderende komst van de Amerikaanse dollars blijkt ook de oorzaak van de onherstelbare aanvaring tussen Jan de Jong en de raad van commissarissen. De inmiddels vertrokken algemeen directeur was zeer huiverig voor het afstaan van macht aan de Amerikanen, maar Van Bodegom en zijn rvc deinzen er volgens insiders niet voor terug. De investeerder zou de mogelijkheid krijgen om in de Kuip mede te kunnen bepalen wie er trainer wordt. Maar ook wie op de stoel van de technisch directeur gaat zitten en hoe het aan- en verkoopbeleid in Rotterdam-Zuid eruit moet zien.

3. AB InBev brengt Bud-biertje naar Nederland

Bierbrouwerij AB InBev brengt het in de Verenigde Staten populaire biermerk Bud naar ons land. In eerste instantie wordt het merk (met de bijnaam King of Beers) via horeca in de Randstad aan de man gebracht, maar later in het jaar moet het bier ook verkrijgbaar zijn in winkels. “Wij gaan het Nederlandse bierlandschap opfrissen en introduceren met Bud een internationaal premiumpilsener met een onderscheidende positionering”, zegt directeur Nicolas Bartholomeeusen. “We zien dat hier vanuit de markt een grote behoefte aan is. De ‘King’ van je eigen leven zijn en dit ook uitdragen is waar wij voor staan. Dat mogen wij met z’n allen best wat meer doen.” AB InBev is momenteel de nummer twee in de Nederlandse markt, met biermerken als Hertog Jan, Jupiler, Leffe, Dommelsch en Corona.

4. Zegeltjesbedrijf BrandLoyalty alweer in de ramsj

BrandLoyalty staat te koop, schrijft Het Financieele Dagblad. De verkoop bevindt zich nog in een vroeg stadium, zo is er volgens de krant nog geen bank aangesteld om het verkoopproces te begeleiden. Oprichter Robert van der Wallen verkocht BrandLoyalty vijf jaar geleden nog voor ongeveer 1 miljard euro aan de Amerikaanse investeringsmaatschappij ADS. Ingewijden vertellen aan FD dat de kans klein is dat Van der Wallen interesse zou hebben in een terugkeer bij het bedrijf. De oprichter nam in 2017 definitief afscheid van BrandLoyalty. Het Bossche bedrijf bedenkt onder andere voor supermarkten promotieacties waarbij klanten bijvoorbeeld spaarzegels en voetbalkaarten kunnen verzamelen. De onderneming heeft zo’n zevenhonderd mensen in dienst en is actief in 25 landen.

5. Hoge werkdruk grootste probleem in organisaties

De hoge werkdruk wordt door medewerkers en managers gezien als het grootste probleem in organisaties. Daarnaast klagen zij vooral over de het ontbreken van heldere doelen en de bureaucratie. Dit blijkt uit een enquête onder honderd professionals, managers en adviseurs, uitgevoerd door Ben Kuiken naar aanleiding van zijn nieuwe boek De Organisatiefilosoof. Naast de hoge werkdruk (12,2%), het ontbreken van heldere doelen (11,2%) en de bureaucratie (10,2%) worden slecht management (8,2%), continue veranderingen (7,1%), communicatieproblemen tussen afdelingen (7,1%) en het personeelstekort (6,1%) genoemd als grootste problemen.

6. Must read: ‘Huawei zette stiekem 3G-netwerk in Noord-Korea op’

Huawei heeft in het geheim de regering van Noord-Korea geholpen met de bouw van een 3G-netwerk, brengt The Washington Post naar buiten. Volgens de krant heeft het Chinese telecombedrijf zeker acht jaar samengewerkt met het Chinese staatsbedrijf Panda International Information Technology aan het Noord-Koreaanse netwerk. Daarmee heeft Huawei mogelijk internationale sancties tegen het Noord-Koreaanse regime geschonden. Huawei stelt in een verklaring dat het ‘geen zakelijke aanwezigheid’ in Noord-Korea heeft. De onthullingen komen niet lang nadat de Verenigde Staten Huawei op een zwarte lijst heeft gezet, zodat Amerikaanse bedrijven geen handel meer mogen drijven met het Chinese telecombedrijf.

7. Koffieautomaat: KPN weigert XS4ALL-merk aan stichting te geven

De merknaam XS4ALL is niet beschikbaar voor de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind (NSGK), laat eigenaar KPN aan NU.nl weten. De NSGK verzocht KPN gisteren via een advertentie in het AD en een publieke oproep op de website om de naam XS4ALL aan de stichting te doneren. In een reactie laat KPN weten ‘de oproep en de gedachte’ van de NSGK ‘en de knipoog naar XS4ALL, waar de laatste tijd veel aandacht voor is geweest’ te begrijpen en de gedachte erachter te steunen. Toch is het het merk ‘helaas niet beschikbaar voor de NSGK’. De naam XS4ALL kwam in 1998 in handen van KPN na een overname. In januari maakte het concern bekend te willen stoppen met zijn dochtermerken Telfort, XS4ALL en Yes Telecom.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

Aanmelden nieuwsbrief