Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederland lijkt gasvoorraad op orde te hebben voor winter – Jumbo valt af in Liegebeest-verkiezing

En verder in deze nieuwsupdate: Ben & Jerry's en Tony's Chocolonely gaan samenwerken, online shopping bijna net zo populair als fysiek winkelen en minister: industrie en supermarkten ontlopen verantwoordelijkheid in transitie.

gas nederland
Foto: Getty Images

1. Nederland lijkt gasvoorraad op orde te hebben voor winter

Het aanvullen van de Nederlandse gasvoorraad voor komende winter ligt op schema. Het lijkt erop dat het doel wordt gehaald om voor 1 november 80 procent van de opslag te hebben gevuld. Dat zeggen het ministerie van Economische Zaken en energie-experts.

Gerben Hieminga, econoom energiemarkten bij ING, zegt in het NOS Radio 1 Journaal dat Europa en Nederland er goed in zijn geslaagd om veel gas aan te trekken, vooral vloeibaar gas uit Azië en Noors gas. Ook is er met name in de industrie behoorlijk wat gas bespaard.

2. Ben & Jerry’s en Tony’s Chocolonely gaan samenwerken

Ben & Jerry’s gaat nog dit jaar de cacaobonen van Tony’s Chocolonely in zijn ijs verwerken. Het eigenwijze Amerikaanse ijsmerk, dat recent moederbedrijf Unilever voor de rechter daagde, gebruikte eerder al fairtradechocolade. Maar Tony’s Chocolonely weet naar eigen zeggen precies waar de cacaobonen vandaan komen en daarmee onder welke sociale en milieuomstandigheden ze zijn geteeld, schrijft Nu.nl. Volgens de twee lovebrands willen ze met de samenwerking een einde maken aan armoede.

Lees ook: Ben & Jerry’s, de geschiedenis van het activistische hippie-ijsmerk

3. Minister: industrie en supermarkten ontlopen verantwoordelijkheid in transitie

Stikstofminister Christianne van der Wal is niet te spreken over de afwezigheid donderdag van de vleesverwerkende industrie, veevoederbedrijven en de supermarkten bij het stikstofoverleg. ‘Ze ontlopen zo een hele grote verantwoordelijkheid’, aldus Van der Wal.

Bemiddelaar Johan Remkes sprak donderdag in Arnhem met de bankensector, verschillende bewindslieden schoven daarbij aan. Remkes had eerder zijn ongenoegen al geuit over het wegblijven van sommige partijen bij het overleg.

4. Jongeren omarmen social app BeReal

De app BeReal wint snel aan populariteit onder Nederlandse jongeren. Volgens onderzoeker GfK bereikte de app in de maand juli 15 procent van de 13- tot 24-jarigen. TikTok had begin 2020 een bereik van 20 procent in deze doelgroep.

Gebruikers van de app van Franse makelij kunnen dagelijks maar één foto delen met hun volgers. Dat moet direct als de app erom vraagt en zowel de voor- als achtercamera wordt gebruikt. Dat geeft een ongefilterde blik in iemands ‘nu’, meldt Emerce.

5. Online shopping bijna net zo populair als fysiek winkelen

Online shopping is bijna net zo populair als fysiek winkelen. Inmiddels shopt 30 procent van de Nederlandse consumenten het liefst online, tegenover 31 procent die de stenen winkel prefereert. Dat blijkt uit onderzoek van betaaldienst Klarna onder circa 14.000 consumenten uit dertien landen, onder wie ruim duizend in Nederland. In het Verenigd Koninkrijk en Zweden is online shopping inmiddels populairder dan de offline variant. Nederland staat op de vierde plek in de transformatie naar digitaal.

 

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: overheid reserveert miljarden zonder plan, en dat baart economen zorgen

De Nederlandse overheid geeft miljarden uit aan steunpakketten, klimaatfondsen en koopkrachtcompensatie. En dat baart economen zorgen, meldt BNR. Die uitgaven jagen niet alleen de inflatie aan. Het idee om meer geld in de economie te pompen kan ook een averechts effect hebben. De vraag naar producten wordt juist groter, terwijl er te weinig mensen zijn die voor de productie kunnen zorgen.

7. Bij de koffieautomaat: na Plus ook Jumbo kandidaat af in Liegebeest-verkiezing

De genomineerden voor de titel Liegebeest van het jaar van Wakker Dier lijken niet per se in de prijzen te willen vallen. Supermarktketen Plus kon de prijs voor zijn Boerentrots kalfsvlees al vergeten. Nu is ook Jumbo met zijn tilapia afgevallen als kandidaat.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Jumbo past de eigen mededelingen over het product aan, meldt Wakker Dier. De tilapia van Jumbo wordt gekweekt in een omgeving waar ‘zo veel mogelijk natuurlijk gedrag wordt gestimuleerd’, aldus Jumbo. Wakker Dier heeft een andere lezing: ‘In werkelijkheid leven de vissen dicht op elkaar in een vervuild meer.’

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates