Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Mr. Ferrari’ verdiende tientallen miljoenen aan coronacrisis – Helft groene claims is greenwashing

En verder in deze nieuwsupdate: FNV negeerde looneis voor eigen personeel, boete voor schenden geheimhoudingsplicht in contracten NPO-werknemers en is die nieuwe wet op duurzaam ondernemen echt zo erg?

ferrari frits kroymans coronacrisis
Foto: Joey Banks/Unsplash

1. Frits Kroymans harkte tientallen miljoenen binnen tijdens coronacrisis

Niet Sywert van Lienden, maar autodealer Frits Kroymans was de grootste leverancier van beschermingsmiddelen aan de Nederlandse overheid in coronatijd. Dat blijkt uit onderzoek van het FD. De 82-jarige Kroymans is vooral bekend van zijn Hilversumse dealerbedrijf, waarmee hij Ferrari’s importeert. Maar hij is ook eigenaar van de technische groothandel Lasaulec uit Heerenveen.

Dat bedrijf leverde voor ruim 149 miljoen euro aan beschermingsmiddelen aan het Landelijke Consortium Hulpmiddelen. Volgens bestuurder Tjeerd Meijer van Kroymans Holding bedroeg de winstmarge daarop 28 tot 30 procent. ‘We hebben er flink aan verdiend, dat kunnen en hoeven we niet te ontkennen. Maar er niks mis met de transactie’, aldus Meijer tegenover de zakenkrant.

2. Helft van groene claims is onbetrouwbaar

Duurzame beloftes in winkels kloppen vaak niet. Meer dan de helft van die beweringen zijn slecht onderbouwd of onbetrouwbaar. Die conclusie trekt de Europese Commissie op basis van een steekproef uit 2020, schrijft de Financial Times. Het onderzoek is gedaan in aanloop naar nieuwe regelgeving om greenwashing tegen te gaan. Zo komt er onder meer een gestandaardiseerde methode voor het berekenen van de klimaatimpact van producten.

Lees ook: Met deze 7 stappen verdwaal je niet in de jungle van duurzaamheid

3. Pauline van der Meer Mohr: ‘Aandeelhouders moeten met minder genoegen nemen’

In december overhandigde Pauline van der Meer Mohr een nieuwe versie van de Nederlandse corporate governance code aan het kabinet. Daarin staat onder meer dat bestuurders de houdbaarheid en duurzaamheid op lange termijn centraal moeten stellen. In een interview met De Telegraaf zegt de 62-jarige bestuurder dat de BV Nederland op de schop moet. En dat vraagt offers.

‘Als we onszelf willen heruitvinden, dan vergt dat gigantische investeringen’, aldus Van der Meer Mohr. ‘Het kan niet anders dan dat je een deel van je winst niet uitkeert aan je aandeelhouders maar herinvesteert in die transitie. Dat betekent dat aandeelhouders tijdelijk of permanent met minder genoegen moeten nemen.’

4. FNV negeerde looneis voor eigen personeel

Lonen die automatisch meestijgen met de inflatie. Daarop dringt vakbond FNV al enige tijd aan in cao-onderhandelingen met werkgevers. Maar bij de onderhandelingen met het eigen personeel was die eis plotseling niet meer heilig, schrijft RTL Nieuws. Het FNV-bestuur wilde daar niet aan. FNV-werknemers moesten het vorig jaar daarom stellen met ‘slechts’ 3 procent meer loon. Binnenkort volgt ronde twee. Dan beginnen de onderhandelingen over een nieuwe cao.

5. Boete voor schenden geheimhoudingsplicht in contracten NPO-werknemers

In arbeidscontracten van NPO-werknemers is een boeteclausule opgenomen. Wie de geheimhoudingsplicht schendt, moet 5.000 euro aftikken, plus nog eens 1.000 euro per dag dat de overtreding voortduurt. Dat onthult De Volkskrant, dat een arbeidscontract heeft ingezien. Een jurist van advocatenkantoor Kennedy Van der Laan noemt het boetebeding uitzonderlijk.

De clausule is in 2017 opgenomen om het hoge verloop onder werknemers tegen te gaan. De Raad van Bestuur van de NPO zegt tegen de krant de arbeidsovereenkomst aan te willen passen. De werkcultuur bij de NPO ligt onder het vergrootglas na de onthullingen over grensoverschrijdend gedrag van presentator Matthijs van Nieuwkerk.

 

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: Is die nieuwe wet op duurzaam ondernemen echt zo erg?

Boskalis dreigt met een vertrek uit Nederland vanwege de nieuwe Wet verantwoord en duurzaam internationaal ondernemen. Die wet moet ervoor gaan zorgen dat Nederlandse bedrijven die over de grens zakendoen, rekening houden met mens, milieu en klimaat. Tegenstanders laten de afgelopen weken van zich horen. Voorzitter Ingrid Thijssen van VNO-NCW beweerde zelfs dat een ceo de bak in kan gaan als er iets mis is bij een toeleverancier.

Is het echt zo erg? De Volkskrant pluisde het uit. Er is al een rapportage- en zorgplicht voor bedrijven. Daarnaast zijn er in 2011 Oeso-richtlijnen afgesproken over transparante aanvoerketens. Het punt is dat ondernemingen zich er vaak niet aan houden. ‘Alles wat we vragen van bedrijven, is dat ze gewoon doen wat ze kunnen’, zegt Kamerlid Stieneke van der Graaf van de ChristenUnie.

Lees ook: Mooi die duurzame doelen, zo zet je ze om in de praktijk

7. Bij de koffieautomaat: Nederlander veel duurder uit met A-merken

De Nederlandse consument betaalt in de supermarkt een stuk meer voor A-merken dan shoppers in Duitsland en Frankrijk. Soms wel dubbel zoveel, schrijft De Telegraaf. Zo kost 1,5 liter Pepsi in Duitsland 0,72 euro (exclusief btw), in Nederland betaal je er minstens 1,38 euro voor.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Online supermarkt Picnic wil Nederlandse consumenten laten profiteren van dat prijsverschil. Het bedrijf, dat inkoopt via de Europese organisatie Everest, gaat binnenkort onder meer Duitse verpakkingen leveren in Nederland. ‘Of die nu Duits of Nederlands is, de Nutella is hetzelfde alleen veel goedkoper’, aldus medeoprichter Joris Beckers.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates