Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Ban op privéjets schadelijk voor Brabantse economie’ – Shell claimt miljoenen van Greenpeace

En verder in dit nieuwsoverzicht: Duits-Nederlandse hoogspanningsdeal van 22 miljard in de maak, Adyen stijgt weer eens op de beurs en RIVM pleit voor snotterprotocol op de werkvloer.

eindhoven airport
Foto: Eindhoven Airport

1. ‘Ban op privéjets schadelijk voor Brabantse economie’

Eindhoven Airport doet privéjets vanaf 2026 in de ban. Die beslissing zorgt voor beroering in het Brabantse bedrijfsleven, schrijft De Telegraaf. Niet zozeer bij de grote jongens als ASML en Philips. Die zeggen nauwelijks gebruik te maken van privéjets. Maar wel bij kleinere ondernemers.

Privéjetverhuurder Global Aviation doet zijn beklag in de krant. Er zou veel meer vraag zijn dan de huidige 1.500 starts en landingen per jaar. Een verbod op privéjets kan de economie van Noord-Brabant een tik geven, aldus het bedrijf.

Lees ook: Hoe Noord-Brabant een innovatiemotor van Nederland werd

2. Shell eist miljoenen van Greenpeace voor blokkade schip

Shell spant een rechtszaak aan tegen Greenpeace. Het olieconcern eist 2,1 miljoen dollar schadevergoeding, omdat activisten van de milieuorganisatie begin dit jaar een olieboorschip hebben bezet. Dat zou ‘onwettig en uiterst gevaarlijk’ zijn geweest.

‘Dit is intimidatie en een poging om Greenpeace de mond te snoeren’, zegt Andy Palmen, directeur van Greenpeace Nederland, tegen BNR. De milieuclub wil wel aan de eisen van Shell gehoor geven, maar alleen als het energiebedrijf zich houdt aan de uitspraak van een Nederlandse rechter dat Shell de uitstoot van CO2 met 45 procent moet hebben verlaagd in 2030. Shell is daartegen in beroep gegaan.

3. Duits-Nederlandse hoogspanningsdeal van 22 miljard in de maak

Duitsland en Nederland zijn dicht bij een deal over de verkoop van Duitse onderdelen van hoogspanningsnetbeheerder TenneT. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Duitsland zou iets meer dan 22 miljard euro over hebben voor het netwerk van TenneT binnen zijn landsgrenzen.

De deal is al een tijdje in de maak. Om het Duitse netwerk gereed te maken voor de energietransitie zijn tientallen miljarden nodig. Die wil de Nederlandse regering niet ophoesten, omdat ook het Nederlandse elektriciteitsnet flinke investeringen vraagt.

4. Adyen stijgt weer eens op de beurs

Betalingsverwerker Adyen kreeg in augustus een enorme tik op de beurs na tegenvallende resultaten, en bleef daarna onder druk staan. Donderdag veerde de koers weer eens op. Het aandeel sloot de dag 36 procent hoger. Daarmee werd het bedrijf van ceo Pieter van der Does 6,5 miljard euro meer waard.

Beleggers reageren positief op de extra beleggersdag die Adyen organiseerde in San Francisco. Het is voor het eerst dat de het bedrijf buiten coronatijd een kwartaalupdate deelt.

Lees ook: Adyen plots miljarden minder waard op de beurs: wat is er aan de hand?

5. RIVM pleit voor snotterprotocol op de werkvloer

Hebben we iets geleerd van corona? Niet echt, zegt het RIVM. Uit onderzoek blijkt dat 44 procent van de Nederlanders met verkoudheidsklachten gewoon naar werk of school gaat. Corona heeft dus niet voor een ommezwaai in gedrag gezorgd. Het instituut pleit voor een ‘snotterprotocol’ op de werkvloer.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: Waarom banken hun beleggers verwennen, maar hun spaarders niet

Banken harken weer miljardenwinsten binnen. Voor het stallen van geld bij de ECB krijgen ze maar liefst 4 procent rente, terwijl ze aan spaarders een karige 1,5 procent geven. Ondertussen kopen ze wel eigen aandelen in. Waarom is dit zo? NRC zoekt het uit. ‘De spaarrente treuzelend verhogen, is inderdaad irritant. Eigen aandelen inkopen, is beter te verdedigen.’

7. Bij de koffieautomaat: Rendieren verzot op strooizout

In het noorden van Zweden is het oppassen op de weg. De afgelopen vijf jaar zijn er bijna 11.000 aanrijdingen met rendieren geweest, schrijft De Volkskrant. En dat zijn alleen de gevallen die zijn gerapporteerd.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De lokale bevolking wil dat er hekken komen op gevaarlijke plaatsen. En dat de overheid stopt met strooizout. Want dat is een deel van het probleem: het zout is rijk is aan mineralen en dus voor de dieren een lekkernij. Ze lopen het asfalt op om het zout op te likken.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates