Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bezorgeconomie: 87 miljoen kilo verpakkingen – EU stopt 43 miljard in chipsindustrie

En verder: Prijsexplosie CO2 gunstig voor energietransitie maar slecht voor bedrijven, gebruik van flitsbezorgers binnen halfjaar verdubbeld, openhouden samenleving nieuw speerpunt coronabeleid en VDL Nedcar sluit akkoord: Sterrebos wordt fabriekshal.

Karton als verpakkingsmateriaal
Photograph of a heap of cardboard shipping boxes at a garbage collection center in Vine Hill, California, December 8, 2020. (Photo by Smith Collection/Gado/Getty Images) Foto: Getty Images

1. Nederlanders krijgen 87 miljoen kilo verpakkingen thuisbezorgd

Nederlanders krijgen jaarlijks ongeveer 87 miljoen kilo aan verpakkingsmateriaal ‘thuisbezorgd’, samen met de producten die ze online hebben besteld. Nog eens 11 miljoen kilo papier en plastic komen door de brievenbus. Dat heeft milieuorganisatie Recycling Netwerk Benelux voor het eerst berekend. Het gaat om 84 miljoen kilo kartonnen dozen, 2 miljoen kilo vulmaterialen, waarvan 1,3 miljoen kilo bubbeltjesplastic en 800.000 kilo plastic verzendzakken. Van alle brievenbuspost is driekwart voor Nederlandse consumenten, de rest voor zakelijke ontvangers. ‘Al die verzendmaterialen zijn niet alleen een ergernis voor de consument’, schrijft het netwerk. ‘Ze belasten vooral ook het milieu’.

2. Gebruik van flitsbezorgers binnen halfjaar verdubbeld

De populariteit van flitsbezorgers groeit. In januari zei 2,8 procent van de bevolking in de afgelopen drie maanden ten minste één keer gebruik te hebben gemaakt van flitsbezorgers. Dat is een verdubbeling ten opzichte van augustus, toen 1,4 procent van de mensen wel eens boodschappen binnen 10-20 minuten lieten bezorgen. Dat meldt marktonderzoekbureau GfK na een rondvraag onder bijna 46.000 consumenten. Flitsbezorging is nog maar in een deel van Nederland beschikbaar, vooral in de wat grotere steden en dan vaak nog niet in de hele stad. Vooral jongeren tussen de 18 en 34 maken er veel gebruik van. Onder hen steeg het gebruik van 4,1 naar 6,9 procent.

Lees ook: Zo leidt Sadik Cevik de groei bij flitsbezorger Gorillas

3. Prijsexplosie CO2 gunstig voor energietransitie, slecht voor bedrijven

De energietransitie gaat de komende jaren een stuk voordeliger uitvallen dan eerder gedacht. Dankzij een spectaculaire stijging van de prijs voor emissierechten is het kabinet miljarden minder kwijt aan klimaat- en energiesubsidies. Het afgelopen jaar is de prijs voor het uitstoten van een ton CO₂ ruim verdrievoudigd. Kostte zo’n uitstootrecht begin vorig jaar nog ongeveer 32 euro, dinsdag nadert die prijs op het Europese emissiehandelssysteem de grens van €100. De kopers van de rechten zijn grote Europese bedrijven die onder het Europese emissiehandelssysteem vallen.

4. Openhouden samenleving nieuw speerpunt coronabeleid

Zorgminister Ernst Kuipers gooit het roer om. Het nieuwe uitgangspunt van de corona-aanpak wordt het openhouden van de samenleving. Daarmee vervalt op termijn ook de generieke steun die gesloten sectoren de afgelopen tijd hielp overeind te blijven. Na twee jaar pandemie is het duidelijk dat corona nog niet weg is, maar ook dat de huidige aanpak ‘niet houdbaar is voor de lange termijn in sociale, economische en maatschappelijke zin’, aldus Kuipers in zijn langverwachte Kamerbrief. Voortaan streeft het kabinet twee ‘gelijkwaardige en nevengeschikte’ doelen na: sociaal-maatschappelijke en economische continuïteit zal even zwaar wegen als toegang tot de zorg voor iedereen.

Lees het volledige artikel:

5. VDL Nedcar sluit akkoord: Sterrebos wordt fabriekshal

Auto- en bussenbouwer VDL Nedcar heeft overeenstemming bereikt met bezwaarmakers over de kap van het Sterrebos. Dat bos moet wijken om ruimte te maken voor een tweede fabriekshal, maar twee natuurorganisaties vochten de plannen aan. Dinsdagochtend is direct begonnen met de bomenkap. Het Sterrebos is zeven hectare groot en ligt direct naast de Nedcar-fabriek in Born. Volgens VDL is fabrieksuitbreiding nodig om 4200 banen zeker te stellen. VDL vindt een tweede hal noodzakelijk om klanten naar Limburg te lokken. Daarbij gaan alle ogen naar Rivian, een Amerikaanse producent van elektrische auto’s.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: EU komt met miljardenplan voor chipsindustrie

De Europese Commissie heeft een wetsvoorstel ingediend om 43 miljard euro in de halfgeleiderindustrie in Europa te pompen. Door een eigen industrie te ontwikkelen, wil Europa minder afhankelijk zijn van met name Azië. De plannen komen op een moment dat er grote chiptekorten zijn. Als het aan Eurocommissaris Thierry Breton (Interne Markt) ligt, verdubbelt de EU haar productie tussen nu en 2030 en wordt de export van halfgeleiders aan banden gelegd als er tekorten in de EU zijn. Het tekort aan microchips speelde Europa meermaals parten sinds de start van de coronacrisis. Zo moesten autoproducenten hun productie tijdelijk stilleggen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Zoom-topic: Viaplay mikt met F1 op honderdduizenden klanten

Viaplay mikt in zijn eerste jaar in Nederland meteen op honderdduizenden klanten. Topman Anders Jensen van Nordic Enterntainment Group, het bedrijf achter de streamingdienst, benadrukt wel dat het drie jaar kan duren voor het uitzenden van onder meer de Formule 1 rendement oplevert. Het platform, dat fors heeft geïnvesteerd in de uitzendrechten voor de Formule 1, de Duitse voetbalcompetitie en vanaf augustus ook de Engelse Premier League, komt begin volgende maand beschikbaar in Nederland. ‘Er wordt nog gewerkt aan de laatste voorbereidingen maar in principe is de dienst klaar om aangezet te worden’, vertelt Jensen in een interview met het ANP.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates