Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Amazon van start in Nederland; Grolsch en Superunie in conflict

Plus: de hypotheekmarkt groeit 35 procent, Transavia is volgens KLM-ceo Elbers niet te koop en Spotify betaalt 2 miljard dollar aan rechten.

Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag:

1. Amazon met e-boeken naar Nederland

De Amerikaanse internetgrootmacht Amazon.com komt – na jaren van speculatie en geruchten – naar Nederland. Het bedrijf lanceert vandaag een .nl-versie van zijn website, waar het e-boeken en Kindle e-readers gaat verkopen. In eerste instantie krijgt de Nederlandse consument meer dan 20.000 Nederlandstalige titels voorgeschoteld, plus nog eens 3 miljoen boeken in andere talen. Amazon.nl is een zeer uitgeklede versie van de internationale website, puur en alleen gericht op Kindle en aanverwante diensten. Een digitale dienst lanceren is nou eenmaal makkelijker dan een fysieke, aldus het bedrijf. Lees ons interview met 2 directieleden van het bedrijf over de Nederlandse lancering:

2. Hypotheekmarkt groeit 35 procent in derde kwartaal

In het derde kwartaal van dit jaar zijn de meeste hypotheken verkocht sinds het uitbreken van de financiële crisis in 2008, becijfert adviesbureau IG&H Consulting. In Nederland werden 47.000 nieuwe hypotheken afgesloten, 35 procent meer dan het in derde kwartaal vorig jaar. Het is 11 procent meer dan in het tweede kwartaal van dit jaar. Ook is voor het eerst sinds 2011 de gemiddelde hypotheeksom gestegen, naar 217.000 euro, schrijft het FD. Opvallend is dat ABN Amro flink terrein won en opgeklommen is van de vierde naar de tweede plek in de markt, achter Rabobank. ING wisselde met ABN Amro van plek en duikelde van twee naar vier.

3. Grolsch en Superunie in conflict

Bij de Dirk, de Spar en de Plus zijn binnenkort waarschijnlijk geen flesjes Grolsch meer te krijgen. De brouwer is in conflict geraakt met inkooporganisatie Superunie over de prijs van de nieuwe Grolsch-flesjes. Die bevatten nog maar 30 cl in plaats van 33 cl, maar volgens de supermarkten is de prijs niet in gelijke mate aangepast. Dus stopten ze met inkopen. Van flesjes dan, want blikjes staan nog wel gewoon op het schap. Beide partijen zijn in gesprek over een oplossing, schrijft het FD. Albert Heijn en Jumbo zijn er wel uitgekomen. AH heeft de prijs van een krat Grolsch met 8 procent verlaagd.

4. TMG Startups in zee met Polarsteps

TMG Startups gaat in zee met Polarsteps, een app om reisverhalen onderweg te loggen en te delen. Reizigers kunnen hun route delen en updates geven over hun belevenissen. Mede-oprichter Niek Bokkers kwam op het idee tijdens een zeilreis. Koen Droste haakte aan en samen bouwden ze de app die bij TMG Startups de volgende fase ingaat. De incubator van Telegraaf Media Groep nam eerder al Easygiven en Partyclap onder zijn hoede. Lees wat we eerder over TMG Startups schreven:

5. KLM-ceo: Transavia wordt niet verkocht

Transavia staat niet op de nominatie om te worden verkocht, zei KLM-ceo Pieter Elbers dinsdag tijdens de laatste vlucht van KLM met een vliegtuig van het type MD-11. Transavia is volgens hem een sterk merk met een eigen identiteit en een ander serviceniveau dan sommige low-costconcurrenten. Elbers zei ook dat er een nieuwe operationeel directeur bij KLM benoemd zal worden, als opvolger van Elbers zelf, die operationeel directeur was voordat hij tot het hoogste ambt werd geroepen toen Camiel Eurlings vorige maand eruitvloog.

6. Spotify betaalt 2 miljard dollar

We betalen, heus wel. Echt. En het is heus niet te weinig, en de muziekverkoop lijdt er echt niet onder. Daniel Ek, oprichter en ceo van Spotify, klimt op zijn blog in de pen om drie misverstanden over zijn muziekdienst recht te zetten. Spotify betaalt wel degelijk, al is er nog een weg te gaan om het geld sneller bij de rechthebbende te krijgen. Met de hoogte is volgens Ek niets mis: 500.000 keer beluisterd is goed voor tussen 3.000 en 4.000 dollar. Grote hits kunnen miljoenen opleveren. Ek stelt dat Spotify tot dusver ruim 2 miljard dollar aan rechten heeft betaald aan artiesten. Spotify heeft 50 miljoen actieve gebruikers en 12,5 miljoen abonnees, die 120 euro per jaar willen betalen, wat dus samen goed zou zijn voor 1,5 miljard euro.

7. Ferrari in 2015 naar de beurs

Geen zomervakantie in Maranello volgend jaar, want Ferrari gaat tussen het tweede en het derde kwartaal 2015 naar de beurs. Dat heeft topman Sergio Marchionne aangekondigd. Marchionne, baas van het Fiat-Chrysler concern, trok vorige maand de macht over Ferrari naar zich toe door de charismatische leider Luca di Montezemolo weg te sturen. Dat afscheid maakte de weg vrij voor de afsplitsing van Ferrari uit het Fiat-concern. Ongeveer 10 procent van de aandelen gaat direct de markt op, de rest wordt verdeeld onder de Fiat-Chrysler-aandeelhouders.

8. SABMiller wil mondiaal biermerk, maar hoe?

SABMiller wil een mondiaal biermerk lanceren, zegt marketingdirecteur Nick Fell in de Wall Street Journal. De brouwer broedt op de manier waarop dat moet gebeuren, nu de voorgenomen overname van Heineken is afgeketst. SABMiller bracht in september een bod uit op Heineken, maar de Nederlandse brouwer en de familie De Carvalho-Heineken, die een controlerend belang heeft, wezen dat af. De gedachte achter het bod was dat Heineken met zijn gelijknamige pils de hele wereld bestrijkt tegen een premiumprijs in veel exportmarkten. SABMiller heeft zo'n wereldomspannend merk niet. Ruim 10 jaar geleden poogde het om van Pilsner Urquell een wereldmerk te maken, maar dat mislukte. Toch zit er momenteel weinig anders op dan weer een lokaal of regionaal merk een duwtje te geven naar de wereldmarkt. Want alle wereldmerken zijn al in handen van concurrerende reuzen, zoals Heineken of AB Inbev.

9. Getal van de dag: 647 miljard dollar

Zoveel geven bedrijven in 2014 wereldwijd uit aan research & development, stelt consultancybureau Strategy&. Dat is een record. Strategy& publiceert jaarlijks de Global Innovation 1000 Study. De 1.000 bedrijven die de consultant analyseert, zijn goed voor 40 procent van de totale wereldwijde uitgaven aan r&d.

 10. Koffieautomaat: Singles shoppen naar record bij Alibaba

Bij ons is 11 november de dag van de opening van het carnavalsseizoen in het zuiden en van Sint-Maarten in het noorden, waarbij kinderen zingend voor snoep langs de deuren gaan, in China is het de dag waarop singles gaan shoppen om zichzelf een cadeau te geven. En dat merken ze bij onlineretailer Alibaba. Die boekte dit jaar een recordomzet van 9,3 miljard dollar op Singles Day tegen 5,9 miljard dollar vorig jaar, en dat was weer 80 procent (!) hoger dan in 2012. Singles day is een betrekkelijk recent fenomeen waarbij de datum 11-11 de single status symboliseert.
 

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief