Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Amazon stapt in televisie; Blokker valt Action aan

Plus: Samsung-reclame maakte Apple gek, nieuwe ceo voor TMG, Delta Lloyd-ceo eerder weg en taxibranche boos op Uber.

Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag:

1. Nieuwe ceo voor TMG

De Telegraaf Media Groep wil Geert-Jan van der Snoek (48) benoemen tot nieuwe ceo. De huidig topman van mediabedrijf NDC zal op 1 juli in dienst treden. Van der Snoek is de opvolger van Cees van Steijn, die op interim-basis de baas was bij TMG na het vertrek van Herman van Campenhout. Tegen zijn toekomstige eigen krant De Telegraaf zegt de nieuwe topman dat de krant altijd zal blijven bestaan. 'De papieren krant verdwijnt niet, maar een krant alleen is niet voldoende om de abonnee te binden.' Ook IHC Merwede heeft een nieuwe topman. Bram Roelse volgt Dirk Philips op, die vorig jaar al na twee maanden opstapte als ceo. De reden daarvoor is nog steeds onbekend.

2. Amazon stapt in televisie

Amazon zet een volgende stap richting je woonkamer: de Amerikaanse webgigant heeft een settopbox gepresenteerd die kan worden aangesloten op televisies. Het apparaat is gebaseerd op Android en kan naast streaming content ook games afspelen. De Fire TV – zo heet-ie – wordt in eerste instantie in de VS op de markt gebracht voor 99 dollar. Amazon biedt via de settopbox toegang tot zijn eigen videostreamingdienst, maar ook andere applicaties zijn bruikbaar, zoals YouTube en Netflix. Amazon legt zo dezelfde route als Google en Apple af, die ieder ook eigen kastjes hebben voor televisies (respectievelijk de Chromecast en Apple TV). Ook concurreert het bedrijf steeds meer met traditionele kabelaars: eerder deze week presenteerde UPC als tegenzet nog een eigen streamingdienst.

3. Blokker valt Action aan

Big Bazar, de discountketen van Blokker Holding (waar Albert Blokker trouwens gisteren uit de RvB stapte), heeft zijn eerste nieuwe winkel volgens een vernieuwde formule geopend in Amsterdam. Zo hoopt het bedrijf beter de concurrentie met de Actions van deze wereld aan te kunnen. Ex-Goudhaan Roland van Geest is de baas van Big Bazar en zegt dat hij zijn strategie heeft afgekeken van supermarktketen Lidl, dat zich met lage prijzen de markt in vocht. De winkel in de Amsterdamse Kalverstraat is de 120e Big Bazar. Van Geest ontkent dat er een directe aanval wordt uitgevoerd, maar feit is wel dat Blokker Holding tot op heden nauwelijks antwoord heeft op de opkomst van Action. Lees verder:

4. Taxibranche boos op Uber

De Nederlandse taxibranche is boos op Uber, een Amerikaans bedrijf dat via een applicatie ritjes aanbiedt.  Volgens de gevestigde taxi-orde maakt Uber zich schuldig aan oneerlijke concurrentie. 'De wetgever heeft allerlei regels gemaakt waar de taxi-ondernemer zich aan moet houden en Uber doet dat niet', zegt Hubert Andela van brancheorganisatie KNV Taxi. 'Bij Uber kan je geen bonnetje krijgen, de taximeter loopt niet tijdens de rit en Uber houdt zich niet aan de wettelijke maximumtarieven.' Uber zegt dat je dankzij de applicatie geen auto's op straat aanhoudt, maar een privé-chauffeur bestelt. 'Daarvoor gelden andere wetten en regels', vindt Niek van Leeuwen, directeur Uber Nederland. De Inspectie Leefomgeving en Transport zegt ritten via Uber in principe gewoon als taxiritten te zien, maar moet hier nog een definitief oordeel over vellen.

5. 'Samsung-reclame maakte Apple gek'

De Samsung-reclames waarin iPhone-fans belachelijk werden gemaakt, hebben Apple redelijk op de kast gejaagd. Althans, dat beweert Samsung zelf. Volgens het Zuid-Koreaanse bedrijf zou Apple's marketingdirecteur Phil Schiller gek zijn geworden van de spot-campagnes. Dat vertelde Samsung bij de opening van een nieuwe rechtszaak over patenten. Nadat de New York Times een artikel schreef onder de kop 'Has Apple lost its cool tot Samsung?', stuurde hij een mailtje naar zijn medewerkers met slechts één zinnetje: 'We have a lot of work to do to turn this around.' Volgens Samsung was Schiller geobsedeerd door de Samsung-reclames en werd er zelfs in de board van Apple over gediscussieerd.

Bekijk de bewuste reclame:

6. Marks & Spencer opent 250 winkels

De Britse warenhuisketen Marks & Spencer opent de komende jaren 250 nieuwe winkels. Dat doet het bedrijf voornamelijk in het Midden-Oosten en Azië, maar ook in Amsterdam wordt een grote winkel geopend. Marks & Spencer heeft al een flagship-store in Den Haag, waar volgens de Nederlandse topman Marc Bolland in de eerste vijf weken 350.000 klanten over de vloer kwamen. Bolland staat in het rijtje met 11 succesvolste Nederlanders in het buitenland.

7. Alibaba op investeringspad

De Chinese webgrootmacht Alibaba is op wat ze in Amerika een shopping spree zouden noemen. Het bedrijf investeert (samen met anderen) 250 miljoen dollar in autodeeldienst Lyft, legt 532 miljoen dollar neer voor een grootaandeelhouderschap in financieel softwarebedrijf Hundsun Technologies en stopt nog eens 692 miljoen dollar in Intime Retail, een Chinese uitbater van warenhuizen. Alibaba, dat zich voorbereidt op een beursgang in Amerika, heeft de afgelopen maanden in totaal voor 2,7 miljard dollar aan investeringen gedaan, in zaken als media, chatdiensten en kaart-technologie. Lees verder:

8. Delta Lloyd-ceo met vervroegd pensioen

Niek Hoek, de ceo van Delta Lloyd, treed uiterlijk mei volgend jaar terug bij het bedrijf, zo maakte de verzekeraar gisteren bekend. Dat was onverwacht, ook al zwaait Hoek al sinds 2001 de scepter bij Delta Lloyd. De topman zal stoppen zodra een opvolger is gevonden. Hij krijgt maximaal een jaarsalaris van 800.000 euro mee, 'om de misgelopen verdere opbouw van zijn pensioen te compenseren'. Delta Lloyd gaat zowel binnen als buiten het bedrijf op zoek naar een opvolger van Hoek.

9. Getal van de dag: 11 procent

Het vertrouwen van Nederlandse exporteurs in de internationale economie is hoger dan ooit. Nou ja, in ieder geval hoger dan de afgelopen zes jaar. De exporteurs verwachten een omzetgroei van gemiddeld 11 procent. Het is de derde jaar op rij dat het vertrouwen van de exporteurs groeit. De verwachte groei komt voornamelijk van buiten Europa. In de top-5 van belangrijkste nieuwe afzetgebieden staan China, Rusland, Brazilië, Turkije en de VS, maar Duitsland is nog steeds de belangrijkste handelspartner.

 10. Koffieautomaat: Coca-Cola is voorbereid

Opvallend: frisdrankfabrikant Coca-Cola heeft voor het WK in Brazilië een alternatieve reclamecampagne met een minder feestelijke toon klaar staan. Het bedrijf zegt dat deze reclame is ontwikkeld voor het geval er onrust ontstaat. De reden? Vorig jaar waren er rond de Confederations Cup demonstraties die soms gewelddadig werden. Brazilianen waren het niet eens met de hoge overheidsbestedingen aan het toernooi. 'Als je als bedrijf en als merk niet voorbereid bent en niet bereid bent te reageren, dan red je het niet', aldus Coca-Cola.

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief