1. Nederlandse webwinkels lopen 4,2 miljard aan omzet mis
Nederlandse webshops missen 4,2 miljard euro aan omzet omdat hun websites niet toegankelijk genoeg zijn voor mensen met een beperking. Zeven van de tien breken een aankoop om deze reden af. Dat blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org, Betaalvereniging Nederland en digital agency Level Level.
Digitale toegankelijkheid raakt een grote groep Nederlanders, stellen zij in een persbericht, zo’n 4,5 miljoen mensen. Vanaf juni 2025 moeten alle webwinkels voldoen aan de European Accessibility Act (EAA).
Dat betekent dat hun websites ook toegankelijk moeten zijn voor klanten die hulpmiddelen gebruiken, screenreaders, brailledisplays of aangepaste muizen en toetsenborden. Uit een analyse van meer dan 300 Nederlandse websites blijkt dat bijna geen enkele webshop al volledig voldoet aan deze richtlijnen.
2. Een op drie kleine ondernemers denkt aan stoppen
Een op de drie kleine ondernemers overweegt om de stekker eruit te trekken. De voornaamste redenen hiervoor zijn de toenemende regeldruk, de financiële instabiliteit en een vermindering van de winst.
Dat blijkt uit de vijftiende Kleinbedrijf Index. Dat is een kwartaalonderzoek van Hogeschool Utrecht, microfinancier Qredits en Ondernemend Nederland. Wat de stoppers gaan doen? Bijna een derde overweegt om een baan in loondienst te gaan zoeken, 17 procent wil een ander bedrijf starten en 16 procent gaat met pensioen.
Ondernemers zonder personeel en kleine mkb’ers vertegenwoordigen 95,5 procent van alle ondernemers in Nederland. Samen zorgt het kleinbedrijf voor bijna een kwart van alle bedrijfswinsten en een derde van de werkgelegenheid in Nederland.
3. Mama’s Maaltijden nu ook in de schappen bij Albert Heijn
Een knaller van een deal voor Mama’s Maaltijden. Bij Albert Heijn zijn ze voortaan in het diepvriesschap te vinden met twintig producten, en dit in 960 winkels in Nederland. Met kant-en-klaarmaaltijden, vegan en gewone, maar ook sportmaaltijden.
‘Dit is wel echt hét moment waar we van droomden 3,5 jaar geleden… door de draaideur in Zaandam, op gesprek en uiteindelijk op de schappen van onze blauwe vrienden komen’, post het bedrijf op LinkedIn.
Medeoprichter Serdar Tolenaar was vijf jaar eigenaar van een Plus-supermarkt in Hillegom. Tijdens de coronapandemie viel het hem op dat er nergens goede en gezonde kant-en-klaarmaaltijden te koop waren. Die begon hij te maken in zijn supermarkt. Vandaag staat er een miljoenenbedrijf.
Lees ook: Met 1 miljoen van Pieter Schoen wil Mama’s Maaltijden marktleider worden
4. Generatieve AI zet verhoudingen in boardroom op scherp
Een kwart van de bestuurders denkt dat hun raad van commissarissen over onvoldoende kennis en expertise beschikt om uitdagingen zoals generatieve AI en duurzaamheid het hoofd te bieden. Bijna dertig procent van de commissarissen twijfelt dan weer aan het vermogen van bestuurders om deze ontwikkelingen succesvol te integreren in hun bedrijf.
De verhoudingen in de boardroom staan dus op scherp, concluderen Heidrick & Struggles, BCG en Insead na een wereldwijd onderzoek onder 574 bestuurders en commissarissen. Dat bestuurders en commissarissen elkaar uitdagen, is helemaal oké. Maar ze moeten ook constructief met elkaar kunnen blijven samenwerken.
‘Nu verschillende crises elkaar steeds sneller opvolgen, is een solide basis van wederzijds vertrouwen tussen beide organen van essentieel belang’, aldus Imke Lampe, partner in charge van Heidrick & Struggles Nederland, in een persbericht.
5. Apple profiteert niet van herstel in smartphonemarkt
De wereldwijde verkoop van smartphones is na twee matige jaren begonnen aan een behoorlijk herstel. Apple profiteert daar niet van met zijn iPhones. De groei is maar beperkt, laat marktonderzoeker IDC weten aan Bloomberg.
Geschat wordt dat concurrenten Samsung, Huawei en Xiaomi dit jaar 1,24 miljard smartphones verschepen. Dat is 6,2 procent meer dan een jaar geleden. Maar de iPhoneleveringen van Apple groeien met 0,4 procent. Apple blijft ondertussen nog wel de winstgevendste. De gemiddelde verkoopprijs van een iPhone is 1.000 dollar. De Aziatische rivalen komen op een gemiddelde van net geen 300 dollar.
6. En dan dit: de smaak van Nederland volgens Thuisbezorgd.nl
Thuisbezorgd.nl heeft de populairste, ongewone en opvallendste bestellingen van Nederland op een rijtje gezet. Daarvoor zijn de bestellingen van zes miljoen mensen (anoniem) doorgeploegd bij meer dan 14.000 partners.
De duurste bestelling van dit jaar: een maaltje sushi ter waarde van 1.571 euro. Gewoon op een dinsdag. Een Amsterdammer (m/v) heeft maar liefst 844 bestellingen geplaatst in 2024, waaronder 200 broodjes bloedworst.
Ook opvallend: het worstenbroodje was dit jaar een van de favoriete tussendoortjes van heel Nederland. Niet alleen van Brabant dus. De meest bestelde gerechten: pizza margherita, kapsalon döner en cheeseburger. Fastfood dus. Thuisbezorgd.nl noemt dit overzicht ‘met recht een weerspiegeling van de smaak van Nederland’.
Wat we ook lazen:
- Koffieprijs op hoogste niveau sinds 1977 (NOS)
- Amerikaanse kartelwaakhond stelt onderzoek in naar Microsoft (Bloomberg)
- Klarna-oprichter hoopt bedrijf nu wel naar de beurs te brengen (FD)
- Nog een klap voor Northvolt: Galp trekt zich terug uit lithiumfabriek (Sifted)
- Hoe hard tikt de bom onder het verdienmodel van Ryanair & co? (de Volkskrant)