Tegenover damesblad Viva erkende Pim van der Feltz dat Google een prettige werkgever is, mede door secundaire arbeidsvoorwaarden als lesjes pilates en vergaderen in de caravan. ‘Er beginnen wel eens mensen voor zichzelf, want het verloop is niet heel hoog.’ Hij ziet het als zijn taak om ervoor te zorgen dat ‘mensen graag naar hun werk komen’. Nu heeft Google bekendgemaakt dat Van der Feltz zelf na bijna 12 jaar vertrekt als directeur Google Nederland.
Mysterieus aannamebeleid
Toen Van der Feltz in 2008 aanmonsterde bij Google telde de onderneming in Nederland dertig medewerkers. Inmiddels is de organisatie uitgegroeid tot zo’n 550 mensen. Dit aantal kan oplopen naar 775 wanneer de uitbreiding van het datacenter in de Eemshaven is afgerond en het nieuwe datacenter in Hollands Kroon van start gaat. Jarenlang was het aannamebeleid van Google een groot mysterie, maar de Nederlandse directeur was bereid om af en toe een tipje van de sluier op te lichten.
Het bedrijf ontving volgens Van der Feltz in 2011 al duizenden sollicitaties in Nederland alleen. De techgigant zoekt mensen die ‘googly’ zijn. ‘Wie googly is, is interessant scherp en vernieuwend. Je moet jezelf altijd de vraag stellen: waarom is dit zó en niet zó?” Voordat iemand een contract bij ‘s werelds bekendste zoekmachineuitbater mag tekenen is diegene vier algoritmes gepasseerd en heeft hij vier gesprekken achter de rug. ‘En die zijn gebaseerd op vier competenties, maar er wordt ook gekeken of iemand in de bedrijfscultuur past’, legt Van der Feltz uit op het Groninger Forum.
Wennen aan Google-cultuur
Zelf moest Van der Feltz ook wennen aan de bedrijfscultuur. Eerder werkte hij als marketingdirecteur bij T-Mobile en directeur Carrier Services bij Ben Nederland. Bedrijven waarbij alles – in tegenstelling tot bij Google – gecentraliseerd was. In zijn eerste weken bij Google werd een feature geïmplementeerd vanuit het kantoor in München. Hij belde met de vraag waarom hij niet gekend was in deze beslissing, zoals dat elders altijd ging. ‘Waarom? Wat had jij kunnen toevoegen?’, luidde het antwoord vanuit Duitsland.
Al snel omarmt de Nederlander de Google-cultuur die hij actief zal uitdragen naar de buitenwereld. ‘We zoeken mensen die naar de wereld durven kijken en zien hoe dingen anders kunnen. Ga maar doen, klinkt het hier dan. Onze filosofie luidt: als er niet genoeg mislukt, dan hebben we niet genoeg geprobeerd’, zei hij tegenover Management Team. Veel managers stellen volgens hem de verkeerde vraag, namelijk: kun je me garanderen dat het een succes wordt? ‘Dat is dus waanzin, het begin van het einde. We zijn hier om te leren. Hoe meer je leert, hoe dichter je bij de consument komt.’
Verdedigen imago Google
Naast het verspreiden van het faalevangelie verscheen Van der Feltz ook regelmatig in de media om zijn werkgever te verdedigen tegen het imago van kwade, heimelijke dataverzamelaar. Waar hij in 2013 op een evenement van MT nog benadrukte dat meer datadeling van consumenten leidt tot relevantere output, moest hij de laatste jaren uitleggen dat Google gebruikers veel opties bood tot het afschermen van persoonlijke informatie. ‘De kern is dat mensen onze data moeten vertrouwen. Als gebruiker kun je zien: wat heeft Google van mij? En wat wil je dat Google van mij ziet?’, zei hij tegenover Jort Kelder in Buitenhof.
Van der Feltz blijft tot 1 mei aan bij Google Nederland. ‘Op dit punt wil ik nog een keer iets nieuws doen en ik kijk ernaar uit om verschillende richtingen te verkennen’, zegt de directeur in het persbericht. Het techbedrijf is een zoektocht naar zijn opvolger gestart.