Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ingrid Thijssen: ‘Zonder investeringen in duurzaamheid wordt Europa speelbal’- Unilever verkoopt icoon Conimex

Ook nieuws: Europa investeert miljarden in alternatief Musks Starlink, Databricks haalt 10 miljard dollar op, prijzen A-merken supermarkt schieten omhoog, Pieter Pot draait voor het eerst winst en Nederlandse topbestuurders vrezen dat AI banen gaat kosten.

ingrid thijssen vno ncw
Ingrid Thijssen. Foto: Robin Utrecht

1. VNO-NCW-voorvrouw: ‘Niet investeren in verduurzaming maakt Europa kwetsbaar’

Stimuleer de vraag naar duurzame producten. Daartoe roepen meer dan zeventig brancheverenigingen en bedrijven uit de energiesector en zware industrie Eurocommissaris Wopke Hoekstra op. Zij waarschuwen dat zonder investeringen in groen staal, gerecycled plastic en biobrandstoffen, Europa achterblijft en afhankelijk wordt van fossiele importen, schrijven ze in een brief aan de Europese Commissie.

‘Niet investeren in duurzaamheid maakt Europa een geopolitieke speelbal’, zegt VNO-NCW-voorzitter Ingrid Thijssen in het FD. Bedrijven aarzelen te investeren door gebrek aan afzetmarkten. Duidelijke verplichtingen, zoals in de VS, kunnen volgens de ondertekenaars een omslag teweegbrengen’. De EU zou zich protectionistischer moeten opstellen, zoals China en de VS, en Hoekstra kan afzetmarkten stimuleren door verplichtingen op te leggen voor groen staal en gerecycled plastic.

2. Unilever verkoopt icoon Conimex

Unilever verkoopt zijn merk Conimex, bekend van onder meer nasikruiden en ketjap, aan het Finse bedrijf Paulig. De branchegenoot neemt het merk Conimex over en de bijbehorende activiteiten, zoals alle handelsmerken en aanverwante intellectuele eigendommen. Financiële details van de overname zijn niet bekendgemaakt.

De deal is onderdeel van de uitverkoop van merken die onder Schumacher is begonnen. Het bedrijf hoopt zo nieuwe markten voor zich te kunnen winnen, waarbij het de voorkeur geeft aan dertig onaantastbare merken boven vierhonderd waarvan elk jaar opnieuw de marge op peil moet worden gebracht.

Lees ook: Unilever slankt de voedingstak af: de strategie is ‘minder, beter en meer impact’

3. Europa investeert miljarden in alternatief Musks Starlink

De Europese Unie investeert 10,6 miljard euro in IRIS2, een eigen satellietnetwerk dat Europa minder afhankelijk maakt van Elon Musks Starlink. Terwijl Starlink wereldwijde internetdekking biedt, focust IRIS2 op overheden en bedrijven, vooral in gebieden zonder betrouwbare connectiviteit. Volgens techexpert Bert Hubert is het een belangrijke stap voor de Europese ruimtevaart, maar hij waarschuwt voor mogelijke kostenoverschrijdingen, vergelijkbaar met eerdere projecten zoals Galileo. Dit satellietnetwerk versterkt Europa’s digitale onafhankelijkheid en innovatiekracht.

4. Databricks: 10 miljard dollar opgehaald tijdens investeringsronde

Data- en AI-bedrijf Databricks heeft een van de grootste investeringsrondes ooit door private financiers afgerond. In een Series J-ronde wist het Amerikaanse bedrijf met Amsterdamse wortels 10 miljard dollar op te halen. De bedrijfswaardering van Databricks stijgt daarmee tot 62 miljard dollar. De ronde wordt geleid door Thrive Capital en hoofdzakelijk mede gefinancierd door Andreessen Horowitz, DST Global, GIC, Insight Partners en WCM Investment Management.

Databricks, opgericht dertien jaar geleden in de Verenigde Staten, versterkte al snel zijn team met Amsterdamse ontwikkelaars van het failliete Vectorwise, een spin-off van het Centrum Wiskunde en Informatica. Deze groep vormde de kern van het huidige Amsterdamse kantoor, waar inmiddels zo’n 280 medewerkers werken. De vestiging is uitgegroeid tot de belangrijkste locatie voor onderzoek en ontwikkeling buiten de VS.

5. Nederlandse topbestuurders: AI gaat banen kosten

Meer Nederlandse topbestuurders verwachten dat de opmars van AI ten koste gaat van banen. 19 procent denkt dat AI banen gaat vervangen, tegen 6 procent vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek van ING onder 265 Nederlandse bestuurders van grote organisaties. Vooral functies in R&D, IT en klantenservice lopen risico. 54 procent zegt dat dit misschien gaat gebeuren, vergeleken met 39 procent in het vorige onderzoek. De ontwikkelingen rond AI zijn ook terug te vinden in de prioriteiten rond innovatie. AI staat nu op nummer één waar het vorig jaar als derde op de lijst stond.

Ondertussen blijven bestuurders optimistisch over 2025: 90 procent ziet een positieve toekomst voor hun bedrijf, ondanks de toenemende AI-uitdagingen. Opmerkelijk is dat de zorg over geopolitieke spanningen en veiligheid is afgenomen en zelfs uit de top 10 is gezakt. De managers die de geopolitiek wel noemen als zorgenpunt wijzen vooral naar de grotere kans op stijgende energieprijzen, inflatie en rente en het risico voor de veiligheidssituatie in Europa.

6. Pieter Pot draait voor het eerst winst

Pieter Pot, de verpakkingsvrije online supermarkt, heeft in november haar eerste winstgevende maand bereikt. Dit gebeurde acht maanden na de doorstart begin 2024. Pieter Pot is hiermee naar eigen zeggen de eerste verpakkingsvrije supermarkt in Europa met landelijke dekking die winstgevend opereert. Dankzij een vernieuwd bedrijfsmodel en trouwe klantenkring bewijst Pieter Pot dat een circulair verpakkingssysteem levensvatbaar is, stelt oprichter Jouri Schoemaker. ‘Onze community laat zien dat systeemverandering mogelijk is’, zegt hij in een persbericht. Inmiddels bedient Pieter Pot 12.000 klanten.

7. En dan dit: Prijzen A-merken supermarkt schieten omhoog

De prijzen tussen A-merken en huismerken in supermarkten lopen steeds verder uiteen, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. A-merken zijn ondertussen 54 procent duurder dan huismerken. Vijf jaar terug was dit nog 40 procent, schrijft De Telegraaf. Voor sommige producten loopt het verschil zelfs op tot 80 procent, zoals vaatwastabletten, zeep en shampoo. Conserven als rodekool en appelmoes zijn 75 procent duurder als ze tot één van de grote merken horen. De grote voedings- en zeepbedrijven verdienen veel meer op hun producten dan de supermarkten. McKinsey becijferde in 2023 dat grote fabrikanten een winstmarge van 19 procent pakken, tegenover 3 procent voor de supermarkten.

Rondje transfers 🔄

  • PostNL plukt zijn nieuwe chief financial officer weg bij bierbrouwer Heineken. Het postbedrijf wil Linde Jansen aanstellen als financiële topvrouw. Jansen (43) werkt sinds 2007 bij Heineken, met een korte uitstap naar bouwbedrijf BAM in 2014.

Wat we ook lazen:

  • Provincie moet opnieuw kijken naar milieuboetes Tata Steel na geblunder (NU.nl)
  • Meer betaalbare woningen? Dat worden dan te kleine huizen, zegt ceo Heijmans (Radio 1)
  • Ultimatum piloten aan KLM: meer geld, anders geen zomerdienstregeling (RTL)
  • Interim-ceo Menno Geelen geeft Ajax rust en gezicht terug (FD)
  • Criminelen hebben het vaker gemunt op mailbox van bedrijven (BNR)
  • Hermès-directeur legt uit waarom hij Birkin-tassen van 10k niet ‘duur’ vindt (BI)