Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Carsten Klomp (HEMA): ‘In ieder land gaan mensen anders om met verandering’

Iedereen heeft een moment in zijn loopbaan waarop het kwartje valt. In MT belichten we de carrièrekeuzes van onze Goudhaantjes. Deel 56: Carsten Klomp, CIO bij HEMA.

Weg
Foto: Getty Images

Carsten Klomp
Goudhaantje in: 2018
Is: CIO bij HEMA

Keerpunt: wereldwijd project voor NGO

‘Een project bij Greenpeace heeft mij gevormd in mijn werk. Als projectmanager bij Relephant rolde ik wereldwijd een content-managementsysteem uit voor landelijke Greenpeace-websites. Dit was een heel succesvol project, maar het was zeker niet gemakkelijk. Alle Greenpeace-organisaties zijn vrij autonoom. Het was dus een hele ingewikkelde klus om te zorgen dat de mensen in verschillende landen ons systeem wilden invoeren.

In ieder land waar ik kwam waren er andere manieren van omgaan met verandering. Ik ben de hele wereld over geweest, van Japan tot Brazilië. Ik ging steeds een week naar een land om te kijken hoe de organisatie daar werkte, training te geven, de migratie te regelen en te zorgen dat de werknemers enthousiast zouden worden. Het was een heel mooi leertraject, omdat ik zag dat succes van een dergelijk platform valt of staat met de adoptie van de eindgebruikers. Je kunt wel iets neerzetten dat goed technisch functioneert, maar als werknemers of eindgebruikers het niet graag gebruiken, ben je nergens. Ik heb geleerd om te onderzoeken waar weerstand binnen een organisatie vandaan komt en op welke manier ik het beste duidelijk maak dat ik geen probleem kwam brengen, maar een verbetering.

HEMA digitaliseren

Voordat ik in 2015 overstapte naar HEMA, werkte ik als project director eerst aan de bureaukant. Ik heb geleerd dat je aan de bureaukant altijd denkt dat je het beter weet dan je klanten. Daarom wilde ik wel eens zien hoe ik het aan de klantenkant zou doen. In het digitaliseren van HEMA ligt een enorme uitdaging voor mij. Met het team werken we aan de fundering voor nieuwe innovaties. Deze moeten zowel voor de werknemers als de klanten een verbetering zijn.

Nu kun je als klant van HEMA online zowel je (foto)taart als de rest van je feestbenodigdheden samen afrekenen. Ook hebben we bijvoorbeeld self-checkout in onze winkels ontwikkeld en onderzoeken we: als iemand sneller een pakketje in de winkel wil ophalen, hoe doen we dat dan?

De rode draad in mijn werk is dat ik altijd probeer om resultaten te boeken die tastbaar zijn voor werknemers, klanten en eindgebruikers. Ik probeer altijd oplossingen te bieden en niet alleen de technologie door te drukken. Daarnaast geloof ik heilig dat teamwork en een gedeelde manier van werken belangrijke ingrediënten zijn voor succes.’

Over de Goudhaantjes

Goudhaantjes zijn jonger dan 45 jaar, hebben al een bliksemcarrière achter de rug en rammelen nu ongeduldig aan de poorten van de wereldwijde bestuurskamers. Vanaf dit jaar hebben we een nieuwe aanpak met de Goudhaantjes. Goudhaan ben je voor het leven, maar je staat maar een keer in de lijst. 

De lijst van 2018 is hier terug te vinden. Lees via deze link de keerpunten van de andere Goudhaantjes.