Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Simone van Bijsterveldt (oud-CFO Postcode Loterij)

CFO worden was voor haar nooit een doel op zich, toch vervulde ze de functie voor de Nationale Postcodeloterij. Na 13,5 jaar bij het bedrijf, vertrekt Simone van Bijsterveldt naar Friesland Campina. Een profiel.

CFO hoefde ze niet per se te worden, toch vervulde ze de functie voor de Nationale Postcodeloterij. Na 13,5 jaar bij het bedrijf, vertrekt Simone van Bijsterveldt naar Friesland Campina. Een profiel.
Foto: Novamedia

Ze herinnert zich het jongetje nog goed dat haar in liet zien dat Simone van Bijsterveldt maatschappelijke relevantie toe wil voegen met haar baan. ‘Ik werkte bij KPMG en hielp mee op een spelletjesmiddag van het Emma Kinderziekenhuis. Het is prachtig om te zien, hoe een jongetje dat zo ziek is, mede door jouw toedoen toch een mooie middag kan hebben met zijn ouders.’

De overstap is snel gemaakt. Van Bijsterveldt, die diploma’s heeft voor Accountancy en een studie Bedrijfswetenschappen afrondt aan de Radboud Universiteit Nijmegen, stapt na zes jaar in de accountancy over naar Novamedia, de eigenaar van Postcode Loterij concept, maar bijvoorbeeld ook boekwinkel Scheltema in Amsterdam. Doordat ze zich bij de accountant al bezighoudt met mediabedrijven en goede doelen, is de overstap een logische keuze.

Loterijen

Ze begint onderaan in het bedrijf als controller, maar werkt zich na vijf maanden op tot Group Finance Manager. Vier jaar later mag ze zich hoofd financiën noemen. Ze maakt nog een kleine uitstap als Managing Director Media, verantwoordelijk voor alle uitgeverijen die het bedrijf onder zich heeft. Maar na iets meer dan een jaar gaat ze weer terug naar een financiële positie. Van Bijsterveldt wordt CFO van het gehele bedrijf: zowel de uitgeverijen en de loterijen kunnen op haar financiële steun rekenen.

Ze treedt toe tot de Raad van Bestuur en neemt tevens plaats als toehoorder in de Raad van Commissarissen van scaleup Blendle. Tegelijkertijd doet Novamedia onder haar financiële leiding een grote investering in diezelfde online krantenkiosk.

Duurzaamheid

Maar de wil om iets bij te dragen aan een groter doel blijft kriebelen. Op een zakelijke Goede Doelen reis naar Zuid-Afrika ontmoet Van Bijsterveldt Boer Piet: hij heeft al zijn geiten verkocht en kweekt nu rozemarijn en lavendel om zo duurzaam mogelijk te kunnen verbouwen.

Het zet Van Bijsterveldt aan het denken: wil ze iets goeds doen, dan zou dit weleens de markt kunnen zijn om dat in te bewerkstelligen. Ze komt uit bij FrieslandCampina, waar ze sinds april werkt als Global Program Director, om op die manier bij te dragen aan duurzame oplossingen voor boeren wereldwijd. Voelt het als een stap achteruit, na het CFO-schap? ‘Nee, het voelt als een stap vooruit bij een bedrijf met een grotere global impact, waarbij ik mezelf bovendien weer verder kan ontwikkelen.’