Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe een boekentafel het contact binnen dit softwarebedrijf verbeterde

Toen Phill Robinson vorig jaar aantrad als CEO bij softwarebedrijf Exact plaatste hij een grote boekentafel pal voor zijn kantoor. Niet alleen om kennis bij te spijkeren, maar ook om contact te maken met medewerkers.

Toen Phill Robinson vorig jaar aantrad als CEO bij softwarebedrijf Exact plaatst hij een grote boekentafel pal voor zijn kantoor. Niet alleen om kennis bij te spijkeren, maar ook om contact te maken met medewerkers.

Shoe Dog over de oprichting van sportmerk Nike, biografieën van Steve Jobs en Elon Musk en Factfulness van Hans Rosling: de tafel voor het kantoor van Phill Robinson op de derde verdieping van Exacts hoofdkantoor in Delft ligt vol met boeken. ‘Per boek liggen er zo’n vijftig exemplaren die medewerkers mee kunnen nemen om te lezen.’

Nadat ze het uit hebben, krijgt het een plekje in hun eigen boekenkast. De enige voorwaarde voor dit cadeau? Een mail met hun gedachten over het boek naar de CEO die sinds een jaar aan het hoofd van het softwarebedrijf staat. Niet alleen managementboeken halen de tafel. ‘Origin van Dan Brown kent verschillende scènes over de opkomst van Artificial Intelligence, maar ook Homo Deus van Yuval Noah Harari was een ongekend succes. Een antropologische kijk op de toekomst van de mens, daar leer je ook op de werkvloer ontzettend veel van.’

Relaties

De boekentafel dient verschillende doelen. ‘We zijn een bedrijf dat 35 jaar bestaat, veel mensen werken hier al lang en zitten vast in bepaalde denkpatronen. Door ze boeken te laten lezen, hoop ik dat ze geïnspireerd raken door andermans ideeën. Zet je een groep te lang bij elkaar, dan bestaat de kans dat ze teveel hetzelfde gaan denken.’

Maar met de stapels boeken voor zijn kantoor hoopt Robinson nog iets anders te bereiken. ‘Mijn kantoor ligt niet in de loop van de meeste werknemers en ik merk dat mensen verlegen zijn om even bij de grote baas langs te lopen. Dat terwijl ik wel heel graag contact met ze wil over wat ze beweegt en wat ze van het bedrijf denken. Op deze manier moeten ze langslopen om een boek te pakken en kan ik makkelijker een praatje beginnen.’

De boeken kiest Robinson zelf; niets komt op de tafel voordat hij het heeft gelezen. ‘Per maand probeer ik zeker een boek te lezen, zodat de aanwas groot blijft.’ Wanneer er een nieuw boek op de stapel komt, deelt Robinson dit via het intranet. Hier schrijft hij ook vaak zijn bevindingen op over de gelezen boeken. ‘Op die manier ontstaat er een discussie. Een soort digitale leesclub waar iedereen aan mee kan doen.’

Opleiding

Van de 700 medewerkers in Nederland nemen er nu zo’n 300 met enige regelmaat de lift voor een boek. Populair waren onder andere de biografie van Elon Musk, maar ook het boek What they don’t teach you at Harvard Business School van Mark McCormack, over het beginnen van een eigen onderneming zonder de prestigieuze business school te hebben bezocht. ‘Gaandeweg leer ik steeds beter wat de medewerkers leuk vinden en kan ik daar het aanbod weer op aanpassen.’

De kosten van de boekentafel lopen inmiddels in de tienduizenden euro’s, maar het betaalt zich inmiddels ook uit in ervaringen. ‘Ik zou ook heel veel opleidingsbudget beschikbaar kunnen stellen, maar ik denk dat dit voor sommige zaken nuttiger is.’ Hij somt op: ‘Het boek Talk like TED, over de lessen van de populaire presentaties, gaf mensen handvatten voor het geven van presentaties, Tipping Point van Malcolm Gladwell zorgde ervoor dat mensen anders gingen kijken naar ons product. Dat levert dus direct iets op.’