De business uit het nieuws van nu: Powerplay van AH, Heinekens bieroorlog niet gestreden en KPN timet slecht.
1. Albert Heijn dwingt korting af
'Ongehoord', vinden de leveranciers van de supermarktketen die op de kleintjes blijft letten. Geheel eenzijdig verhoogt AH de korting die het krijgt van zijn leveranciers met 2 procent, schrijft Het Financieele Dagblad. Voor veel kleinere leveranciers is het een koude douche. Zij hebben een contract en maken vaak een rendement in de orde van 1 à 2 procent. AH doet ondertussen of het eenzijdig wijzigen van de voorwaarden de gewoonste zaak van de wereld is. ‘De markt is dynamisch’, aldus een woordvoerder. ‘Tussentijdse wijzigingen zijn soms nodig.’
2. Heineken nog lang niet zeker
Het is een heroisch gevecht dat Heineken levert om de Aziatische biermarkt. Om de controle over APB, de joint venture met Fraser & Neave, te krijgen, probeert Heineken F&N over te nemen. Thai Bev is de grote tegenstrever. Het bedrijf van de Thaise miljardair Charoen Sirivadhanabhakdi heeft een belang van 29 procent in F&N en stelt samen te werken met 'een andere entiteit' om meer van de aandelen onder controle te krijgen. De mysterieuze entiteit is waarschijnlijk een vastgoedbedrijf dat eveneens onder controle van Charoen staat. Bij een belang van 50 procent zal het bod van Heineken worden geblokkeerd, verwacht een analist tegenover Bloomberg. Lees ook: dit is de man die Heineken dwarszit.
3. KPN timet slecht
Nadat gisteren KPN topman Blok een petitie in ontvangst mocht nemen van protesterende werknemers die het niet eens zijn met de nullijn voor de cao-lonen bij een bedrijf dat een 'gezonde winst' maakt, kwam nu het salaris van de cfo op straat te liggen. Eric Hageman krijgt een basissalaris van 575.000 euro. Ter verdediging, zijn voorgangster kreeg 605.000 euro per jaar. Exclusief variabele beloningen in beide gevallen, uiteraard. Lees ook: cfo Eric Hageman, eenzaam aan de KNP-top.
4. Thuistap op de vuilnisbelt
Het einde van de thuistap nadert. De verkoop van de hervulbare biervaatjes in de supermarkten is zo sterk gedaald dat Grolsch en Bavaria dit jaar stoppen met de productie van hervulbare biervaatjes. Een heuse sportzomer bracht geen definitieve ommekeer. Hierdoor kan de Perfect Draft – zoals de tap voor thuis heet – bij het grofvuil worden gezet én kan het worden opgenomen in de geschiedenisboeken onder het kopje ‘mislukte producten’. Heineken gaat vooralsnog wel door met de verkoop van de eigen, concurrerende Beer Tender.
5. BP verkoopt tafelzilver
BP verkoopt voor 5,55 miljard dollar (4,3 miljard euro) belangen in olie- en gasvelden in de Golf van Mexico aan Plains Exploration and Production Company. De velden zouden niet langer in de strategie passen. Een belangrijke rol speelt ook de miljarden die BP nog zal uitkeren wegens de schadeclaims die volgden op de ramp met de Deepwater Horizon in april 2010. BP wil tussen 2010 en 2013 voor 38 miljard dollar aan tafelzilver verkopen. Nu, medio 2012, is er reeds voor ruim 32 miljard van eigenaar verwisseld.
6. PGGM vol in de wind
Pensioenuitvoerder en belegger PGGM krijgt de wind van voren. Ze nemen voor 34 procent deel aan de bouw van een windmolenpark in Mexico op een plek waar de gemiddelde windsnelheid zo’n 70 km/u is. Goed voor de duurzame energiewinning, lijkt het. Afnemers van de schone stroom is onder andere de Mexicaanse dochter van Heineken. Toch zijn Mexicaanse Indianen minder gecharmeerd van de 132 extra loeiende turbines op hun grondgebied. De tegenstanders vinden in essentie dat ze zijn voorgelogen door de projectontwikkelaar en willen meer geld dan de zes euro per hectare die nu wordt betaald aan pacht. Volgens PGGM is alles volgens de regels gegaan, schrijft de Volkskrant.
7. Amazon: op de plaats rust
Amazon komt dit jaar – nog – niet met een eigen smartphone op de markt. Topman Jeff Bezos boort die hoop (?) de grond in, met zijn uitspraken in een interview met AllThingsD. Hiermee ontkent hij speculaties die onder andere gevoed werden door persbureau Bloomberg. Een eigen smartphone van de webwinkel zou een serieuze concurrent voor de iPhone van Apple zijn. Nu al heeft Amazon met de eigen tablet, de Kindle Fire, de nummer twee positie op de tabletmarkt. Lees ook: winners en losers van de tabletoorlog.
8. Mediq snijdt
De zorg is ziek. Apotheekketen Mediq schrapt 134 voltijdsbanen bij de diensten voor de 225 Mediq-apotheken in Nederland. Dit om in 2015 de kosten structureel 19 miljoen euro te drukken. Mediq wordt zwaar getroffen door de veranderingen in de zorg, waardoor verzekeraars zich steeds vaker beperken tot het vergoeden van de goedkopere geneesmiddelen. “Apotheken en groothandels kunnen zonder ingrijpende maatregelen niet langer op een financieel verantwoorde manier kunnen voortbestaan'', concludeert topman Marc van Gelder van Mediq. Hij vervult een voorspelling van collega Boerman in zijn blues.
9. Getal van de dag: 49.000
Elektrisch heeft de toekomst, denken ze ook bij General Motors. Maar de toekomstkomt met een prijskaartje. Momenteel legt de autobouwer 49.000 dollar toe op elke Volt die er wordt verkocht, schrijft Businessinsider. Misschien toch ook wel een verkoopargument is dat de kern van het financiele gat wordt gevormd doordat de auto ‘over-engineerd’ en ‘over-priced’ is. De bouw van een Volt kost GM 89.000 dollar, de verkopen blijven achter en ze gaan dus in de ramsj.
10. de koffieautomaat: Don't mention the war
De Tweede Wereldoorlog is nooit ver weg in Europa. Zeker niet als de spanningen hoog oplopen. Griekenland speurt in de archieven naar schade die nazi-Duitsland heeft veroorzaakt. Dit om de claim van zes miljard extra aan herstelbetalingen die de Grieken van de Duitsers willen hebben, te onderbouwen. De extra miljarden uit het verleden zijn natuurlijk meer dan welkom. Toch lijkt de hele operatie vooral bedoeld om Duitsland – dat door veel Grieken als onwrikbare bron van de tuchtende bezuinigingen wordt gezien – te irriteren.
Tot zover de business uit het nieuws van 11 september 2012. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.