1. ‘Apple wil Meta strikken voor AI-partnerschap’
Apple wendt zich tot Meta voor een samenwerking op het gebied van AI. Dat meldt The Wall Street Journal. Er lopen gesprekken over de integratie van Meta’s generatieve AI-model in Apple Intelligence, het recent aangekondigde AI-systeem van Apple (waarvan de lancering in de EU overigens is uitgesteld).
Win-win: Apple is relatief laat op de generatieve AI-trein gesprongen en hoopt complexere modellen via samenwerkingen en met abonnementsvormen alsnog aan te kunnen bieden, Meta wil profiteren van het enorme bereik via de distributie van iPhones.
Eerdere deze maand kondigde Apple al een partnerschap aan met OpenAI voor ChatGPT. De techgigant zou volgens WSJ ook om tafel zitten met AI-startups Anthropic and Perplexity.
2. BMW schrapt order van 2 miljard bij Northvolt
Een bittere pil voor de Zweedse batterijfabrikant Northvolt. De BMW Group heeft een order ter waarde 2 miljard euro geannuleerd, volgens het Duitse Manager Magazin wegens vertragingen met de productie. Eerder deze maand berichtte Bloomberg al dat de Zweedse autofabrikant Scania bestellingen van Northvolt ook niet op tijd binnen had, waardoor productielijnen opgeschoven moesten worden.
Terwijl het jaar zo veelbelovend begon. Northvolt haalde in januari 5 miljard euro aan leningen op om de productie op te schroeven. Naast de bestaande fabriek in het noorden van Zweden is er een tweede faciliteit in eigen land in aanbouw, in Gothenburg, en een in Duitsland. Plannen voor een vierde fabriek in het Zweedse Borlänge staan volgens nationale media echter op de helling wegens ‘strategische heroverwegingen’.
3. Peking en Brussel om tafel over toestroom Chinese stekkerauto’s
Brussel en Peking gaan praten over de instroom van Chinese elektrische auto’s op de Europese markt, schrijft het FD. De handelsbetrekkingen tussen de economische grootmachten staan onder druk sinds de EU besloot de importtarieven voor stekkerauto’s uit China aanzienlijk te verhogen. Afhankelijk van het merk en het model komt er 17 tot 38 procent bij. De reden? Ongeoorloofde staatssteun en concurrentievervalsing, aldus Brussel.
De Chinese regering dreigt nu met een importheffing van 25 procent voor auto’s uit Europa en de Verenigde Staten. De landen willen in gesprek om verdere escalatie en een tariefoorlog te voorkomen.
4. Modeketens Adam en Duetz vragen faillissement aan
De malaise in de moderetail is nog niet voorbij. In de week dat Scotch & Soda voor de tweede keer failliet ging, heeft ook het moederbedrijf van mannenmodeketens Adam en Duetz het faillissement aangevraagd. Een mislukte WHOA-procedure werd Quality of Life BV fataal, schrijft Retailtrends. De kosten die hiermee gepaard gingen, in combinatie met tegenvallende verkopen door het natte voorjaar, deden de retailer de das om. De formules hebben samen twintig winkels en twee webshops. De winkels zijn per direct gesloten, de webshops zijn uit de lucht.
Familiebedrijf Duetz werd in 1857 opgericht. In 2018 nam de familie het grotere Adam over, met het idee meer slagkracht te realiseren en online sterker te worden, omdat Adam een goed draaiende webshop had. Maar de integratie kostte meer tijd dan gedacht. Volgens eigenaren Astrid en Pim Duetz duurde het ‘te lang voor de zaak weer op de rit was’.
Lees ook: Nederlandse winkels Scotch & Soda sluiten per direct, wat ging er mis bij de modeketen?
5. ‘Groene waterstofambities Nederland lopen vast’
Nederland gaat de ambities die het heeft met groene waterstof niet halen. Dat zeggen deskundigen tegen RTL Nieuws. Nederland wil in 2030 drie tot vier gigawatt aan capaciteit beschikbaar hebben om groene waterstof op te wekken. Alleen worden er daarvoor bij lange na niet voldoende fabrieken gebouwd.
Shell bouwde een waterstoffabriek op de Maasvlakte, goed voor 200 megawatt aan elektrolysecapaciteit, ofwel 5 procent van de totale ambitie voor 2030. Daarna werd het volgens experts ‘best stil’. Door de hoge stroomprijzen is de productie duur geworden, daarnaast zijn leveranciers afwachtend. Ze willen garanties over of er wel voldoende afnemers zijn en er voldoende stroom beschikbaar is, voor ze investeren in dure fabrieken.
6. En dan dit: Nederland kán niet zonder industrie, zegt vertrekkend minister
Nederland heeft de luxe niet om te zeggen: we kunnen zonder industrie. Dat zegt vertrekkend minister Micky Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat – haar positie gaat in het nieuwe kabinet naar de PVV – in een afscheidsinterview met het FD. ‘De industrie is goed voor 15 procent van het bbp. Bovendien wil je onafhankelijk zijn van bepaalde landen met zaken als chemie en staal.’
Over de staatssteun om Tata Steel te helpen vergroenen zegt Adriaansens: ‘Je moet er met de bril van verduurzaming naar kijken. Als we het hier voor elkaar krijgen, en dat kunnen we, dan doen we iets waar de hele wereld baat bij heeft.’ Ze benadrukt dat er voorwaarden zijn ingebouwd om te voorkomen dat de Indiase moederholding met de technologie voor groen staal aan de haal gaat.
Lees ook: Hoogleraar duurzame energie: ‘Het is nutteloos als de zware industrie uit Nederland verdwijnt’
Wat we ook lazen:
- Mkb-bedrijven blijven winsten oppotten in plaats van te investeren (FD)
- KLM-toestel uit voorzorg teruggekeerd naar Schiphol om technisch mankement (Nu.nl)
- Te veel besteld of weeffoutjes: kledingindustrie blijft zitten met ‘magazijnen vol’ ongebruikte stof (RTL Nieuws)
- Werknemers Tata Steel in VK gaan staken vanwege grote ontslagronde en sluiting staalfabrieken (Business Insider)
- Stroomoverschot verhandelen creëert extra inkomstenbron voor ondernemers (BNR)