1. Tata Steel Europe gaat 830 miljoen euro bezuinigen
Tata Steel Europe kondigde maandag bezuinigingen van maar liefst 830 miljoen euro aan, om de krimp op de staalmarkt op te vangen. Op de personeelskosten moet 170 miljoen euro bezuinigd worden. De bezuinigingen gelden voor heel Europa, maar Tata Steel Nederland, de voormalige Hoogovens in IJmuiden, zijn de grootste productielocatie in Nederland. Er wordt aangenomen dat de bezuinigingen ook daar gevoeld zullen worden en er banen zullen verdwijnen.
2. XS4ALL sleept moederbedrijf KPN voor de rechter
De ondernemingsraad van internetprovider XS4ALL sleept moederbedrijf KPN voor de rechter. KPN nam XS4ALL in 1998 over en beloofde het merk onafhankelijk te laten bestaan. Daar kwam het bedrijf dit jaar op terug, tot groot ongenoegen van XS4ALL. Volgens de OR is het samenvoegingsplan slecht onderbouwd en verschillen de twee bedrijven sterk van karakter: XS4ALL richt zich op privacy en internetvrijheid, en dat zou niet bij het KPN-merk passen. KPN laat aan NOS weten kennis te hebben genomen van de rechtszaak, maar gaat er verder niet inhoudelijk op in.
3. Marskramer-winkeliers krijgen amper spullen geleverd
Sinds Audax de 44 vestigingen van Marskramer eerder dit jaar overnam van Blokker, gaat er iets mis met de leveringen aan franchisenemers. Die krijgen naar eigen zeggen nog amper spullen geleverd. ‘Audax levert 160 artikelen, terwijl ik er 4000 nodig heb’, zegt een franchisenemer in Breukelen tegen het FD. Audax reageerde via een persverklaring: ‘Audax betreurt het dat er onrust is ontstaan over het uitblijven van de levering van bepaalde huishoudelijke producten aan Marskramer-franchisers. … Audax is echter geen leverancier van huishoudelijke goederen, maar een logistiek platform. … Zij is dus voor de levering van goederen aan Marskramer-franchisers op dit moment afhankelijk van derden.’ Audax werkt aan een oplossing.
4. SoftBank wil mede-oprichter Adam Neumann weg hebben
De Japanse investeerder SoftBank, dat nu al bijna een derde van WeWork in handen heeft, heeft moederbedrijf The We Company 10 miljard dollar geboden om activiteiten voort te zetten, met als voorwaarde dat mede-oprichter Adam Neumann opstapt als bestuursvoorzitter. WeWork kan volgende maand al zonder geld komen te zitten, nu een geplande beursgang voor onbepaalde tijd is uitgesteld. Dat gebeurde omdat er ernstige twijfels bestonden over de financiële positie van het bedrijf en de leiding van Neumann, die onder grote druk aftrad als CEO. SoftBank wil de nieuwe deal sluiten met een waardering van 8 miljard dollar. In januari investeerde het nog met een waardering van 47 miljard dollar.
5. Ahold Delhaize-CFO vertrekt naar Durex-moederbedrijf
Jeff Carr, nu nog CFO bij Ahold Delhaize, vertrekt in april volgend jaar naar het Britse Reckitt Benckiser, om daar CFO Adrian Hennah op te volgen. Reckitt Benckiser maakt onder andere Durex-condooms en Lysol-ontsmettingsmiddelen. Carr werkte eerder bij Unilever, AB Foods en Easyjet. Hij staat bekend om een conservatieve financiële huishouding, aldus Bernstein-analist Andrew Wood. ‘Zijn reputatie en conservatieve benadering kunnen helpen het vertrouwen van aandeelhouders in het bedrijf te herstellen’, schrijft hij. De aandeelwaarde van Reckitt daalde de afgelopen drie jaar met 16 procent.
6. Must listen: Netwerken kan ook leuk zijn
Netwerken is een noodzakelijk kwaad voor wie verderop wil komen. Toch? Dat hoeft niet, vertelt expert Inga Carboni in de Women who work-podcast. Zie netwerken niet als transactioneel en ga niet naar events of borrels om zoveel mogelijk visitekaartjes te scoren. Werk in plaats daarvan aan het hebben van interessante gesprekken en het opbouwen van een werkelijk sterk netwerk, dat bestaat uit een diverse groep mensen die niet hetzelfde praten, denken en doen als jij. In de podcast leer je hoe zo’n netwerk opbouwt, én welke uitdagingen vooral vrouwen ondervinden bij netwerken.
7. Koffieautomaat: De langste vlucht ter wereld
De Australische luchtvaartmaatschappij Qantas testte afgelopen weekend de langst vlucht ter wereld: van New York naar Sydney. Bijna 17.000 kilometer, 19,5 uur in de lucht, 101,5 ton kerosine aan boord. Het bedrijf wil de vlucht mogelijk al vanaf 2022 commercieel gaan aanbieden. Daarvoor heeft het nieuwe vliegtuigen nodig die een vol vliegtuig -qua stoelen en baggage- kostenefficiënt kunnen vervoeren. Bovendien zijn nieuwe CAO-afspraken nodig voordat het personeel 20-urige diensten kunnen draaien. Tot die tijd wordt er getest hoe zo’n lange vlucht ingericht moet worden, om de moeder der jetlags een beetje te verlichten.
Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.