De aankondigingen van de nieuwe Apple-producten: of je nu een tech-enthousiast bent of niet, ze waren niet te missen de laatste tijd.
Als nerd kijk ik naar Apple vanuit een gadget-perspectief. Maar als ondernemer kijk ik anders naar het bedrijf. Dit zijn de 6 lessen die Apple je kan leren over productontwikkeling en marketing, inclusief een les die je volgens mij vooral niet moet willen kopiëren.
#1. Goede architectuur wint
De kern van een MacBook en elke andere Apple computer draait op MacOS. Dit MacOS besturingssysteem is gebaseerd op Unix en een kern die Darwin heet. Apple heeft op basis van deze componenten een zeer sterke software-architectuur gemaakt. Die architectuur is zo sterk, dat Apple in staat is om het brein van de computer – de processor/CPU – én de taal die ze spreekt te vervangen door een eigen ontworpen CPU.
De reden hiervoor is dat Apple al jaren een eigen CPU maakt voor de iPhone. Die CPU is zo volwassen, dat Apple het gevoel heeft dat een chip op basis van hetzelfde ontwerp nu ook volwassen genoeg is voor haar MacBooks. Dit maakt Apple volledig onafhankelijk van CPU leverancier Intel. Dat is een groot pluspunt. Computerupdates zijn meestal direct gekoppeld aan CPU-updates en Apple is nu volledig vrij om haar eigen update-cycli uit te voeren.
Apple is ooit begonnen met een eigen PowerPC CPU, maar 15 jaar geleden zijn ze overgestapt op CPU’s van Intel omdat Intel in die tijd sneller was. Nu, eind 2020, heeft Apple haar eigen Apple Silicon M1 chip geïntroduceerd die de Intel processor vervangt, omdat Apple denk dat ze het zelf beter kan.
Het uitwisselen van een brein en de taal die het gebruikt, is een enorme prestatie. En Apple heeft dit niet één, maar twee keer gedaan! Van PowerPC naar Intel en nu van Intel naar de M1. De enige reden dat ze dit kon doen was vanwege de goede architectuur waarop de computers zijn gebouwd.
Goede architectuur wint.
#2. Gebruik hetzelfde fundament voor al je producten
De Darwin-kern waar we het net over hadden? Dat is niet alleen de kern voor MacOS. Het is ook de kern voor iOS (iPhones), WatchOS (Apple Horloges ), tvOS (voor Apple TV) en iPadOS (voor de iPad). De basis van alles wat Apple bouwt, wordt gedeeld door deze producten. En het gaat nog verder.
Een afgeleide van het brein dat in een iPhone wordt gebruikt, wordt nu ook gebruikt in de nieuwe MacBook die Apple net heeft aangekondigd. Dit betekent dat de chips die Apple ontwikkelt ook op een soortgelijk platform worden gebouwd.
Met dezelfde hardware en dezelfde software kun je ook dezelfde code gebruiken. Daarom is het zo eenvoudig te ontwikkelen voor de iOS-familie van apparaten; er zijn heel veel overeenkomsten. Dat is ook de reden dat iPad/iPhone-programma’s op je nieuwe MacBook kunnen gaan werken. En dat is heel fijn als je softwareontwikkelaar bent.
Als je producten hetzelfde fundament delen, dan kun je veel sneller bewegen en ontwikkelen.
# 3. Wees onvergelijkbaar
De onthulling van de nieuwe Apple-processors was voor de hardcore nerd een beetje een teleurstelling. Waar chipmaker AMD zichzelf zal vergelijken met Intel – wat gelijk duidelijk maakt hoe goed of slecht een processor is – doet Apple zoiets niet.
Apple gebruikt zinnen als “Tot twee keer zo snel als de nieuwste notebookchips” of “Sneller dan 98% van de pc’s op de markt” of “’s Werelds snelste CPU-prestaties per watt”.
De nerd in mij zou graag willen weten welke laatste laptop PC chip ze vergelijken met de M1
Als je niet duidelijk bent over hoe je iets meet, zijn dit loze kreten. Maar het is alleen nietszeggend voor mij als nerd. Het is geen loze kreet voor Apple’s doelgroep en haar markt! Apple begrijpt dat de doelgroep zich simpelweg niets aantrekt van deze gedetailleerde technische maatstaven.
De Apple klant hoort: “Ha, zie je, mijn merk is beter dan jouw Windows machine, ik heb de juiste keuze gemaakt”.
De Windows gebruiker hoort: “Hè bah, Apple heeft weer iets veel sneller gemaakt dan mijn Windows machine, ik zou moeten overstappen”.
Het intro nummer Tones and I – Fly Away, gebruikt voor het “One More Thing” evenement waar de nieuwe MacBooks en processor werden aangekondigd, begint zelfs met de tekst “I don’t want to be like them”.
Het gaat niet om specs voor Apple, maar om het brengen van een ‘wauw’-gevoel bij haar doelgroep, wat Apple onvergelijkbaar maakt.
#4. Vermarkt alles door het een naam te geven
“Wees onvergelijkbaar” is pure marketing, en daar schittert Apple in. Ze branden gewoon alles.
Een Apple horloge heeft geen knop, het heeft een Digital Crown.
Apple maakt geen processors, maar maakt Apple Silicon.
De nieuwe chip heeft geen kern voor machinaal leren, het heeft een Neural Engine.
Een Apple horloge heeft geen knop, het heeft een Digital Crown.
Het voelt allemaal bijzonder. Het voelt allemaal uniek. En het geeft je het gevoel dat je het product of de upgrade echt nodig hebt.
Dus, als je een coole nieuwe product feature bouwt, doe dan ook wat moeite voor de branding van je nieuwe functionaliteit. En, zoals we kunnen leren van Apple, dit begint met een coole naam voor elke feature.
#5. Optimaliseren voor totale ketenbeheersing
Apple kan beweren dat de nieuwe processor x-maal zo snel is, omdat ze niet alleen de hardware controleren, maar ook de software. Die software is volledig geoptimaliseerd voor de hardware. Het feit dat software van derden normaliter nog geoptimaliseerd moet worden voor hardware, geeft Apple een voorsprong op derden. Als Safari sneller is en minder batterij verbruikt dan Chrome, is er een extra reden om Safari te gebruiken. Als Final Cut Pro beter werkt dan Adobe Premiere, zal een gebruiker kiezen voor Final Cut Pro.
Dit gaat nog verder in de Apple Store die gebruikt wordt op iPhone en iPad. Apple heeft niet alleen de controle over de store. Ze controleren de hardware, de software, de store en de distributiekanalen van de software. Ze controleren zelfs hun eigen connector en de apparaten die deze mogen gebruiken. Ze controleren ook de reparatiekanalen.
Je zou zelfs kunnen zeggen dat ze misbruik maken van die macht
Hoe je het ook bekijkt, het maakt Apple onwijs succesvol en totaal onafhankelijk.
#6. Wees niet bang om radicale beslissingen te nemen (die niet goed zijn voor je klanten)
Deze les is het moeilijkst aan te nemen. De omschakeling naar de M1 processor is een voorbeeld van een radicale beslissing die de klanten op de lange termijn ten goede komt. Deze beslissingen zijn moedig en moeten worden gestimuleerd.
Aan de andere kant neemt Apple vaak beslissingen die de klanten direct negatief beïnvloeden.
De nieuwe M1-chips hebben alles – zelfs het geheugen – in de chip ingebouwd. Dat maakt de chip zeer snel en efficiënt, maar je zult het geheugen niet meer kunnen upgraden.
Apple kan nieuwe apparaten op de markt brengen met slechts twee kleine USB-C-poorten (de nieuwe laptops). Dat betekent dat je dongles moet kopen (Apple multipoort $69,-). Apple kan de zoveel gebruikte 3,5mm jack poort op de iPhone gewoon weglaten. Dat betekent dat je een Apple koptelefoon moet kopen, bij voorkeur de dure Bluetooth versie (Apple AirPods Pro $249,-). Apple kan een lightning port op de iPhone gebruiken, terwijl de hele smartphonewereld op USB-C draait.
Wil je als hardware bouwer iets ontwikkelen voor de iPhone? Dat kan alleen met toestemming van Apple. Wil je je oplaadkabel vervangen? Dat moet er één van Apple zijn. En die kabels moet je regelmatig vervangen, want ze lijken zo ontwikkeld dat ze meestal niet langer dan 6 maanden meegaan (USB-C naar Lightning Cable (1 m) $19).
De planeet zou echt profiteren van kabels die niet binnen 6 maanden breken.
Apple kan zelfs stoppen met het leveren van een lader bij haar telefoons. Dat terwijl de nieuwe kabels die ze bij je telefoon leveren niet eens compatibel zijn met de bestaande iPhone-laders. Dus consumenten moeten ook een lader kopen (Apple 20w brick $19).
De redenering hiervoor is heel eenvoudig. Nee, het is geen innovatie en het is niet de planeet. Het is geld. Apple is een geldmachine die eigendom is van de aandeelhouders. En dit is het enige wat ik je vraag om niet te kopiëren. Wees er eerst voor je klanten en de mensen met wie je werkt, en laat geld een bijproduct zijn van het goed doen van de juiste dingen.
#Het spel veranderen
De productlanceringen van Apple zijn een ware herfsttraditie geworden. Elk jaar kijken we niet alleen om te zien welke innovatieve producten ze introduceren, maar ook om te zien hoe ze het spel veranderen. Voor zowel techneuten als ondernemers heeft elk groot bedrijf meerdere voorbeelden van what-to-do en what-not-to-do. Maar Apple speelt in een klasse apart. Of je nu van het merk houdt of denkt dat ze alles vertegenwoordigen wat er mis is met de wereld, Apple heeft voor iedereen wel iets om van te leren.