De meest uiteenlopende onderwerpen passeren de revue in deze lijst die Business Insider samenstelde. Van het leven van Henry Ford tot de psychologie achter menselijk gedrag.
Voordat we beginnen: In Nederland zijn de meeste van deze documentaires niet te zien. Dat komt door stupide licentieregels waarbij documentaires en films niet over de hele wereld tegelijk worden uitgebracht maar per regio. Gelukkig zijn er genoeg manieren om bijvoorbeeld de Amerikaanse Netflix te gebruiken. Wil je weten hoe dat moet, klik dan hier.
1. Jiro dreams of sushi
Deze documentaire uit 2011 portretteert de Japanse sushi-chef Jiro Ono. Via zijn 300 dollar kostende maaltijden komt zijn streven naar perfectie, toewijding en obsessie naar voren. De 90-jaar oude kok draagt zijn restaurant over aan zijn zoon om ten langen leste zelf met pensioen te gaan.
2. TED Talks: Life Hacks
Deze verzameling van 10 populaire TED Talks geeft tips en ervaringen over succesvol zaken doen. Harvard-psycholoog Amy Cuddy leert je welke signalen je uit iemand lichaamshouding kunt halen terwijl psycholoog Shawn Achor je adviezen geeft om productiever te werken.
3. Joan Rivers: A piece of Work
De twee jaar geleden overleden komiek Joan Rivers had de laatste jaren van haar leven maar één doel. Ze wilde zo lang mogelijk relevant blijven. De filmmakers volgde haar een jaar voor deze docu om zo goed mogelijk in beeld te krijgen wat Rivers aan doorzettingsvermogen nodig had om in the picture te blijven.
4. Enron: The Smartest Guys in the Room
De naam Enron is voor altijd verbonden aan corruptie, frauduleuze accountants-praktijken en misleiding. Deze documentaire laat de ondergang zien van de energiegigant die ooit 70 miljard dollar waard was. Na hoogmoed kwam de val: in 2001 vroeg Enron faillisement aan.
5. American Experience: Henry Ford
Het leven van wereldberoemd automaker Henry Ford wordt in deze PBS-documentaire American Experience: Henry Ford in beeld gebracht. Van klein jongentje tot onmetelijk rijke zakenman. Zo veranderde Ford de manier waarop bedrijven werken.
6. Freakonomics
Waarom doen mensen wat ze doen? In het boek Freakonomics proberen Steven Levitt en Stephen Dubner daar antwoord op te geven. In 2010 is daarvan deze film gemaakt. Die je laat zien wat je klanten, medewerkers en anderen motiveren tot hun acties.
7. Steve Jobs: One Last Thing
Deze documentaire toont het leven van één van de meest bewonderde ondernemers van deze tijd: Steve Jobs. One Last Thing neemt je mee langs zijn leven en drijfveren tot de productpresentaties die de wereld overgingen.
8. Something Ventured
Deze crash course venture capitalists geeft een beeld van de mensen die geld staken in Apple, Google, Atari en Intel. Welke investeerders staken op een doordachte wijze geld in startups en wie hadden er domweg geluk?
9. Burt’s Buzz
Burt’s Buzz toont het toevallige succes van personal care-productenverkoper Burt Shavitz. De bedrijfseigenaar begon ooit als fotojournalist, werd bijenhouder en uiteindelijk zijn miljardenbedrijf verkocht.
10. Print the Legend
Deze Netflix-documentaire neemt de kijkers mee naar de groeiende 3D-printerindustrie. Bedrijven als MakerBot en Formlabs bestaan nog maar een paar jaar, maar nemen het nu al op tegen tech-giganten in de strijd om als eerste schoenen, organen en wapens te kunnen printen.
11. Wal-Mart: The High Cost of Low Price
Deze controversiële documentaire heeft supermarktgigant Wal-Mart al gedwongen veranderingen door te voeren. De filmmakers laten de gevolgen zien van een bedrijf dat altijd de goedkoopste moet zijn.
12. Somm
Tussen al het geweld van snel willen groeien en winst maken toont Somm de passie van vier sommeliers-in-wording. De passie en obsessie die ervoor nodig is om de titel meester sommelier te mgoen dragen. Die wil inspireert om zelf ook je dromen achterna te gaan en je ambities waar te maken.
13. Food, Inc
Een zak chips opentrekken of een andere snack eten is geen aanrader als je Food, Inc. aan het kijken bent. Ervanuit gaande dat bedrijven winst maken als enige doel hebben toont deze documentaire een horror-beeld. Waarin de gezondheid van de klanten minder belangrijk is dan nog meer winst maken.
14. Downloaded
De groei van muziekdownloader Napster wordt in Downloaded verteld door de oprichters van het bedrijf. Met ook de reacties van artiesten en advocaten vertelt deze documentaire de opkomst van een disruptief bedrijf pur sang.
15. The Director
The Director toont de carriere van mode-ontwerper Frida Giannini. Zij is creatief directeur van Gucci en neemt je mee langs de wereld van catwalks. Daarin tonen de filmmakers de kunst van het opbouwen van een merknaam als dat van Gucci.