Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Werkgelegenheid corporates valt tegen; miljoenste groentepizza verkocht

Ondernemersnieuws: de werkgelegenheid die bedrijven als Unilever en Philips Nederland brengen valt behoorlijk tegen, Magioni verkoopt zijn miljoenste groentepizza en Europese ondernemers willen snel duidelijkheid over de Brexit.

1. Nut doorstrepen dividendbelasting gekraakt

Grote coporates Philips, Unilever, Shell en AkzoNobel mogen de regering dan onder druk hebben gezet om de dividendbelasting naar nul te zetten, zodat zij hun banen – hopelijk – in Nederland houden, toch wordt de werkgelegenheid die deze bedrijven bieden overschat. Bij alle vier de bedrijven daalt het aantal banen in ons land, laat De Telegraaf dinsdag zien. Philips had in de jaren ’90 nog zo’n 45.000 werknemers, nu zijn het er 11.000. Bij Unilever daalde het aantal van 11.000 naar 3.100, van AkzoNobel van 12.900 naar 4.900 en bij Shell – het moet gezegd – lichtjes van 10.700 naar 10.235. Oftewel: Rutte III, stop met deze race to the bottom en ga verstandig met je geld om.

Op de foto boven in beeld zie je Mark Rutte met Unilever-ceo Paul Polman. De foto komt van Rutte’s Flickr-account, want ja, die bestaat.

2. Magioni verkoopt miljoenste groentepizza

Dat er een markt is voor zoiets als een courgette-, bloemkool, of pompoenpizza, je hield het tien jaar geleden niet voor mogelijk. Maar, zoals ene Bob Dylan het ooit zo toepasselijk zong: The Times They Are A-Changin’. Manon van Essen van de Nederlandse pizzastartup en oud-Challenger Magioni meldt daarom dinsdag trots dat ze haar miljoenste groentepizza heeft verkocht. Het bedrijf, dat in mei 2016 het licht zag, levert groentepizza’s die 30 procent minder koolhydraten en calorieën bevatten dan reguliere varianten. De pizza’s liggen in de schappen van zowel de Albert Heijn, Jumbo als de Plus. Ook in de foodservicebranche stelt Magioni stappen te zetten.

3. Tesla lanceert donderdag e-truck

Nog één nachtje slapen, en dan is het zover: een ware Musk-dag. De Amerikaanse elektrische auto-startup Tesla van durfinvesteerder Elon Musk lanceert donderdag zijn eerste elektrische vrachtwagen. Met de wagen die 36 ton kan vervoeren, wil Tesla de aanval inzetten op branchegenoten Paccar, Daimler en Volvo. Tesla is niet de eerste met een elektrische truck, maar zal het verschil proberen te maken door een bereik van een kleine kleine 500 kilometer. Al is de aanschafprijs aan de hoge kant, de onderhoudsprijs is laag en de truck bespaart per kilometer. Hierdoor zou de investering zichzelf binnen zeven tot negen jaar terugverdienen.

4. Europese ondernemers kritisch over May

Het gaat lekker met de Britse Brexit-premier Theresa May. Eisten veertig parlementsleden zondag al haar ontslag, nu krijgt ze ook van Europese ondernemers op haar donder. Het Verenigd Koninkrijk zou in de Brexit-onderhandelingen flink risico nemen omdat er veel banen van afhankelijk zijn, stellen Europese ondernemersorganisaties, waaronder VNO-NCW en MKB-Nederland. Overkoepelende organisatie Business Europe stelt dat er maart 2018 duidelijkheid moet zijn over de toekomstige handelsrelatie tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU-landen. Het Brexit-overleg zit voorlopig echter muurvast.

5. Onderzoek: markt e-auto’s groeit matig

Wat heet een groeimarkt. In 2040 zal het mondiale aandeel verkochte elektrische auto’s niet 100 procent zijn, niet 80 procent, maar – jawel – 30 procent. Tot die voorspelling komt het Londense onderzoeksbureau IHS Markit dinsdag. Wel zal het aandeel hybride en plug-in-hybride wagens zo’n 62 procent van de verkopen bedragen, wat vorig jaar nog 98 procent was. Meer mooie vooruitzichten voor moeder aarde, dan: IHS Markit verwacht ondanks de gestage opmars van elektrische auto’s een stijgende mondiale vraag naar olie. Hebben we er vandaag nog 98 miljoen per dag nodig, in 2040 zijn dit er 115 miljoen per dag.

6. En dan dit: Drentse krokettenkoning op Japanse tv

Citroengraskroketten, kroketten met gerookte paling of met parmezaanse kaas; niets gaat “krokettenkoning” Rien Prinsen uit Drenthe te ver, meldt RTL Nieuws dinsdag. De snackbarhouder die 25 jaar aan krokettenervaring op zijn curriculum vitae heeft staan, mag in december iets wel erg bijzonders doen; op de Japanse televisie aan bijna tien miljoen Japanners laten zien hoe je een kroket maakt. Prinsen werd benaderd door een Japans tv-station, dat op zoek was naar typisch Hollandse gebruiken. “Voor de uitzending gaan ze ons een hele dag volgen”, zegt Prinsen aan RTL Nieuws. “Ik laat ze zien hoe ik kroketten maak, van vegetarische tot de klassieke rundvleesvariant.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van woensdag 15 november. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.