Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Neussprayontwikkelaar sleept 125 miljoen binnen – SaaS-bedrijf Hatch overgenomen door Amerikanen

En verder: versoepeling coronamaatregelen, 6 miljoen dollar voor crypto-startup Onramper en Boeing steekt flink bedrag in elektrische taxivliegtuigen.

A Woman of Caucasian Ethnicity is Using Nasal Spray Due to the Problems with Nose and Breathing in the Public Park.

1. Neussprayontwikkelaar Leyden Labs ontvangt investering van 125 miljoen

Biotechbedrijf Leyden Labs heeft 125 miljoen euro opgehaald voor de ontwikkeling van neussprays tegen griep en corona. Diverse investeringsmaatschappijen hebben een cheque uitgeschreven, waaronder GV (Google Ventures) en Casdin Capital. Middels antistoffen moeten de sprays de besmetting in een vroeg stadium voorkomen. CEO Koenraad Wiedhaup zegt tegenover Het FD dat de bereidheid om te investeren in het bedrijf groot is, omdat het idee van neussprays ‘tamelijk uniek’ is. In de oprichtersgroep van Leyden Labs bevinden zich onder meer hoogleraar virologie Jaap Goudsmit, Dinko Valerio en Ronald Brus, die allen een belangrijke rol speelden bij Crucell. Dit biotechbedrijf werd in 2011 overgenomen door Johnson & Johnson. Leyden Labs haalde in maart 2021 ook al 40 miljoen dollar op. In totaal is er 200 miljoen dollar opgehaald.

2. Hatch, maker van e-commercesoftware, overgenomen door Amerikanen

De Amsterdamse maker van e-commerce-software Hatch is overgenomen door de Amerikaanse branchgenoot PriceSpider. Directeur Joris Kroese zal verantwoordelijk worden voor de Europese tak van het samengevoegde bedrijf. Hatch installeert koopknoppen op productpagina’s van bedrijven als AkzoNobel, Philips en Kärcher. Vervolgens worden geïnteresseerden doorgeleid naar webwinkels als Amazon of Bol.com. Hatch heeft een omzet van boven de 10 miljoen dollar en wereldwijd meer dan 100 medewerkers. Wat PriceSpider heeft neergelegd voor het Amsterdamse bedrijf is onbekend. In 2015 haalde Hatch, toen nog onder de naam Iceleads, 3,5 miljoen euro op bij Vortex Capital Partners.

3. Kabinet versoepelt coronamaatregelen

Zoals verwacht worden de coronamaatregelen versoepeld. Vanaf vandaag mogen horecazaken en culturele instellingen tot 22:00 uur open. Wel dient er anderhalve meter afstand gehouden te worden, is een mondkapje verplicht en moet er een coronatoegangsbewijs worden getoond. Voor binnenevenementen geldt een maximale bezetting van eenderde van de capaciteit met een maximum van 1.250 bezoekers. Een vaste zitplaats is verplicht. Alle maatregelen zijn terug te vinden op de website van de Rijksoverheid.

4.Crypto-startup Onramper haalt 6 miljoen op

Wie cryptomunten of NFT’s wil kopen moet meestal zijn heil zoeken bij gecentraliseerde cryptobeurzen. Dit vereist vaak een heel circus van het omwisselen van fiatgeld (euro’s of dollars) in cryptomunten, het aanmaken van een wallet en die koppelen aan een app. Startup Onramper wil dat makkelijker maken door honderden crypto-applicaties op een widget aan te sluiten.  EQT Ventures, Backed VC en TRGC zien heil in de belofte om een brug te slaan tussen fiatgeld en cryptogeld. De investeerders steken 6 miljoen dollar in de startup van Thijs Maas, Salah Abdelbaki en Maurits Dewina. Met de zak geld moet personeel worden geworven en de productontwikkeling worden versneld.

5. Boeing investeert 450 miljoen in pilootloze luchttaxi’s

Een elektrische vliegtuigtaxi klinkt nog een beetje als science fiction, maar vliegtuigbouwer Boeing steekt 450 miljoen echte dollars in de ontwikkeling ervan. Samen met Google-oprichter Larry Page heeft Boeing de joint venture Wisk dat al miljarden ophaalde voor het vliegende-taxiproject. De toestellen moeten drie tot vier passagiers kunnen meenemen en vliegen volledig autonoom. The Wall Street Journal schrijft dat zeker vijf beursgenoteerde bedrijven zich bezighouden met de ontwikkeling van luchttaxi’s. De bedrijven zijn doorgaans tussen de 1 en 2 miljard dollar waard. Sommigen zouden (met piloten) al in 2024 operationeel willen zijn. Wisk noemt geen begindatum, maar analisten denken dat de markt pas in de jaren dertig op stoom komt komt.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. En dan dit: Prins Constantijn Petrushka op de bres voor gelijkheid

Een leuk gebbetje van WomenInc en BrandU heeft ook Prins Constantijn bereikt. Bij Nederlandse beursgenoteerde bedrijven zijn er meer ceo’s die Peter heten dan dat er een vrouw op de hoogste stoel zit. Om aandacht voor deze ongelijkheid te vragen roepen de organisaties mensen op om deze week op LinkedIn hun naam te veranderen naar Peter. Constantijn geeft wel z’n eigen draai aan het activisme, want hij gaat door het leven als Petrushka Van Oranje-Nassau. ‘Zo’n schokkend gebrek aan diversiteit in de top zou simpelweg niet mogen bestaan. Vrouwen zijn structureel ondergepresenteerd in hoge functies, terwijl bewezen is dat diversiteit in de top winstgevendheid vergroot’, aldus de prins.

Wat we ook lazen:

  • Bilihome, dat een lichttherapie ontwikkelt voor baby’s met geelzucht, heeft een financiering van onbekende omvang opgehaald bij Health Innovations en OostNL. (Link Magazine)
  • Daan Coolen, oprichter van BloemCool dat ‘grab & go-producten’ verkoopt aan onder meer Marqt, Gorillas en CoffeeCompany, heeft zijn bedrijf verkocht aan Meinders Catering. (LinkedIn)
  • Het IMF heeft de rekenmachines nog eens laten ratelen. Conclusie de wereldeconomie groeit in 2022 niet met 4,9, maar met 4,4 procent. (Nu.nl)
  • De naamsverandering van Facebook naar Meta lijkt investeringen in virtual- en augementedreality-bedrijven te hebben vergroot. (Crunchbase)
  • Lyrische reacties op een product vanuit een testpanel is fijn. Maar uit onderzoek blijkt dat er een groep consumenten is, de zogeheten Harbinger-klanten, die het talent bezit om producten uit te zoeken die voorbestemd zijn om te falen. (The Hustle)

Luister ook naar de laatste MT/Sprout-podcast: