Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Datacenters vrezen impact dure elektriciteit – Elon Musk neemt voorschot op opening Duitse fabriek

En verder: nieuwe regio-investeerder krijgt 160 miljoen mee, Grubhub-oprichter laat Jitse Groen alweer in de steek, Apple in beroep tegen Epic Games en koffiejongens vragen mannentoeslag.

1. ‘Kleine datacenters vallen om door stijging energieprijs’

Hogere energieprijzen hebben ‘een enorme impact op datacenters in heel Nederland’, waarschuwt Dutch Data Center Association. Vooral kleinere datacenters zouden bedreigd worden door de stijging van de elektriciteitsprijs van 30 euro naar 300 euro per megawattuur. De vereniging pleit voor een lagere energiebelasting en een prijsplafond vergelijkbaar met die in Frankrijk. Datacenters met internationale klanten vrezen dat die afnemers hun heil anders in het buitenland zoeken.

2. Eerste Duitse Tesla’s waarschijnlijk dit jaar van de band

De Tesla-fabriek in Duitsland kan mogelijk volgende maand beginnen met het produceren van auto’s. Dat zei Tesla-oprichter Elon Musk zaterdag tijdens een open dag die 9000 bezoekers op de been bracht naar Grünheide, een gemeente in de deelstaat Brandenburg. Giga Berlin had al op 1 juli in bedrijf moeten zijn, maar milieubezwaren, bureaucratie en de toevoeging van een batterijfabriek zorgden voor vertraging. De fabriek krijgt een capaciteit van 5.000 tot 10.000 auto’s per dag, en levert 12.000 banen op.

3. 160 miljoen voor nieuwe regio-investeerder Noord-Holland

De provincie Noord-Holland heeft met InWest nu ook een Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM). Het fonds krijgt een eerste oorlogskas van 160 miljoen euro. Het geld bestaat uit een ‘transitiefonds’ (100 miljoen euro) voor de energietransitie en de circulaire economie, en 60 miljoen voor ondernemers in sectoren als agri&food, life sciences en logistiek. Kersverse directeur Janet Nieboer strijkt met haar fonds neer in Haarlem. Nederlandse ROM’s staken vorig jaar 400 miljoen euro in ruim 1050 bedrijven.

4. Grubhub-oprichter laat Jitse Groen alweer in de steek

Jitse Groen moet per 1 december alweer afscheid nemen van Matt Maloney, de oprichter van het pas een paar maanden geleden door Takeaway ingelijfde Amerikaanse bestelplatform Grubhub. Maloney stapt vrijwillig op als lid van het management, met 17 miljoen euro aan vetrekpremies en aandelen om de pijn te verzachten. Bij de aankondiging van de overname vorig jaar benadrukten Groen en Maloney nog hoezeer ze op elkaar leken, als ondernemers die beiden hun bedrijf vanuit het niks hadden opgebouwd. Na het vertrek van Maloney is Groen tijdens bestuursvergaderingen weer alleen in gezelschap van Brent Wissink (CFO) en Jörg Gerbig (COO).

Lees ook: Dit haalt Jitse Groen voor 7 miljard in huis met Grubhub

5. Apple in beroep tegen Epic Games om betaallinks

Apple gaat in beroep in een zaak tegen Fortnite-maker Epic Games. Apple noemde de uitspraak in september nog een klinkende overwinning. Maar de iPhone-maker wil koste wat kost vermijden dat aanbieders van apps het betaalsysteem van de App Store mogen omzeilen. De App Store genereert jaarlijks 19 miljard dollar omzet, een geldstroom waar Apple 15 tot 30 procent commissie over verdient. Volgens Apple vergroot het toestaan van links naar andere betaalsystemen de kans op fraude.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Aanmelden nieuwsbrief

6. En dan dit: koffiejongens pleiten voor mannentoeslag

‘Betaal nu 14 procent mannentoeslag’. Dat klinkt niet echt als reclame, maar toch is het de strekking van een opvallende advertentie van De Koffiejongens, aanbieder van een abonnement op biologische koffiecups. Oprichters Walter Morriën en Corné van Drogenbroek willen de aandacht vestigen op het feit dat mannen in Nederland gemiddeld 14 procent meer verdienen dan vrouwen. De ondernemers kwamen het idee toen ze tijdens een sollicitatietraject merkten dat vrouwen lagere salariseisen stelden dan mannen. Met de campagne mikken ze op een opbrengst van 25.000 euro. Dat geld is bestemd voor Project Fearless, een stichting die zelfbewustzijn bij meisjes (9 -14 jaar) stimuleert.

Wat we ook lazen:

  • Een mustread voor startup-insiders: het State of the Startup Market Q3-rapport van Leapfunder.
  • Veel AI-wetenschappers worden betaald door multinationals zoals Philips, DSM en Siemens. (FD)
  • Door een hackaanval ligt de productie bij VDL Nedcar nog zeker tot donderdag stil (NOS)
  • Bij Fatboy komt nog maar 20 procent van de omzet uit zitzakken (Volkskrant)
  • De witte Vans-sneakers die gedragen worden in hitserie The Squid Game zijn niet aan te slepen. (Variety)
  • Hoe Apple (niet) veranderde in de tien jaar na het overlijden van Steve Jobs (bron)