Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Russen en Chinezen spioneren bedrijven via LinkedIn – Overmars weg bij Ajax #hetoo

En verder in deze nieuwsupdate: Grote bedrijven maken hun groene beloften zelden waar, Klaas Knot: hoge inflatie houdt aan tot in 2023 en voor Unilever-topman Alan Jope is het erop of eronder.

AMSTERDAM, NETHERLANDS - JANUARY 19: Marc Overmars during the Dutch Eredivisie match between Ajax v Sparta at the Johan Cruijff Arena on January 19, 2020 in Amsterdam Netherlands (Photo by Erwin Spek/Soccrates/Getty Images)

1. Russische en Chinese diensten gebruiken LinkedIn voor spionage bij Nederlandse bedrijven

Werknemers van Nederlandse techbedrijven zijn belangrijke doelwitten van Russische en Chinese diensten. Duizenden werknemers worden benaderd door spionnen via LinkedIn om bedrijfsgegevens te stelen. Dat meldt het FD. De AIVD slaat nu alarm, omdat schrikbarend veel mensen klakkeloos connectieverzoeken van de nepaccounts accepteren. Die infiltranten winnen vervolgens vertrouwen en proberen gevoelige informatie los te krijgen door chantage en omkoping.

2. Overmars vertrekt als directeur voetbalzaken Ajax na grensoverschrijdende berichten

Marc Overmars stopt per direct als directeur voetbalzaken bij Ajax. ‘Het gedurende een langere periode versturen van grensoverschrijdende berichten aan meerdere vrouwelijke collega’s ligt ten grondslag aan zijn besluit om te stoppen’, is sinds gisterenavond op de site van de club te lezen. Overmars zegt zich kapot te schamen: ‘Zeker voor iemand in mijn positie is dit gedrag niet goed te praten, dat zie ik inmiddels ook in. Maar te laat. Ik zie geen andere optie dan te stoppen bij Ajax.’ Overmars besloot te stoppen na gesprekken met de Raad van Commissarissen en algemeen directeur Edwin van de Sar.

3. Grote bedrijven maken hun groene beloften zelden waar

Grote bedrijven beloven energieneutraal te worden tussen 2030 en 2050, maar meestal blijken dit soort uitspraken te neigen naar greenwashing. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksinstituten Carbon Market Watch en het NewClimate Institute, schrijft Trouw. De onderzoekers analyseerden gegevens van 25 multinationals. De enige met een positieve beoordeling is containerschepengigant Maersk. Apple, Sony en Vodafone scoren op het randje van een voldoende. Een negatieve uitschieter is Ikea. ‘Van de eigen emissies wil Ikea feitelijk 15 procent verminderen’, vertelt Silke van Mooldijk, onderzoeker bij NewClimate Institute. Bedrijven geven in hun plannen gemiddeld een onderbouwing van 40 procent van de CO2-reductie. ‘Dat wil niet zeggen dat duurzaamheid helemaal niet op de agenda staat’, nuanceert Mooldijk.

Lees ook: Mooi die duurzame doelen, zo zet je ze om in de praktijk

4. Klaas Knot: hoge inflatie houdt aan tot in 2023

De hoge inflatie in Nederland zal zeker tot in de eerste helft van 2023 aanhouden. En misschien zelfs wel langer. Dat heeft Klaas Knot, president van de Nederlandse Bank, gezegd in het tv-programma Buitenhof. Het is waarschijnlijk dat er twee renteverhogingen aankomen van de Europese Centrale Bank, één eind dit jaar en de ander begin volgend jaar. Knot verwacht dat de inflatie in de eurozone het grootste deel van dit jaar boven de vier procent zal komen te liggen.

5. Conny Braams (Unilever) is WFA Global Marketer of the Year

Conny Braams, chief digital & marketing officer van Unilever, is uitgeroepen tot WFA Global Marketer of the Year 2021. Ze liet de cmo’s van Natura, Lego, Coca Cola, Dole Sunshine, Mars en Diageo achter zich. Juryvoorzitter Raja Rajamannar, president van de WFA en chief marketing- en communicatie van Mastercard: ‘Ze heeft laten zien hoe marketing – mits met empathie gedaan – consumenten kan helpen en ervoor kan zorgen dat merken zich niet alleen richten op waarde maar ook op waarden.’ De World Federation of Advertisers (WFA) is een club van wereldwijde adverteerders en marketeers.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: Voor Unilever-topman Alan Jope is het erop of eronder

Toen de Schotse Alan Jope begon als Unilever-topman, waren beleggers blij. Maar drie jaar later is er veel meer onvrede over het bedrijf. Donderdag presenteert het bedrijf de jaarcijfers over afgelopen jaar. NRC kijkt alvast met analisten hoe Jope ervoor staat. Want, voor hem en de rest van de bedrijfstop is het de komende tijd erop of eronder. Analist Karel Zoete ziet dat het geduld van sommige beleggers op begint te raken. ‘Een beetje doormodderen, een beetje herstructureren en hopen dat het goedkomt, dat is niet genoeg.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Zoom-topic: ‘Kleurloze leiders moet je koesteren’

Of het nu om een bedrijf, democratie of een vereniging gaat: zorg ervoor dat macht ingekaderd is, controleerbaar is en dat machthebbers niet langdurig dezelfde zijn. Dat zegt politicoloog Brian Klaas in een boeiend gesprek met het FD. In zijn nieuwe boek Macht onderzoekt Klaas waarom de verkeerde mensen het vaak voor het zeggen hebben en hoe het anders kan. Ook onderzoekt Klaas of macht corrumperend werkt of dat corrupte mensen worden aangetrokken tot de macht. Het antwoord: macht corrumpeert. En absolute macht corrumpeert absoluut. Ook komt hij met suggesties hoe het anders kan. ‘Zorg dat ceo’s zelf ook af en toe degenen zijn die werknemers ontslaan. Besteed niet alle moeilijke beslissingen uit.’

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates