Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Nederlandse bedrijven hebben weinig interesse in Clubhouse – Extra miljarden onderweg naar Air France

En verder: Grote brand bij Tata Steel, marketingbaas Roy van Keulen vertrekt bij Jumbo en autofabrikanten sluiten fabrieken wegens chiptekort.

Je leest nu: Nederlandse bedrijven hebben weinig interesse in Clubhouse – Extra miljarden onderweg naar Air France

1. Nederlandse bedrijven doen niets met Clubhouse

Audioapp Clubhouse mag de nieuwste hype zijn op het gebied van social media, Nederlandse bedrijven laten de app nog links liggen. Het Financieele Dagblad deed een rondvraag bij enkele grote bedrijven. Onder meer Heineken en FrieslandCampina doen niets met de app die vooralsnog alleen voor iPhone-gebruikers beschikbaar is. Een uitzondering is Albert Heijn dat een sessie organiseerde over veganistisch eten met flexitariër en oud-voetballer Ronald de Boer. ‘We zien in Clubhouse een platform om met experts te praten over specifieke onderwerpen’, aldus AH-woordvoerder Ronald van der Aart.

2. Extra miljarden onderweg naar Air France

Het gehavende Air France zou dicht bij een reddingsplan door de Franse overheid zijn. Er zouden nog enkele plooien glad gestreken moeten worden bij de Europese Commissie, omdat die staatssteun in beginsel verbiedt. Komende week zou een noodpakket van enkele miljarden worden bekendgemaakt, schrijft Bloomberg op basis van ingewijden. Air France-KLM had eind 2020 een schuld van 11 miljard euro. In ruil voor de steun zou Air France een deel van zijn start- en landingsrechten op Parijs Orly en Schiphol moeten inleveren.

3. Grote brand bij Tata Steel

Bij Tata Steel in IJmuiden heeft een grote brand gewoed nadat een transportband vlam vatte. In de omgeving waren dikke zwarte rookpluimen te zien. De veiligheidsregio adviseerde omwonenden ramen en deuren gesloten te houden. Voor zover bekend zijn er geen slachtoffers gevallen en heeft de staalproductie niet stilgelegen.

4. Marketingdirecteur Roy van Keulen vertrekt bij Jumbo

Jumbo moet uitkijken naar een nieuwe marketingchef nu Roy van Keulen naar vier jaar in die rol (en vijf in totaal) opstapt bij de supermarktketen. Onduidelijk is waarom Van Keulen vertrekt bij Jumbo. In 2020 werd het bedrijf genomineerd voor een Gouden Loekie. Jumbo zegt dan ook ‘erkentelijk’ te zijn voor het werk dat de marketingdirecteur heeft geleverd. Onbekend is wie hem opvolgt.

5. Autofabrikanten leggen productie stil wegens chiptekort

Het moederbedrijf van Fiat Chrysler en Peugeot legt vijf fabrieken in Noord-Amerika stil, terwijl ook de Chinese automaker NIO de productie staakt. Hiermee volgen zij het voorbeeld van onder meer Volvo, Nissan en General Motors die de productie terugschroeven. De autobedrijven hebben last van een tekort aan chips. Er is een wereldwijde schaarste aan de productie van halfgeleiders. Door de coronacrisis hebben chipmakers het druk, omdat de vraag naar elektronica is gestegen.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Aanmelden nieuwsbrief

6. Must read: Voormalig PostNL-baas meegesleept in betaaldrama

Voormalig PostNL-topman Harry Koorstra blijkt een van de investeerders in factoringbedrijf European Credit Partners (ECP). Hij bevindt zich in gezelschap van ondernemers, andere gerenommeerde bestuurders en NIBC dat 30 miljoen euro investeerde. De investeerders kijken volgens Quote nu aan tegen een strop van tientallen miljoenen, nadat het bedrijf onderuit ging. Koorstra is nu voorzitter van Stichting Obligatiehouders ECP waarin privébeleggers zich hebben verzameld. De stichting wilde niet reageren, maar een geldschieter van ECP wel op anonieme basis. ‘Of die bestuurders waren ultieme onbenullen, of we hebben hier te maken met een heel intelligent piramidespel.’

7. Zoom-topic: Auping oogst sympathie met terugstorten NOW

De top van Auping zal de afgelopen dagen goed geslapen hebben. Nadat de Deventer beddenfabrikant 1,2 miljoen euro aan staatssteun terugbetaalde wordt het bedrijf bedolven onder positieve reacties. Auping sloot 2020 af met een een hogere omzet en winst. ‘Hadden we het geld gehouden, dan had dat niet goed gevoeld’, zegt ceo Jan-Joost Bosman. Hij benadrukt in AD dat het geen marketingtruc was. Er is overwogen om zelf een bestemming voor het geld te vinden. ‘Maar dan zouden wij beslissen waar geld van de overheid heen gaat en dat is niet aan ons.’

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates