Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

‘KLM neemt geen ongevaccineerd personeel aan’ – Uitzendbureaus lokken leraren met leaseauto

En verder in deze nieuwsupdate: Jaap Winter nieuwe president-commissaris van Schiphol, übercommissaris Pauline van der Meer Mohr en Brand New Day richt vizier op banken.

klm cabinepersoneel
KLM
Je leest nu: ‘KLM neemt geen ongevaccineerd personeel aan’ – Uitzendbureaus lokken leraren met leaseauto

1. ‘KLM verplicht vaccinatie voor nieuw personeel’

De vakbonden van piloten en cabinepersoneel ontvangen signalen dat KLM een vaccinatieplicht hanteert voor nieuw personeel. Dat schrijft De Telegraaf. De vliegmaatschappij zou aan sollicitanten vragen of ze een prik tegen covid hebben gehad. Bij een ‘nee’ of ‘geen commentaar’ vallen sollicitanten af.

KLM heeft als wereldwijde luchtvaartmaatschappij nog volop te maken met reisbeperkingen in verschillende landen. Ongevaccineerd personeel is niet op elke vlucht inzetbaar. Dat leidt tot roosterproblemen. KLM wil tegenover de krant niet reageren. Vaccinaties zijn in Nederland vrijwillig. Dat is ook in de cao van KLM vastgelegd.

2. Uitzendbureaus profiteren van lerarentekort

Scholen hebben te maken met een groeiend lerarentekort. Daar springen uitzendbureaus op in, meldt NRC. Ze lokken leraren met goede arbeidsvoorwaarden en soms zelfs een leaseauto. Die docenten bieden ze aan aan scholen in het basis- en middelbaar onderwijs.

Het inhuren van externe leraren kost de scholen veel geld. Ze worden door uitzendbureaus ook tegen elkaar uitgespeeld. In Den Haag en Rotterdam hebben schoolbesturen al de krachten gebundeld om sterker te staan in de onderhandelingen.

Uitzenders vinden zelf dat ze simpelweg een vraag vervullen. ‘En ja, daarvoor moet je als klant betalen’, aldus een woordvoerder van brancheorganisatie ABU.

Lees ook: Uitzenders en detacheerders moeten in 2022 inspelen op personeelstekort 

3. Pauline van der Meer Mohr wordt ‘old boy nummer één’

Vanaf volgende maand is Pauline van der Meer Mohr (62) de nieuwe president-commissaris van halfgeleiderbedrijf ASM International. En Nationale-Nederlanden en Ahold Delhaize hebben haar onlangs ook voorgedragen als commissaris. Drie belangrijke klussen in korte tijd. Voor de Telegraaf reden om Van der Meer Mohr te dopen tot ‘old boy nummer één’.

Opvallend feitje: de geboren Haagse leerde op haar vijftigste nog om cello te spelen. Volgens haar een teken dat ze prima in staat is om nieuwe dingen te leren, zoals toezicht houden bij een halfgeleiderbedrijf. Ze was in het verleden onder meer commissaris bij chipmachinefabrikant ASML, maar is opgeleid tot jurist.

4. Jaap Winter nieuwe president-commissaris van Schiphol

Schiphol heeft een nieuwe voorzitter van de raad van commissarissen gevonden. Jaap Winter (1963) volgt per 12 april Louise Gunning op. De Groninger was begin dit jaar benoemd tot commissaris bij het luchthavenbedrijf. Winter is specialist corporate governance. Hij was voorheen bestuursvoorzitter van de Vrije Universiteit Amsterdam. Ook werkte hij eerder onder meer als juridisch adviseur bij Unilever en was hij tien jaar partner bij De Brauw Blackstone Westbroek.

Lees ook: Hoe DeNoize Schiphol helpt om geluidsoverlast tegen te gaan 

5. Brand New Day heeft nu banken in het vizier

Pensioenbank Brand New Day blijft maar doorgroeien. Volgens ceo en medeoprichter Kalo Bagijn is zijn bedrijf marktleider op de pensioenmarkt voor particulieren. Dat zegt hij in gesprek met het Financieele Dagblad. Hij claimt dat 25 procent van het nieuwe geld dat consumenten en zelfstandigen in pensioenproducten steken naar Brand New Day gaat.

Nu wil Bagijn ook banken aanvallen op het gebied van sparen en beleggen. ‘We hebben betere technologie, lagere kosten en weten veel beter wat de klanten willen’, zegt hij. ‘Partijen zoals Bunq en Revolut vallen de banken aan op hun betaalbedrijf. Wij doen het op sparen en beleggen – en daar zijn we eigenlijk de enige in.’

Lees ook: How I did it: 4 groeilessen van Kalo Bagijn, met delegeren als geheim wapen 

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,

met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: Dieselauto verkopen of doorrijden?

Dieselauto’s zitten al jaren in het verdomhoekje. Wat moet je doen als je nu nog in eentje rijdt? NU.nl zet de opties op een rij. Leaserijders kunnen het beste gewoon doorrijden, omdat de leasemaatschappij het risico draagt. Inruilen is de beste keuze voor particulieren met een dieselauto’s van drie tot vier jaar oud. Is jouw dieselbak vijf tot zeven jaar oud, dan is oprijden de beste optie. Heb je een nog ouder model, kies dan voor de sloop.

7. Zoom-topic: ‘Laadpaalklevers’ riskeren parkeerboete

Als je een elektrische auto oplaad bij een openbare laadpaal, dan mag je daar niet onbeperkt parkeren. Dat volgt uit een uitspraak van het gerechtshof Leeuwarden. De zaak was aangespannen door een man uit Noordwijk. Die kreeg een parkeerboete nadat een controleur vaststelde dat zijn elektrische auto al twee uur ‘vol’ aan de lader stond.

De eigenaar vocht de boete aan, omdat het volgens hem ‘onhoudbaar’ is om te wachten bij de laadpaal tot de accu vol is. De rechter gaf geeft hem ongelijk. De meeste laadpalen geven aan hoelang het laden zal duren. Daarom had de eigenaar prima de auto kunnen verplaatsen.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates