Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Albert Heijn dreigt leveranciers met coronaboete – KLM opnieuw grootste ontvanger van loonsteun

En verder: Shell haalt duurzame doelstelling niet, Jay-Z verkoopt de helft van zijn champagnebedrijf en wie is de grote geldschieter achter Clubhouse?

1. Niet op tijd leveren? Dan coronaboete bij AH

Supermarktketen Albert Heijn legt zijn leveranciers een boete op als ze door corona minder leveren dan afgesproken. De boete kan volgens het FD oplopen tot 80 procent van de orderwaarde. De nieuwe richtlijnen maken het voor een leverancier onmogelijk zich te beroepen op overmacht vanwege epidemieën of pandemieën. Daar valt ook een avondklok onder of eventuele arbeidsonrust en stakingen die door overheidsmaatregelen ontstaan. Volgens een kenner van de detailhandel, die zijn naam niet in de krant wil, is AH door schade en schande wijzer geworden. Na de eerste coronagolf kwamen sommige leveranciers afspraken niet na, omdat ze ergens anders een betere prijs voor hun spullen konden krijgen.

2. Horeca stapt opnieuw naar de rechter

Ondernemers in de horeca dagen de Nederlandse Staat opnieuw voor de rechter. Ze willen afdwingen dat restaurants en café’s weer open mogen. De bedrijven vinden dat de Staat onrechtmatig handelt door hen te dwingen dicht te blijven, terwijl de kappers volgende week onder bepaalde voorwaarden waarschijnlijk wel open mogen. De horeca eist dat het kabinet uitlegt waarop het dat besluit baseert. Ook noemen ze de schadevergoeding die ze krijgen ontoereikend. Bij Herstel NL, de groep wetenschappers en ondernemers die pleit voor een versnelde opening van de economie, is intussen verdeeldheid uitgebroken. Drie bekende economen, waaronder de directeur van Rabobank Amsterdam Barbara Baarsma, trekken zich terug. Ze hebben alledrie hetzelfde bericht op LinkedIn geplaatst waarin ze schrijven niet langer betrokken te zijn bij de actie.

3. Meeste loonsubsidie in derde ronde voor KLM

Luchtvaartmaatschappij heeft in de derde ronde van de NOW-regeling net geen 210 miljoen euro aan loonsubsidie gekregen. Dat is minder dan in de vorige twee rondes, maar KLM is nog altijd de grootste steunontvanger. Dochter Transavia kreeg 17 miljoen, luchthaven Schiphol 22 miljoen euro. Dat blijkt uit gegevens van het UWV. Andere grote bedrijven die steun ontvingen waren reisorganisatie TUI (16 miljoen), groothandel Sligro (7 miljoen) en winkelketens als Hema (6 miljoen), H&M (5 miljoen) en Blokker (4,8 miljoen). De Efteling kreeg 4,3 miljoen euro. Intussen is het loket voor de vierde ronde geopend. Daar hebben zich in de eerste vijf dagen 34.000 ondernemers gemeld.

4. Shell haalt zelfs minst ambitieuze doelstelling voor duurzame energie niet

Shell heeft de afgelopen vijf jaar minder geïnvesteerd in schone energie dan het zichzelf ten doel had gesteld. Het olie- en gasbedrijf stak 3,2 miljard dollar, zo’n drie procent van alle investeringen, in duurzame energieprojecten. Shell wilde daar in vier jaar tijd via de groene bedrijfstak New Energies eigenlijk minimaal 3,4 miljard dollar in steken, maar dat heeft het concern dus niet gehaald. Het meest ambitieuze scenario, waarbij Shell 7,2 miljard dollar zou investeren in bijvoorbeeld zonne- en windenergie, bleef helemaal ver uit zicht. Volgens Shell komt dat doordat er te weinig duurzame energieprojecten zijn die financieel aantrekkelijk genoeg zijn. Het bedrijf eist een minimaal rendement van tien procent.

5. Nederlander in de race om baas McKinsey te worden

Sven Smit, de Nederlandse co-chairman van McKinsey Global in Amsterdam, is een van de kanshebbers om de baas van het hele McKinsey-concern te worden. Deze week stemmen de 650 seniorpartners daarover in een referendum. Er zijn nog tien kandidaten over, Smit is er daar een van, maar de huidige CEO, Kevin Sneader is ook nog in de race. De Schot wordt volgens de Financial Times mogelijk aan de kant geschoven vanwege de reputatieschade die McKinsey heeft opgelopen na een reeks schandalen. Eerder deze maand werd bekend dat het consultancyconcern bijna 600 miljoen dollar moet betalen vanwege de adviezen die het gaf aan een aantal grote Amerikaanse medicijnfabrikanten.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Aanmelden nieuwsbrief

6. Must read: Marc Andreessen, de reus achter Clubhouse

De grote geldschieter achter het populaire Clubhouse is een kale kerel van bijna twee meter. Het is Marc Andreessen, de vroegere eigenaar van Netscape. Dat softwarebedrijf verkocht hij in 1999, waardoor hij in een klap kon gaan rentenieren. Maar dat deed hij niet. In het Duitse Handelsblatt een portret van deze selfmade man, die opgroeide in het landelijke Wisconson en nu een van de grootste investeerders van Silicon Valley is. Samen met zijn partner Ben Horowitz stak hij geld in onder meer Instagram, Github, Skype, Facebook en Twitter. Het leverde hen miljarden op. Nu maar zien of hun investering in Clubhouse ook zo’n kip met gouden eieren is.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Zoom-topic: Jay-Z verkoopt helft van zijn champagnebedrijf

De Amerikaanse rapper Jay-Z heeft een belang van 50 procent in zijn champagnebedrijf Armand de Brignac verkocht aan het luxeconcern LVMH. Hoeveel de Fransen voor dat belang betalen is niet bekend gemaakt. Armand de Brignac is een luxepaardje onder de champagnes. Een beetje fles kost al snel 300 dollar of meer. Volgens Bloomberg is de deal onder andere te danken aan de goede band tussen Jay-Z en Alexandre Arnault, de 28-jarige zoon van de oprichter van LVMH, de multimiljardair Bernard Arnault. Alexandre zou steeds meer taken van zijn pa overnemen.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates