Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Google trekt buidel voor Fitbit – Huibert Vigeveno nieuwe baas Shell downstream

En verder: CEO McDonald's moet opstappen, beleggers hekelen aanblijfbonus Grandvision-top en bankier aan het roer bij Sotheby's.

Google tast buidel fitbit
Fitbit
Je leest nu: Google trekt buidel voor Fitbit – Huibert Vigeveno nieuwe baas Shell downstream

1. Google trekt buidel voor sporthorlogemaker Fitbit

Het kost Google een slordige 2,1 miljard dollar, maar dan zijn ze wel eigenaar van fitnesstracker-producent Fitbit. De slimme horloges van Fitbit houden onder meer de hartslag en het aantal gezette stappen van de drager bij. Fitbit claimt sinds de oprichting in 2007 meer dan 100 miljoen apparaten te hebben verkocht. De horlogemaker zegt dat de gezondheidsdata van haar gebruikers niet gebruikt zal worden voor Google-advertenties. De overname moet nog wel goedgekeurd worden door toezichthouders.

2. Huibert Vigeveno nieuwe baas Shell downstream

Shell heeft Huibert Vigeveno benoemd als Downstream Director. De Nederlander is al bijna een kwart eeuw in dienst van het Brits-Nederlandse oliebedrijf. Hij was onder meer verantwoordelijk voor de integratie van British Gas en vervult momenteel de rol van Executive Vice President Global Commercial. Vigeveno volgt per 1 januari John Abbott op die Shell na 38 jaren trouwe dienst verlaat. In zijn nieuwe functie zal Vigeveno ook onderdeel worden van het Executive Committee.

3. CEO McDonald’s moet vertrekken wegens relatie met medewerker

McDonald’s heeft CEO Steve Easterbrook ontslagen. De Britse bestuursvoorzitter, die al gescheiden was, had een relatie met een medewerker. Volgens McDonald’s heeft Easterbrook het bedrijfsbeleid overtreden en geeft dit blijk van een ‘slecht beoordelingsvermogen’. Easterbrook gaf sinds 2015 leiding aan de fastfoodgigant en onder zijn bewind is de aandelenprijs bijna verdubbeld. Hij wordt nu opgevolgd door Chris Kempczinski die al leiding gaf aan de Amerikaanse tak van het bedrijf.

4. Beleggers hekelen aanblijfbonus Grandvision-top

De overname van Grandvision door het Italiaanse EssilorLuxottica legt de top van het Nederlandse bedrijf ging windeieren. CEO Stephan Borchert maakt aanspraak op een aanblijfbonus van €5,6 miljoen, zevenmaal zijn jaarsalaris. Financieel directeur Willem Eelman, sinds mei in dienst bij het moederbedrijf van Pearle en Eyewish, kan zo’n €3 miljoen opstrijken. Deze retentiebonussen wekken wrevel bij aandeelhouders. ‘Wij zijn geen voorstander van retentiebonussen. Een goed langetermijnbeloningsplan zou deze overbodig moeten maken’, zegt Rients Abma van de institutionele beleggerskoepel Eumedion tegenover Het Financieele Dagblad. De Vereniging van Effectenbezitters zegt verbaasd te zijn over de ‘beloningsacrobatiek’. Hun kritiek zal vermoedelijk weinig uithalen. Beleggers mogen maandag stemmen over het beloningsvoorstel, maar een ruime meerderheid van de Grandvision-aandelen is in handen van investeringsmaatschappij HAL.

5. Bankier moet waarde gaan creëren bij veilinghuis Sotheby’s

Afgelopen zomer werd het chique veilinghuis Sotheby’s gekocht door de Frans-Israëlische telecommiljardair Patrick Drahi. De oprichter van het aan de Nederlandse beurs genoteerde Altice heeft na enkele maanden directeur Tad Smith vervangen door vertrouweling Charles F. Stewart. En dat is, zo lezen we bij Het Financieele Dagblad, best een opmerkelijke keuze. Stewart heeft nooit enige blijk gegeven van een grote liefde voor beeldende kunst. De Amerikaan was werkzaam als zakenbankier bij Morgan Stanley en als financieel directeur van Altice in de Verenigde Staten. Drahi heeft uiteraard het volste vertrouwen in zijn vertrouweling. ‘Hij heeft bewezen ervaring in het stimuleren van groei en is bij uitstek de man om waarde te creëren voor de klanten van Sotheby’s en ons uitstekende team.’

6. Must read: Deze populaire Chinese borrel kost een vermogen, maar wordt nauwelijks gedronken

In China is er een ware run ontstaan op baijiu, een drankje dat voor 53 procent uit alcohol bestaat. Door de populariteit is de Chinese producent Kweichow Moutai uitgegroeid tot de meest waardevolle producent van sterke dranken ter wereld. Toch wordt het drankje nauwelijks genuttigd. En dat komt niet alleen omdat het strottebrandertje volgens sommigen smaakt naar ethanol. The Wall Street Journal legt uit dat baijiu is uitgegroeid tot een populaire belegging. Daar komt bij dat Kweicohw Moutai de productie bewust laag houdt. Voor een halve liter van de Moutai Flying Fairy moet tussen de 213 en 400 dollar worden neergeteld.

7. Koffieautomaat: Decathlon gaat lelijk de mist in met campagne

Sportspullendiscounter Decathlon opent een nieuwe vestiging in Nijmegen. Om de opening aan te kondigen hingen er reclameposters in het Brabantse Oosterhout, op een kleine 100 kilometer van Havana aan de Waal. De posters hadden moeten hangen in het Gelderse Oosterhout dat onder de rook van Nijmegen ligt. Een woordvoerder van Decathlon erkent de fout tegenover Marketingtribune. Volgens de vakwebsite zijn ze bij het Franse bedrijf niet rouwig om de misser, omdat het topografische falen een hoop aandacht voor de nieuwe vestiging heeft opgeleverd.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van vrijdag 

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

Aanmelden nieuwsbrief