Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Beleggingsreus BlackRock gaat groener beleggen – KPN laat merknaam Xs4all toch voortbestaan

En verder: Accountants hebben te positief zelfbeeld, Jean Charles Bondy eerste CEO van L’Oréal Benelux en Tinder en Grindr verkopen gevoelige privégegevens

Je leest nu: Beleggingsreus BlackRock gaat groener beleggen – KPN laat merknaam Xs4all toch voortbestaan

1. Beleggingsreus BlackRock is om en gaat groener beleggen

De grootste vermogensbeheerder ter wereld, BlackRock, gaat veel meer doen in de strijd tegen klimaatverandering. De beleggingsreus stopt met beleggen in vervuilende bedrijven als steenkoolproducenten en zal ondernemingen onder druk gaan zetten om aan het klimaatakkoord van Parijs te voldoen, schrijft The Financial Times op basis van een brief die topman Larry Fink heeft gestuurd aan bestuursvoorzitters van grote bedrijven wereldwijd. “Bedrijven, investeerders en regeringen moeten zich voorbereiden op een grote verschuiving van kapitaal”, schrijft Fink. Het Amerikaanse BlackRock kreeg de laatste tijd steeds meer kritiek omdat het te weinig zou doen aan duurzaamheid en beheert maar liefst bijna 7.000 miljard dollar. Daardoor kan de stap van BlackRock een enorme impact hebben op het beleid van grote bedrijven.

2. KPN laat merknaam Xs4all toch voortbestaan

KPN is na protest van klanten en medewerkers teruggekomen op het besluit de merknaam Xs4all te laten verdwijnen. Maar de integratie van de techniek en organisatie van Xs4all binnen KPN gaat wel gewoon verder, schrijft Tweakers. Het actiecomité ‘Xs4all Moet Blijven‘ spreekt daarom van een wassen neus: “De wijze waarop Xs4all de komende tijd wordt uitgekleed, is schrijnend; er wordt gedaan alsof Xs4all voorlopig mag blijven.” Xs4all heeft zich altijd weten te onderscheiden door zijn aandacht voor online privacy en als voorvechter van vrijheden voor internetgebruikers.

3. ‘Accountants hebben te positief zelfbeeld’

Accountants zijn niet in staat om zelf de kwaliteit van hun controles te verbeteren, incidenten te voorkomen en hun cultuur te veranderen, omdat ze een te positief zelfbeeld hebben. Het toezicht op de beroepsgroep moet daarom scherper, stelt de in 2015 aangestelde Monitoring Commissie Accountancy (MCA).”De tijd is rijp voor impactvolle ingrepen want zonder externe druk gaat deze sector niet veranderen”, zegt commissievoorzitter Ada van der Veer tegen het Financieele Dagblad. Er is is de laatste jaren veel kritiek op het werk van accountants, die bijvoorbeeld jaarrekeningen goedkeuren van bedrijven die later omvallen.

4. Jean Charles Bondy eerste CEO van L’Oréal Benelux

Cosmeticabedrijf L’Oréal ziet de Benelux voortaan als een geheel. Jean Charles Bondy, de huidige CEO van L’Oréal Nederland, is per 1 januari 2020 aangesteld als CEO voor L’Oréal in de gehele Benelux. “Het is de evolutie van de business en daarom is het heel logisch om meer met elkaar samen te werken”, legt Bondy uit. “Veel van onze klanten zijn al Benelux-georiënteerd. Met deze organisatie zijn we in staat hen een betere service aan te bieden en kunnen we samen meer bewerkstelligen.” In Nederland heeft L’Oréal zo’n 500 werknemers.

5. Tinder en Grindr verkopen gevoelige privégegevens

De datingapps Tinder en Grindr en acht andere populaire apps overtreden op grote schaal de Europese privacywet door gevoelige privégegevens te verhandelen. Dat blijkt volgens Bright uit een grootschalig onderzoek door de Noorse consumentenbond Forbrukerrådet. De apps verkopen privédata aan in totaal 135 bedrijven zonder gebruikers voldoende te informeren of toestemming te vragen. Het gaat daarbij om informatie over zaken als seksuele voorkeur, locatie, en interesses. De Nederlandse consumentenbond en 23 andere Europese consumentenbonden roepen op tot snel politiek ingrijpen, meldt het FD.

6. Must read: Waarom technologie de democratie bedreigt

Kunstmatige intelligentie kan veel democratische verworvenheden de nek omdraaien en bedreigt het ideaal van vrijheid en gelijkheid, valt te lezen in een boeiende longread in The Atlantic uit 2018. Die waarschuwing heeft gezien het bovenstaande nieuws over Tinder en Grindr en bijvoorbeeld het sociale kredietsysteem dat China dit jaar landelijk wil invoeren nog helemaal niks aan actualiteit ingeboet. Verdere ontwikkeling van kunstmatige intelligentie zal de macht volgens auteur Yuval Noah Harari nog meer concentreren bij een kleine elite en kan als we niks ondernemen leiden tot digitale dictaturen. Er moet hoe dan ook voorkomen worden dat er teveel data in te weinig handen terechtkomen, waarschuwt de Israëlische filosoof.

7. Koffieautomaat: Tesla steekt nu zelf de draak met ‘onverwoestbare’ Cybertruck

Tesla biedt in zijn webwinkel een T-shirt aan waar een kapot raam op staat afgebeeld, meldt RTL Z. Het gaat om hetzelfde ‘onverwoestbare’ raam als dat van de Cybertruck, die hoofdontwerper Franz von Holzhausen tijdens een presentatie afgelopen november per ongeluk kapotmaakte met topman Elon Musk naast hem op het podium. Het T-shirt dat verwijst naar dat geruchtmakende incident wordt door Tesla aangeboden onder de naam ‘Cybertruck Bulletproof Tee’.


Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren 

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

Aanmelden nieuwsbrief