Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

ABN Amro schrapt derivatenbanen; Anti-Uber-acties leggen Europa stil

Plus: Nederland is Amerika's no.1 belastingparadijs, Hema naar het VK, Rotterdamse haven in het nauw en Lelystad Airport overbodig.

Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag: 

 1. Nederland favoriete belastingparadijs voor de VS

Voor Amerikaanse multinationals is er maar één plek waar het echt om draait: Nederland. Er is geen land waar om fiscale redenen zo veel geld naartoe wordt gesluisd als Nederland. De Fortune 500-bedrijven stalden in 2010 127 miljard dollar – 93 miljard euro – fiscaal vriendelijk in Nederland. Wallmart zou niet zonder kunnen met een omzet van 500 miljard. Met deze cijfers laten we met gemak traditionele belastingparadijzen als Bermuda (94 miljard dollar) en de Kaaiman Eilanden (51 miljard) achter ons. Die fiscale luwte betekent ook dat er geen ander land zoveel BV's onderdak biedt. Van die 500 grootste bedrijven heeft 48 procent minimaal één BV in Nederland. Met behulp van Nederland en andere belastingparadijzen weten Amerikaanse bedrijven jaarlijks 90 miljard aan belastingen in de VS te ontlopen. Nederland is populair omdat het met heel veel andere landen verdragen heeft gesloten tegen dubbele belastingheffing. Verder heft Nederland geen belasting op royalties, zoals inkomsten uit de exploitatie van merken. De kans is groot dat de Europese Commissie vandaag besluit een onderzoek in te stellen naar de Nederlandse praktijk. 

 2. Anti-Uber-protest legt Europa lam

De ultieme gamechanger in de taxi-wereld, Uber, weet zich vandaag het mikpunt van Europa-wijde protestacties. Van Londen tot Madrid hebben boze en voor hun werk vrezende taxichauffeurs aangekondigd wegen en kruispunten te blokkeren uit protest tegen de oprukkende taxi-app. Het zou gaan om meer dan 30.000 taxies die aan de actie meedoen. De taxi-chauffeurs zijn woedend omdat zij wel een dure vergunning nodig hebben en Uber-taxi's niet. Of het massale protest in de Europese grote steden – Londen zou mogelijk zelfs geheel tot stilstand komen – veel uit gaat halen, is de vraag. De taxi-chauffeurs staan redelijk alleen in hun protest tegen de innovatieve dienst. Gisteren zei eurocomissaris Neelie Kroes nog dat 'deze innovatie niet verdwijnt door chantage of een diktaat.' De markt lijken Uber en Kroes gelijk te geven. Vorige week haalde het bedrijf in een financieringsronde 1,2 miljard dollar op. Daarmee wordt Uber op 17 miljard gewaardeerd. Uber is actief in 128 steden in 37 landen, waaronder Amsterdam en Rotterdam. 

 3. ABN Amro schapt derivaten-banen

ABN Amro schrapt honderd voltijdsbanen bij het bedrijfsonderdeel dat gespecialiseerd is in afgeleide beleggingsproducten. Het merendeel van de banen zit in Nederland. De ontslagronde vindt plaats bij ABN Amro Markets, dat onderdeel van is Merchant Banking. In totaal werken er 300 mensen. ABN Amro Markets stopt met het aanbieden van deze producten en stopt ook met de zogeheten turbo's en indextrackers voor de consument. De afgeleide beleggingsproducten zijn vaak erg complex en kwamen daardoor de laatste jaren slecht in het nieuws. Kopers zijn zich vaak onbewust van de risico's en banken namen het voorlichten van hun clienten wat minder serieus. De slechte pers en schandalen, de mede daardoor toegenomen hoeveelheid regelgeving en de hoge kosten voor de technologie zijn de reden van het afbouwen van Markets. 

 4. Hema 3x in het VK

Hema expandeert verder over de grens. Nu richt de winkelketen zich op Britse consumenten. Morgen opent het de eerste vestiging in Londen, op Victoria Place. Komende maanden volgen vestigingen in Kingston en Bromley. Victoria Place ligt in het centrum van de Britse hoofdstad en Hema hoopt op klandizie van de miljoenen reizigers die er de metro pakken. Sinds Hema in handen is van investeringsmaatschappij Lion Capital zit er vaart in de internationale groeistrategie. Eerder opende Hema al filialen in Bordeaux en Marseille en in Madrid. Hema heeft momenteel meer dan 600 winkels in 7 landen. Lees ook:

 5. Nederland weer iets competitiever

Nederland is, op twee landen na, Europa's meest competitieve economie. Alleen Finland en Zweden zijn beter ingericht om bedrijven tot grote hoogte te stuwen. Dit blijkt uit een tweejaarlijks rapport van het World Economic Forum, waarin wordt gekeken hoe landen presteren ten opzichte van de eigen 2020 Strategie. Die moet van Europa een slimme, innovatieve, duurzame en inclusieve economie maken. We mogen ons een beetje op de borst kloppen, want we hebben een ondernemingsvriendelijk klimaat, zijn koploper in ict-gebruik en hebben dankzij een goed onderwijssysteem een hoge mate van innovatie in een sterk op diensten georiënteerde economie. Wel moet Nederland de arbeidsmarkt veel verder liberaliseren dan nu het geval is. We zijn dan top in Europa, mondiaal loopt het oude continent steeds verder achter de feiten aan. Op alle vier terreinen die Europa zelf als 'slim' heeft aangewezen lopen we achter. Onze markten zijn minder concurrerend, de regeldruk is groter, er zijn minder financieringsbronnen voor entrepreneurs en als klap op de vuurpijl groeit het innovatiegat met de VS en Azie. 

 6. Soepeler ontslagrecht een feit

Vanaf 1 juli 2015 wordt het makkelijker en goedkoper werknemers te ontslaan. Gisteren stemde de Eerste Kamer in met een de nieuwe wet. Daarnaast wordt de WW aangepakt. Vanaf 1 januari 2016 wordt de door de overheid betaalde uitkering teruggebracht van de huidige maximale 38 maanden naar 24. In cao's kunnen sociale partners daarvan afwijken. Verder bevat het wetsvoorstel maatregelen om de positie van flexwerkers te versterken. Die krijgen na twee tijdelijke contracten recht op een vaste aanstelling. Nu is dat na drie opeenvolgende contracten. Critici vrezen dat die regel flexwerkers vooral sneller op straat zal doen belanden. 

 7. 'Milieuregels schaden Rotterdam'

De Rotterdamse haven gaat gebukt onder de te ambitieuze milieuregels in Nederland, die bovenop en naast de Europese regelgeving worden opgelegd. Dat zegt Allard Castelein, de directeur van het Havenbedrijf. 'Nederland stelt te veel extra eisen en verplichtingen aan bedrijven', vindt de havendirecteur. Als voorbeeld noemt Castelein de voorgenomen norm voor stikstofuitstoot. 'In Nederland moet een bedrijf straks een vergunning aanvragen bij de uitstoot van één zogeheten nanomol per hectare. In Duitsland hoeft dat pas bij zeven nanomol en er zijn plannen dat naar twintig te verhogen. We moeten uitkijken dat we bedrijven verplichtingen stellen, terwijl ze 150 kilometer verderop, over de grens, een factor twintig vrijer kunnen opereren.' Hierdoor verliest Nederland investeringen. Eerder dit jaar bleek uit een onderzoek in opdracht van het ministerie van infrastructuur en milieu dat de concurrentiepositie van Nederlandse havens onder druk staat. Dat komt doordat havens in België en Duitsland staatssteun krijgen. Die overheden investeren in infrastructuur, zoals kades en havenbekkens. In Hamburg compenseert de overheid ook verliezen die de haven maakt. Castelein is nu bijna een half jaar directeur van de Rotterdamse haven. 

 8. 'Vliegveld Lelystad overbodig'

Volgens Frank Oostdam, voorzitter van de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR), is 'Lelystad Airport overbodig'. Investeringen in die luchthaven zijn onzinnig omdat Schiphol voldoende groeicapaciteit heeft, stelt hij voor de microfoon van BNR. Oostdam zegt dat het vliegveld in Lelystad zelfs kan sluiten, bij een consequente keuze voor Schiphol. De groei is mogelijk omdat vliegtuigen groter en stiller worden. Toch zal Schiphol 90 miljoen investeren in de ontwikkeling van Lelystad Airport. Die zijn namelijk onderdeel zijn van de zogeheten Aldersafspraken. Daarin sprak de luchthaven met omwonenden en Rijk af om tot 2020 te groeien tot maximaal 510.000 vluchten per jaar. De discussie of Schiphol genoeg groeicapaciteit heeft is daarom enkel theoretisch. Volgens de plannen moet Lelystad uitgroeien tot het derde vliegveld van Nederland. 

9. Getal van de dag: 0,2 en tweemaal 1,6

Ojee, weer een nieuwe raming van DNB over de Nederlandse economie. Slecht en goed nieuws. Na een tegenvallend eerste kwartaal zal de economie dit jaar met slechts 0,2 procent groeien. Het goede nieuws: voor zowel 2015 als 2016 ramen de centrale bankiers een groei van 1,6 procent van het bruto binnenlands product (bbp). De reden? Door de zachte winter hebben we met zijn allen aanzienlijk minder gas verstookt dan verwacht. Het geld dat je daarmee bespaart komt pas op een ander moment in de economie terecht. De andere oorzaak is het aflopen van de fiscaal supervriendelijke regelingen voor elektrische en hybride auto's. Veel investeringen in het wagenpark werden daarom al in het laatste kwartaal van vorig jaar gedaan. 

 10. Koffieautomaat: Christenen zijn vreemdgangers (maar niet de onze) 

Op wereldschaal zijn christenen de grootse vreemdgangers. Dat blijkt uit onderzoek van de datingside AshleyMadison.com dat speciaal catert voor de behoefte van mensen die al een relatie hebben. Van de vreemdgangers en echtbrekers is  – weer mondiaal gezien – maar liefst 72 procent christelijk. Alleen Nederland wijkt af. De belangrijkste reden is dat naar verhouding weinig mensen zichzelf nog als christelijk bestempelen. Hier zijn het de atheisten en agnosten die het vaakst de eigen echtelijke sponde verruilen voor die van een ander.

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief