Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

14 procent belang Air France-KLM door Nederlandse Staat – Producentenvertrouwen

En verder: Nieuwe lening voor Sif; Theresa May stuurt aan op eenmalig uitstel van Brexit en Top Brussels Airlines telt weer Belg minder.

En verder: Nieuwe lening voor Sif; Theresa May stuurt aan op eenmalig uitstel van brexit en Top Brussels Airlines telt weer Belg minder.
Thomas CUELHO
Je leest nu: 14 procent belang Air France-KLM door Nederlandse Staat – Producentenvertrouwen

1. 14 procent belang Air France-KLM door Nederlandse Staat

De Nederlandse Staat gaat zijn invloed in Air France-KLM uitbouwen. Om het publieke belang van Nederland te kunnen waarborgen heeft de Nederlandse Staat besloten aandeelhouder te worden in de holding Air France-KLM. De afgelopen dagen heeft de Staat een belang van 12,68 procent verworven. De ambitie is dat te verhogen tot 14,3 procent. Dat is net zoveel als het belang van de Franse Staat in de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Volgens minister Hoekstra biedt de huidige structuur te weinig zekerheid naar de toekomst. ‘Het kabinet hecht aan de samenwerking tussen Air France en KLM en is ervan overtuigd dat de toekomst in de combinatie ligt’

2. Nieuwe lening voor Sif

Een oude lening liep dit jaar af, dus ging Quote 500-lid Peter Visser met zijn private equity bedrijf Egeria langs de banken om een nieuwe af te sluiten voor het beursgenoteerde Sif. Visser, nummer 132 op de Nederlandse rijkenlijst en grootaandeelhouder van Sif, regelde een nieuwe lening die groter is en met meer soepele voorwaarden. Het gaat om 350 miljoen euro en loopt drie jaar. ABN, ING, Rabobank en Euler Hermes zijn weer van de partij. Verzekeraar Chubb heeft ditmaal zijn plek afgestaan aan Japanse concurrent, Tokio Marine.

3. Theresa May stuurt aan op eenmalig uitstel van brexit

Premier Theresa May wil het Britse parlement zeggenschap geven over een kort uitstel van de brexit. Als er op 12 maart geen deal ligt met de EU is het de bedoeling dat volksvertegenwoordigers mogen stemmen over hoe het verder moet. De premier benadrukte dat dit uitstel, tot uiterlijk eind juni, eenmalig zou moeten zijn. Ook stelde ze dat dit niet betekent dat een vertrek zonder deal helemaal is uitgesloten. Een eventueel uitstel zou volgens haar wel betekenen dat het VK dan mee moet doen aan de Europese Parlementsverkiezingen van 23 mei.

4. Top Brussels Airlines telt weer Belg minder

De Zwitser Edi Wolfensberger vervangt Thibault Demoulin als operationeel directeur van Brussels Airlines. Wolfensberger wordt de eindverantwoordelijke voor onder meer de vluchtoperaties, de onderhoudsafdeling en de grondoperaties. De 37-jarige Zwitser werkt al tien jaar voor de Lufthansa-groep, waar ook Brussels Airlines deel van uitmaakt. Sinds januari 2017 leidt hij het opleidingscentrum van Lufthansa in Zwitserland. Na het vertrek van Demoulin telt het toptrio van de Belgische luchtvaartmaatschappij nog maar één Belg: financieel directeur Dieter Vranckx. De voorbije maanden hebben al zeker vijf ‘vice presidents’ Brussels Airlines al dan niet vrijwillig verlaten.

5. Must-read: Waar blijft de noodzakelijke vernieuwing bij commissarissen en toezichthouders?

De samenleving kijkt steeds kritischer naar de rol van commissarissen en toezichthouders. Waarom vinden sommigen het zo moeilijk om te handelen conform de Nederlandse Corporate Governance Code? En waar gloort inhoudelijke vernieuwing? Ook de CEO’s waarop commissarissen toezicht houden liggen onder vuur. Vier vijfde ziet de noodzaak van een circulaire economie, maar slecht een derde heeft er vertrouwen in dat deze er komt. Historicus dr. Bert Koopman legt uit waarom hij een nieuwe manieren van denken, besturen en toezicht houden geen overbodige luxe vindt.

6. Koffieautomaat: Smeergeld

Nederlandse belastingadviseurs en trustbedrijven worden verdacht van betrokkenheid bij een gigantische Braziliaanse corruptiezaak. Volgens de fiscale opsporingsdienst FIOD faciliteerden Nederlandse vennootschappen op grote schaal de betaling van steekpenningen aan ambtenaren en politieke partijen in Brazilië door het Braziliaanse bouwbedrijf Odebrecht. Minimaal 100 miljoen euro stroomde op deze manier door het Nederlandse financiële stelsel. Odebrecht moest in 2017 vanwege de corruptiepraktijken in totaal 3,5 miljard dollar overmaken aan de Braziliaanse, Zwitserse en Amerikaanse justitie, voor het betalen van 788 miljoen dollar aan smeergeld.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren. 

Leiders zijn op de hoogte

Schrijf je net als 50.000+ mede-managers in voor de dagelijks MT nieuwsbrief. MT selecteert de beste verhalen over management en leiderschap uit binnen- en buitenland en vertelt de lessen van zittend en aanstormend toptalent uit de praktijk.

Aanmelden nieuwsbrief