Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Peter Wennink (ASML): ‘Persoonlijk contact gaat boven alles’

Een absolute vaandeldrager van technologische innovatie, geroemd om klantgerichtheid en uitvoering: dat ASML dit jaar de MT500 lijst aanvoert, is volgens de ‘peers’ geen verrassing. Maar wat vindt het bedrijf daar eigenlijk zelf van? CEO Peter Wennink: ‘Dit zijn relaties waar we vele jaren aan gebouwd hebben.’

peter wennink asml
Foto: ASML

Bescheidenheid siert de mens, lijkt het motto van Peter Wennink. Gefeliciteerd met zijn koppositie in de MT500 en gevraagd naar zijn eerste reactie, wijst de CEO van ASML naar het systeem waarin het bedrijf uit Veldhoven opereert.

‘Je moet je realiseren dat we in een wereldwijd ecosysteem werken van leveranciers, klanten en kennisinstellingen. In dit systeem heeft iedereen een eigen rol. We zijn afhankelijk van elkaar en we vertrouwen elkaar. Dat vertrouwen zorgt voor een hechte samenwerking, dus dat compliment geef ik ook graag aan hen door.’

Lees ook: Zo werd ASML groot

Nadat Shell jarenlang de lijst aanvoerde als bedrijf met de beste reputatie, is het nu ASML dat het best beoordeeld werd door duizenden respondenten. Kenmerkend voor de aanpak van de MT500 is de peer-to-peer-beoordeling: respondenten wordt gevraagd hun oordeel te geven over bedrijven die in hun eigen branche actief zijn.

Contact

Daarin wordt ASML geroemd om productleiderschap, klantgerichtheid en uitvoering. ‘We hebben maar een paar klanten en daar werken we heel intensief mee. We zijn elke dag in de fabriek van onze klanten zoals Intel, Samsung en TSMC’, legt Wennink uit.

Die relatie opbouwen en onderhouden met bedrijven aan de andere kant van de wereld, hoe doe je dat? ‘Ik reis regelmatig naar Azië en de VS, want persoonlijk contact gaat boven alles. Je moet elkaar in de ogen kunnen kijken en met de deur dicht alles kunnen bespreken. Dit zijn relaties waar we vele jaren aan gebouwd hebben. Dat wil niet zeggen dat we het altijd met elkaar eens zijn, maar er is respect en vertrouwen voor elkaar.’

Niet alleen het contact met klanten, maar ook met andere stakeholders worden op allerlei manieren de lijnen kort gehouden. ‘Denk aan onze investeerders en technisch talenten die we graag naar ons toe trekken. Maar ook de maatschappij om ons heen, ook Nederland heeft een belang in ons bedrijf.’ Een goede reputatie, benadrukt Wennink, is niet alleen belangrijk voor klanten en medewerkers. ‘Dat gaat veel verder.’

Medewerkers

En dus blijft ASML uitleggen waar het bedrijf voor staat. ‘Veel mensen denken nog steeds dat we chips maken – wat niet zo is. We maken machines waar chips mee gemaakt worden. Maar ze kennen de naam wel.’ Die naam moet vooral bekend worden bij studenten op de technische universiteiten. ‘We hopen op die manier dat ze na hun studie bij ons aan de slag willen.’

Wie eenmaal als medewerker binnen is, moet het gevoel hebben onderdeel te zijn van een groot team dat aan iets bijzonders werkt. Of je nu in Silicon Valley of in Tainan werkt, je hebt contact met elkaar.’ Het bedrijf groeide de afgelopen vijf jaar sterk: van 7500 medewerkers naar 12.5000 medewerkers in Veldhoven. ‘En nog eens net zoveel collega’s elders ter wereld.’

In totaal vertegenwoordigen de medewerkers van ASML 125 nationaliteiten, waar Wennink veel innovatie aan toeschrijft. ‘Je hebt een enorm diverse groep, waardoor je constant nieuwe ideeën naar binnen brengt. Op die manier blijven we innoveren.’