Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

MT500 2018: Onderzoeksverantwoording

Hoe kwam het onderzoek tot stand?

De MT500 is het jaarlijkse verslag van een onderzoek naar de reputatie van Nederlandse bedrijven onder managers, beslissers en leidinggevenden. Het onderzoek werd dit jaar voor de 18de keer uitgevoerd. Het Centre for Business Innovation van de Erasmus Universiteit Rotterdam was ook dit jaar verantwoordelijk voor de opzet en uitvoering van het onderzoek.

Kenmerkend voor de aanpak van de MT500 is de peer-to-peer-beoordeling: respondenten vellen alleen een oordeel over bedrijven die in hun eigen branche actief zijn. Dit vanuit het idee dat je als beslisser beter kunt oordelen over een bedrijf dat in dezelfde industrie opereert dan over een bedrijf uit een branche die verder van je af staat. Respondenten werden gevraagd om de bedrijven uit de eigen branche te rangschikken ten aanzien van vier aspecten van reputatie: klantgerichtheid, productleiderschap, kwaliteit van de uitvoering en goed werkgeverschap. Conform het model van Treacy en Wiersema (Customer intimacy and other value disciplines, Harvard Business Review jan/feb 1993). De overall ranking wordt op basis van deze reputatiescores berekend. Voor het eerst vroegen we de respondenten ook naar een oordeel over het werkgeverschap van een organisatie. Dit oordeel wordt apart vermeld en is niet meegewogen in de overallscore.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Grootste in Nederland actieve instellingen en bedrijven

Ook de samenstelling van de lijst is verbeterd in 2018. Op basis van een combinatie van omzetcijfers en aantallen medewerkers is een lijst met de 800 grootste, in Nederland actieve bedrijven en instellingen samengesteld. Deze lijst is aangevuld met een aantal bedrijven waarvan omzetcijfers en aantallen medewerkers niet direct konden worden achterhaald, maar waarvan algemeen bekend is dat zij tot de categorie ‘grootsten van Nederland’ behoren. Ook niet-commerciële organisaties uit het hoger onderwijs, ziekenhuizen en zelfstandige bestuursorganen (ZBO’s) zijn dit jaar opgenomen in de groslijst.

Voor het afnemen van de enquête is gebruik gemaakt van het survey-systeem van Erasmus Centre for Business Innovation. Alleen respondenten met een geverifieerd (zakelijk) e-mail adres konden participeren. Op die wijze is manipulatie van de lijst en oververtegenwoordiging van respondenten van eenzelfde bedrijf voorkomen. In totaal vulden 1.601 respondenten de vragenlijst volledig in.