#1 Coolblue
Positie: 8
CEO Pieter Zwart
Geheim: elke avond krijgt Coolblue-oprichter en -ceo Pieter Zwart een mailtje met de statistieken van de dag. Als eerste de Net Promotor Score (NPS), de mate waarin mensen het bedrijf aan familie en vrienden aanraden, pas daarna volgen de verkoopaantallen en als derde pas de winst. Het is waar Coolblue het verschil in maakt. Zwart heeft het zelf over een ‘obsessie voor klanttevredenheid’. ‘Daar gaan we verder in dan menig ander bedrijf en ik denk dat we daarom harder groeien’, zei hij erover in Metro.
Reputatie: pdashop.nl, skelterpecialist.nl of skibrilcenter.nl al deze webshops komen uit de koker van Pieter Zwart. Functioneel, maar het is geen aansprekend merk. De naam Coolblue bestaat al sinds de oprichting van het bedrijf in 1999, maar werd pas later een zelfstandig merk. Inmiddels kent iedereen de blauwe dozen met oranje stip en vooral de grapjes die het bedrijf maakt. Ook hier weer, alles voor een glimlach, het motto van het bedrijf. Op de dozen staan grapjes en op de blauwe Coolblue-busjes staat ‘Bus.Klopt’.
Oprichting: Met twee vrienden uit Zoetermeer bedacht Pieter Zwart in zijn studentenkamer in Rotterdam de webshop mp3man.nl. Het product moest de opvolger worden van de walkman en de discman en was nog niet in Nederland te koop. De naam Coolblue was een reactie op de webshop Hot Orange, een webshop waar ze alles verkochten, van bakfietsen tot bloembakken, en alles was uitbesteed. Alles waar de oprichters een hekel aan hadden.
Executive: Pieter Zwart, de eindbaas van Coolblue, komt naar eigen zeggen uit het meest gemiddelde gezin van Nederland. Zijn vader was civieltechnisch ingenieur, zijn moeder huisvrouw. Hij groeide op in een vinexwijk in Zoetermeer. Na zijn middelbare school ging hij naar Rotterdam om te studeren. Daar woont hij nog steeds en daar staat ook het hoofdkantoor van Coolblue. Zwart houdt van verandering, vraagt zich voortdurend af hoe het beter kan. Elke dag een beetje beter is zijn motto.
Internationaal: Ondanks de internationaal aandoende naam is Coolblue alleen actief in Nederland en Vlaanderen. Er wordt hard gewerkt aan een stap over de grens, maar dat is heel veel werk. Alle duizenden filmpjes en productomschrijvingen moeten worden aangepast. ‘Het grootste deel van het werk ligt wel achter ons’, zegt Zwart in het FD. ‘Je moet bijvoorbeeld rekening houden met verschillende wetgeving, verschillende betaalmethoden, verschillende assortimenten en met het inkopen op meerdere plaatsen.’ Wanneer de definitieve stap wordt gezet is niet bekend.
#2 Booking.com
Positie: 10
CEO Gillian Tans
Geheim: Topvrouw Gillian Tans herinnert zich het moment nog dat hoteliers overtuigd raakten van de kracht van Booking.com, waarop consumenten alle hotels in een stad kunnen bekijken en boeken. ‘Verbaasde hoteliers belden ons: een uur na aansluiting hadden ze hun eerste boeking al binnen.’ Het is de kracht van Booking.com: door zo’n 6000 samenwerkingsverbanden met andere websites uit de toeristenbranche, zorgt Booking.com ervoor dat reizigers een zo uitgebreid mogelijk aanbod te zien krijgen. Het bedrijf strijkt 12 à 15 procent commissie op over iedere geboekte overnachting.
Reputatie: Marketing bedrijft Booking.com voornamelijk via big data. Wie zoekt op een vakantie in Berlijn, wordt de weken daarna bestookt met hotels in de Duitse hoofdstad. Naar verluidt besteedt het bedrijf jaarlijks meer dan een miljard dollar aan advertentiegelden bij Google. De website heeft data tot een heiligheid verheven: er wordt niets ondernomen zonder de reactie van de klant te hebben getest. De strategie lijkt te werken: inmiddels wordt 1 op de 3 hotelovernachtingen in Nederland via een boekingwebsite aangeschaft.
Oprichting: 8 februari 1997 is een magisch moment in de geschiedenis van hotelwebsite Booking.com. Voor het eerst boekte een reiziger een hotel via de website, die destijds nog bookings.nl heette. Een klein jaar daarvoor stelde Geert Jan Bruinsma de vraag tijdens een diner met vrienden: wat zou een goed idee zijn voor een internetbedrijf? In Amerika was het boeken van hotels online een hit, maar in Nederland bood alleen het Amsterdamse Hilton deze service.
Executive: Geert Jan Bruinsma begon het bedrijf in 1996, maar stopte in 2002 om meer tijd met zijn gezin door te brengen. In 2011 keerde hij terug als Business Developer. Gillian Tans kwam vorig jaar aan het roer te staan, nadat Darren Huston was ontslagen vanwege een relatie met een medewerkster. Tans was tot dat moment coo.
Internationaal: Booking.com is een van Nederlands paradepaardjes als het gaat om internationalisering van bedrijven. Toen Bruinsma opmerkte dat veel klanten op zijn website eerst in Amsterdam zochten en daarna verder wilden binnen Europa, breidde hij al snel uit naar België. Inmiddels zijn er 227 landen die gezamenlijk 1,2 miljoen slaapplaatsen aanbieden. Wie geen Engels spreekt, kan in een van de 41 andere talen op zoek naar een hotel. Ook onder de werknemers zijn diverse nationaliteiten aanwezig. Op het hoofdkantoor in Amsterdam werken zo’n 1700 medewerkers, afkomstig uit 70 verschillende landen.
#3 YoungCapital
Positie: 32
CEO Ineke Kooistra
Geheim: Het uitzendbureau wordt geleid door en voor de energie en ideeën van jong talent. Deze generatie is online ‘connected’, waardoor er veel data verzameld kan worden over de doelgroep. YoungCapital bouwt dataprofielen op van iedere sollicitant en weet daardoor heel goed wat voor mensen er bij het bedrijf staan ingeschreven. Op basis van die data matcht het kandidaten met klanten.
Reputatie: YoungCapital staat bekend als jonge vernieuwer in de uitzendbranche. Hip, modern en futureproof, net als hun nog jonge doelgroep. Niet voor niets won het al zeker zes prijzen, waaronder een voor beste reclamemuziek in de video Work. Met de Talent Scan helpt het sollicitanten bekijken wat hun zeven sterkste kwaliteiten zijn en nu begeeft het bedrijf zich zelfs in de datingwereld, met de app YoungCupido.
Oprichting: Hugo de Koning, Bram Bosveld en Rogier Thewessen waren nog maar studenten toen zij de voorloper van YoungCapital oprichtten in 2000: StudentenWerk. De onderneming werd geboren uit hun eigen zoektocht naar een bijbaan. Het begon als een internetbedrijfje van drie vrienden en groeide uit tot een datagedreven, moderne recruiter voor jong talent, die zelfs boven de eigen targets uit groeit.
Executive: Ceo Ineke Kooistra was MT Goudhaantje in 2014 en 2015. Ze maakte carrière bij uitzendbedrijven USG People en Adecco. Sinds begin 2013 staat ze aan het roer bij YC, met als doel het bedrijfsresultaat te verhogen. ‘Als iemand zegt dat iets niet kan, zeg ik altijd: dat kan wel.’ Gekeken naar de groeicijfers lijkt dit te lukken. Kooistra is naar eigen zeggen een workaholic en hanteert een ‘dienende’ leiderschapsstijl. ‘Ik stel me graag faciliterend op. Vertel mij maar waar ik jou mee kan helpen!’
Internationaal: De 700 medewerkers (gemiddeld 27 jaar oud) zijn actief in totaal acht Europese landen. Vorig jaar werd het eerste kantoor in Duitsland (Keulen) geopend en er staan er meer op de planning. Ook Nederland krijgt er op korte termijn vestigingen bij. Ruim 4 miljoen internationale werkzoekenden staan bij YoungCapital ingeschreven.
#4 AFAS
Positie: 33
CEO Bas van der Veldt
Geheim: ‘U verwacht iets briljants bij AFAS als reden voor het succes, maar dat is er niet. En toch verdienen we twee tot vier keer zoveel geld als uw bedrijf.’ Dit schreef Daan Quakernaat in 2015 in een blog over de twee jaar dat hij bij AFAS rondliep. Volgens topman Bas van der Veldt slaat Quakernaat de spijker op z’n kop. ‘We doen hier niet aan rocket science. We zijn alleen al achttien jaar bezig om happy medewerkers en blije klanten te maken. Dat is een model dat kennelijk niet zomaar te kopiëren is.’
Reputatie: AFAS maakt geïntegreerde standaardsoftware voor bedrijven en dat standaardiseren, daar zijn ze consequent in. IT-projecten lopen vaak vast op maatwerk dat bakken met extra geld kost, op deze manier omzeilt AFAS dat. 2016 stond in het teken van sponsoring: de sponsorovereenkomsten met voetbalclub AZ en het circustheater werden opengebroken en verlengd en op 1 januari dit jaar werd de Heineken Music Hall omgedoopt tot AFAS Live.
Oprichting: Het bedrijf ontstond in 1996 uit een management buy-out door Ton van der Veldt en Piet Mars van een onderdeel van Getronics. In 2006 droegen ze het bedrijf over aan hun zonen Bas van der Veldt, die ceo werd, en Arnold Mars, die cfo werd, en namen ze zelf zitting in de raad van bestuur.
Executive: Op de site van AFAS staat bij het profiel van de ceo: geen strenge IT’er in pak, maar een schreeuwende man met een motorzaag. Van der Veldt omschrijft zichzelf als een meewerkend voorman. In een eerder interview met MT zei hij: ‘Ik kijk met een helikopterview naar het bedrijf, maar als er leuke of belangrijke zaken langskomen, dan daal ik af en doe ik mee. Soms moet je de helikopter neerzetten en de handen uit de mouwen steken.’ Daarom draait Van der Veldt twee dagen per jaar mee op de helpdesk.
Internationaal: De focus van AFAS is de Nederlandse markt. Behalve in Nederland heeft het bedrijf vestigingen in België en op Aruba en Curaçao. De productontwikkeling en administratieve ondersteuning vinden plaats vanuit het hoofdkantoor in Leusden. Het merendeel van de medewerkers woont in een straal van 20 kilometer van het hoofdkantoor. Een enkeling komt uit het buitenland, maar er wordt zeker niet actief geworven in India.
#5 Greenchoice
Positie: 46
CEO Evert den Boer
Geheim: Energieleverancier Greenchoice wil de verduurzaming van Nederland versnellen. Van de eigen werkvloer tot het aansluiten van nieuwe klanten: alles wat Greenchoice doet, wordt getoetst aan die missie. Zo werkt Greenchoice niet samen met partijen die niet duurzaam genoeg zijn. Dat duurzame DNA in combinatie met klantvriendelijkheid is volgens topman Evert den Boer de gouden formule.
Reputatie: Greenchoice wist de afgelopen periode verschillende awards voor klantvriendelijkheid binnen te slepen en werd uitgeroepen tot meest duurzame merk van Nederland. Niet door dure marketing. ‘Daar geven we relatief weinig geld aan uit’, zegt Den Boer. ‘Wat je aan de binnenkant bent, zie je aan de buitenkant. Klanten zíen waar we voor staan, daar hebben we geen dure marketing voor nodig.’
Oprichting: Greenchoice werd vijftien jaar geleden opgericht door Michiel Rexwinkel, John Appeldoorn en Rob van Rees, letterlijk op de zolderkamer van één van de oprichters. De ambitie: een schonere wereld door het gebruik van duurzame energie. Greenchoice levert die energie, maar laat klanten ook zelf hernieuwbare energie opwekken. In 2002 kreeg de eerste klant zonnepanelen, in 2004 werd de eerste windmolen geplaatst. Na één jaar had Greenchoice 5000 klanten, nu zijn dat er 400.000.
Executive: Evert den Boer kwam in 2015 aan boord. Daarvoor bekleedde hij verschillende energiefuncties, onder andere bij NUON, Vattenfall en voor Greenchoice bij Dong Energy in Denemarken. Volgens Den Boer kan Nederland een voorbeeld nemen aan Denemarken, dat in duurzaamheid minstens vijf jaar vooruitloopt. De Denen zijn een inspiratiebron voor Den Boer: ‘Met Greenchoice werken we bijvoorbeeld steeds meer samen met lokale coöperaties, in Denemarken doen ze dat al veel langer.’
Internationaal: Op dit moment levert Greenchoice voor 85 procent lokale (Nederlandse) duurzame energie. Doel in 2020: 100 procent lokale duurzame energie leveren. ‘De energietransitie wordt gedreven door lokale initiatieven in gemeenten en wijken. In het verduurzamen van Nederland ligt onze focus daarom op lokaal niveau. Hoe lokaler, hoe beter. Buitenlandavonturen staan niet op de planning.’
De gehele lijst met de 500 beste bedrijven van Nederland bekijken? De MT500 is nu uit! Bestel hier een proefexemplaar.