Center Parcs hoopt met evenementen nieuwe doelgroepen aan te boren, vertelt ceo Mark Haak Wegmann tegen MT.
In 1968 opende Piet Derksen het eerste Nederlandse vakantiepark. Inmiddels is Center Parcs (nr.36 in de MT500) een begrip. Sinds 2003 is het bedrijf onderdeel van de Franse Pierre & Vacances Center Parcs Group. Vier vragen aan ceo Mark Haak Wegmann:
MT: Het gaat goed met de vakantieparken. Profiteren jullie van de crisis doordat mensen eerder kiezen voor een vakantie in eigen land?
Haak Wegmann: ‘We zien inderdaad dat consumenten liever kiezen voor een bestemming dichtbij dan een verre vliegreis. Daarnaast gaan mensen, vooral in Nederland, steeds vaker een lang weekend of midweek naar een vakantiepark. Daarin loopt ons land wereldwijd voorop. Je kunt stellen dat de vakantieparken in Nederland zijn uitgevonden door Center Parcs. De afgelopen jaren hebben wij het fenomeen geëxporteerd naar de ons omringende Europese landen.’
Geen ander land heeft zoveel vakantieparken als Nederland. Hoe blijft Center Parcs zich onderscheiden van de concurrentie?
‘Onze parken zijn grootschaliger. Een park van Center Parcs is de bestemming. Naar andere parken gaan mensen vanwege de dingen in de omgeving. We zijn ook voortdurend bezig met het bedenken van nieuwe producten. We organiseren bijvoorbeeld samen met partners evenementen op onze parken, zoals laatst een ‘vriendinnenweekend’ voor de lezeressen van het Telegraaf-magazine Vrouw. Daarvoor kwamen zo’n 4.000 vriendinnen naar ons park De Eemhof.’
Gaan jullie je meer op doelgroepen richten, zoals senioren?
‘Het zal nooit zo zijn dat een park zich exclusief op een bepaalde doelgroep richt. Wel verschillen de accenten. Het ene park is heel geschikt voor ouders met jonge kinderen, terwijl het andere senioren meer zal aanspreken.’
Wat is jullie groeistrategie?
‘Met evenementen hopen we nieuwe doelgroepen aan te boren. Ook blijven we nieuwe parken ontwikkelen in het buitenland. Volgend jaar zal alweer het vijfde Center Parcs-park in Frankrijk zijn deuren openen. Daarnaast zijn we actief op nieuwe buitenlandse markten. We werken bijvoorbeeld samen met een Israëlische touroperator. In de zomer vliegt er wekelijks een Boeing vol Center Parcs-gasten naar Nederland.’
Meer over MT500?
-
C&A-topman: 'Ik maak me geen zorgen over Primark'
-
8 grote bedrijven die innovatieve koplopers zijn
-
Dossier MT500