Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Ahold is het meest bewonderde bedrijf van 2014

Ahold wisselt Heineken af als meest bewonderde bedrijf van Nederland, zo blijkt uit MT’s jaarlijkse onderzoek voor de MT500.

Nederlandse zakenmensen kiezen Ahold als meest bewonderde bedrijf van 2014. De Zaanse multinational bekroont jarenlange sterke prestaties in het MT500-onderzoek met een nummer 1-positie. Vorig jaar moest het Heineken nog voor zich dulden, dit jaar staat de bierbrouwer op de tweede plek. Het is voor het eerst dat Ahold de lijst aanvoert in het onderzoek dat het afgelopen decennium werd gedomineerd door Shell en Philips. Internationaal gooit Apple de hoogste ogen, terwijl Camiel Eurlings (KLM) is uitgeroepen tot beste bestuurder van dit jaar. Bijna 1.000 Nederlandse zakenmensen deden mee aan het onderzoek. Lees verder:

Ook als je het niet makkelijk hebt, kan je bewondering oogsten. Ahold heeft de laatste maanden enkele zorgwekkende wolkjes aan zijn hemel. De concurrentie op de thuismarkt knaagt steeds meer aan de suprematie van Albert Heijn, en Aholds internationale strategie vordert maar langzaam. Hoewel de economie lentegroen kleurt, houdt de consument zijn portemonee nog zo veel mogelijk in de achterzak. In 2013 kromp Aholds netto-omzet zelfs licht.

Beloning voor jarenlange prestaties

Aholds topnotering is een beloning voor jarenlange prestaties. Wie een efficiënt, goed geleid supermarktconcern in gedachten neemt, komt als vanzelf bij Albert Heijn en zijn moederbedrijf uit. Uiteenlopende en soms aan elkaar tegengestelde eigenschappen zijn er voor nodig om aan de top te staan in gruttersland. De ingenieuze just in time distributie en het uitgekiend leveranciersbeleid moeten tegelijk een groot assortiment, vers productaanbod en lage prijzen opleveren. Maar de omvang – zo belangrijk in de marktverhoudingen in de retail – mag niet leiden tot massaliteit. In zijn marktbenadering en marketing wil Ahold efficiëntie en een menselijk gezicht samen laten komen, en het bedrijf slaagt daar wonderwel in.

De markt voor e-commerce

Met dochteronderneming Bol doet het concern bovendien mee in de voorste gelederen op de markt voor e-commerce. De beleggers volgen het bedrijf met vertrouwen: in de 3 jaar dat topman Dick Boer inmiddels in functie is, presteerde het aandeel 4 keer beter dan de AEX. ‘Echt de grootste grutter die weinig fouten maakt en een prima zaak heeft in Nederland en daarbuiten’, zoals een van de deelnemers aan het onderzoek de positieve gevoelens voor Ahold onder woorden bracht.

Eregalerij van bedrijvigheid

Het was dit jaar alweer de 14e keer dat de Nederlandse managers hun favoriete bedrijven konden kiezen voor de MT500. Een grote eenstemmigheid in de top 10 werd daarbij zichtbaar. In de lijst van de 500 grootste Nederlandse bedrijven en instellingen konden de respondenten 5 namen aankruisen van bewonderde bedrijven. Bijna 1 op de 4 managers (22,5 procent) nam Ahold in zijn top 5 op. Ook over Heineken en Shell (met resp. 20,7 en 19,9 procent) waren veel zakenmensen het met elkaar eens. De top 10 van deze MT500 leest dan ook als de eregalerij van de Nederlands zakelijke bedrijvigheid, met tentoongestelde bedrijven die al vele decennia een vooraanstaande rol in de nationale economie spelen. ASML (uit 1982) is het ‘groentje’, daarentegen stammen maar liefst 5 van de top 10-bedrijven (ABN Amro, Ahold, Heineken, Philips en Shell) direct of indirect uit de 19e eeuw.

Iconen van de wereldmarkt

Het is een enorme pluim dat iconen zoals Heineken, Shell, Philips en KLM, met hun respectabele traditie, nog steeds vooroplopende spelers op de wereldmarkt anno 2014 zijn. Neem bijvoorbeeld Heineken, drankenproducent die weliswaar zijn eerste plaats uit 2013 moest afstaan, maar nog steeds voldoende ‘fans’ heeft om plaats 2 in de wacht te slepen. Met zijn mondiale overname­strategie heeft Heineken zich de afgelopen jaren gepositioneerd niet alleen als een van de kostbaarste biermerken ter wereld (wat het al was), maar ook als een van de meest vooruitstrevende brouwerijen, de concurrentie vóór op marketinggebied en met productlanceringen.

Kwaliteit van producten

Na zijn grote overnames beleefde Heineken in 2013 een matig jaar, en de beleggers werden zelfs onaangenaam verrast met een winstwaarschuwing. Maar op zo’n ‘matig jaar’ met een nettowinst van 1,6 miljard euro, zouden veel andere bedrijven stikjaloers zijn. ‘Als er één element is dat u waardeert in Heineken’, zo vroegen we de managers die het bedrijf op nr. 1 hadden gezet, ‘welk zou dat zijn?’ De kwaliteit van de producten (34 procent) en marketing (32 procent) bleken de belangrijkste factoren te zijn. Zoals een respondent samenvatte: ‘Om wereldwijd bij iedereen bekend te staan als één van de beste bieren, vind ik een zeer knappe prestatie.’ Een andere schreef: ‘Heineken is een stijlvol en smaakvol biermerk, dat ik overal in de wereld kan kopen, en dat me elke keer weer trots maakt dat het uit Nederland komt.’

Shell, weinig verrassend

Dat Shell in de top 3 terecht is gekomen, is weinig verrassend. Eigenlijk was de 8e plaats in 2013 verrassender – een historisch dieptepunt voor het bedrijf dat maar liefst 6 keer de nr. 1 was van de MT500. Met deze nr. 3-positie lijkt het bedrijf (onder leiding van zijn daadkrachtige nieuwe topman Ben van Beurden) op de weg terug. De eigenschappen waarmee het bedrijf bewondering oogst zijn nog steeds talrijk, zoals zijn positie als een van de grootste bedrijven ter wereld, zijn merk, zijn voorraden en distributie en niet te vergeten zijn verbluffende jaarlijkse winstcijfers. In het matige jaar 2013 wist Shell toch nog zo’n 12,1 miljard euro over te houden. Voorlopig heeft Van Beurden zijn handen echter vol aan Shell. Hij moet ingrijpen na problemen met de olie- en gaswinning en door de mondiale prijsdruk. Bij het aanboren van olie in Alaska en schaliegas elders in de VS waren de resultaten ronduit teleurstellend.

Dividend-aristocraat

Van Beurden staat voor de dubbele uitdaging om het succespercentage van dergelijke risicovolle projecten op te schroeven, en tegelijk de kosten omlaag te brengen. Maar het Nederlands-Britse bedrijf heeft, net als zijn boorplatforms, al meer stormen doorstaan. Onder de Nederlandse managers blijkt Shell vooral bij mannen een populair bedrijf: als het alleen aan het mannelijk deel van de onderzoeksgroep had gelegen, was Shell dit jaar winnaar geweest van de MT500. De loftuitingen van de managers lopen uiteen van ‘Mooi stukje Hollandse techniek’ en ‘Dividend-aristocraat die stabiel rendement geeft’ tot ‘Sterk internationaal bedrijf met veel innovatie en goede langetermijnvisie’. De elementen die in het Shell-merk worden gewaardeerd zijn ‘winstgevend/financieel stabiel’ (voor 32 procent van de respondenten), ‘internationaal’ (27 procent) en ‘hoge kwaliteit’ (19 procent).

Vrouwen versus mannen

Behalve de waardering voor Shell zijn er meer opvallende verschillen tussen de vrouwelijke en mannelijke respondenten. Bij vrouwen is een sterke voorkeur te merken voor goed presterende winkelketens, waarbij Action, Hema en Kruidvat veel indruk blijken te hebben gemaakt. Bij de mannen zijn traditionele grootmachten zoals KLM en de ING Groep in de top 10 te vinden, die daar bij de vrouwen ontbreken.

Mondiale top: Apple

Dit jaar is het onderzoek voor de MT500 uitgebreid met een extra vraag, namelijk naar het meest bewonderde bedrijf wereldwijd. Met hun internationale oriëntatie weten de Nederlandse zakenmensen immers goed wat er in de wereld speelt. Welke bedrijven zijn het sterkst in de ring van de mondiale bokswedstrijd? Om precies te zijn luidde de vraag: ‘Als u één bedrijf mocht noemen in de internationale zakenwereld dat u bewondert, welk zou dat zijn?’ Het antwoord zal weinig mensen verrassen: in de eerste plaats Apple. Liefst 14 procent van de respondenten schreef de naam van het door Steve Jobs verweesde bedrijf in het onderzoeksveld – ruim het dubbele van het aantal mensen dat koos voor Google (6,7 procent). Samsung uit Zuid-Korea (land dat de status van ontwikkelingsland nog maar enkele decennia geleden achter zich liet) staat knap op de 3e plaats.

Ook Nederlandse bedrijven scoren

De respondenten weten precies te zeggen waarom ze ‘fan’ van Apple zijn. Het bedrijf: ‘Weet kwaliteit, design en marketing optimaal te combineren’, zoals een van hen noteert. Een andere: ‘Dat ze met hun eigenwijsheid zo groot geworden zijn, vind ik indrukwekkend’. En: ‘Steeds in staat om te weten wat wij willen, zonder dat wij zelf weten wat wij nodig hebben…’ Overigens staan er ook Nederlandse bedrijven in de top 10 van de mondiaal meest bewonderde ondernemingen: Shell op nr. 4, Philips op 6 en ASML op 10. Kennelijk zit het Hollands glorie-gevoel diep. Terecht – we mogen er trots op zijn dat ons land dit soort wereldmerken en mondiale marktleiders heeft weten voort te brengen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De top 10 meest bewonderde bedrijven:

1    Ahold    22,5%
2    Heineken    20,7%
3    Shell    19,9%
4    Unilever    17,5%
5    Philips    17,4%
6    KLM    14,4%
7    ABN Amro    13,3%
8    Rabobank    11,5%
9    ASML    11,3%
10  Jumbo Groep    11,1%

(% is het percentage respondenten van totaal aantal dat bedrijf heeft gekozen)

Meer MT500?