Trots presenteert Management Team de tweede editie van de MT1000, de lijst met de beste zakelijke dienstverleners van Nederland. We hebben meer dan vierduizend zakelijke beslissers gevraagd naar hun ervaringen met dienstverleners. Wie heeft de beste producten, wie is het klantvriendelijkst en wie heeft de meest excellente uitvoering? Dat gecombineerd met NPS, de Net Promotor Score die meet of mensen de dienst bij anderen aanraden, levert een boeiend overzicht op.
De lijst is enorm democratisch; het gaat niet om de omvang van het marketingbudget, de omzet, of het personeelsbestand, maar om de mening van de klant: de inkoop verantwoordelijken van de betreffende dienst. Dat verklaart meteen ook de relatief kleine en onbekende winnaar: executive searchbureau ‘The Executive Network’. In klantenaantal onvergelijkbaar met bedrijven als IBM, ING of Interpolis, maar door insteek en opzet van het onderzoek, een absolute concurrent.
De lijst en alle sublijsten zijn te vinden in het nieuwste nummer van MT. Het hele nummer, inclusief artikelen over hoe je een goede zakelijk dienstverlener vindt en behoudt, koop je HIER.
Vakgebieden
Voor het onderzoek zijn 57 verschillende vakgebieden gedefinieerd, variërend van strategieadvies tot digital storing en van kantoorinrichting tot corporate finance. Voor elk van deze categorieën zijn door de redactie van MT groslijsten gemaakt. Deze lijsten bevatten de grootste en bekendste leveranciers in hun vakgebied.
Een panel van zakelijke beslissers werd uitgenodigd om hun ervaringen te delen. In totaal participeerden sinds de start van het onderzoek 4.476 beslissers aan de MT1000. Zij konden 2.081 verschillende bedrijven beoordelen op basis van hun ervaringen met die bedrijven in de afgelopen drie jaar. Ervaringen, niet slechts reputaties, vormen dus de basis voor de MT1000.
Bekijk hier de volledige lijst van de MT1000
Net Promotor Score
Respondenten werd gevraagd om hun leveranciers te waarderen op een schaal van 1 tot 10: ‘Hoe waarschijnlijk is het dat u deze dienstverlener zou aanbevelen aan een vriend of collega?’ Aan de hand van de antwoorden werd de Net Promotor Score berekend. De leveranciers werden daarnaast ook gewaardeerd op drie inhoudelijke aspecten: klantgerichtheid, productleiderschap en de kwaliteit van de uitvoering (conform het model van Treacy en Wiersema).
Hierbij konden respondenten tot 5 sterren geven. Gezamenlijk vormen deze waarderingen de basis voor de ranking in de MT1000. Om bedrijven met veel goede waarderingen te belonen, werden de uitkomsten vervolgens vermenigvuldigd met een logaritmische multiplier. De bedrijven die de ranglijsten aanvoeren, worden dus niet alleen erg goed gewaardeerd door hun klanten, het zijn ook relatief véél klanten die voor deze bedrijven kiezen.
Appels en peren
De MT1000-lijst zet álle dienstverleners in één ranglijst. Dat is natuurlijk eigenlijk appels met peren vergelijken … de ranglijsten per vakgebiedmaken het echter wél mogelijk om aanbieders direct met elkaar te vergelijken. Om tot de uiteindelijke ranglijsten te komen, werd eerst een selectie gemaakt op basis van het aantal respondenten dat contact heeft gehad met een specifieke dienstverlener. Bedrijven met onvoldoende respondenten worden vooralsnog uitgesloten van deelname. De invloed van een individuele respondent op het eindresultaat zou te groot worden bij deze bedrijven. Indien zij in navolgende jaren voldoende beoordelingen ‘verzamelen’, worden zij alsnog toegevoegd aan de MT1000.
Bekijk hier de lijsten per vakgebied