Veel onderhandelaars vragen zich af:
- Is het wél of niet slim om zelf het openingsbod te doen bij een onderhandeling?
- Doe ik er verstandig aan om naar het budget van de ander te vragen?
Op beide vragen is een glashelder antwoord te geven. En daarvoor moet je even iets meer weten over het ‘anker effect’. Een psychologisch fenomeen dat in elke onderhandeling voorkomt. Bij grote en kleine onderhandelingen. Ook in vergaderingen en dagelijkse gesprekken. In de video vertelt Van Houtem wat je moet weten over het anker effect.
Vraag nooit om het budget van de ander
Het lijk zo logisch om naar het budget van de ander te vragen. Maar nu je de video hebt gezien en het anker effect snapt, doe je dit waarschijnlijk nooit meer. Want je weet: hierdoor wordt het anker in jouw hoofd geslagen.
Zo’n anker negeren is heel moeilijk. Mensen passen hun tegenvoorstel automatisch aan richting het voorstel van de ander. Stel dat de ander een krap budget neerlegt, dan wordt het heel moeilijk om met jouw ruime tegenvoorstel te komen. Het advies van Van Houtem is daarom: probeer het budget van de ander te vermijden, want het werkt bijna nooit in jouw voordeel.
Wil je meer weten over het anker effect? Bekijk dan deze infographic vol extra informatie of het online programma ‘Messcherp onderhandelen‘.
Advertorial E-learning: Messcherp onderhandelen
In dit online seminar leert onderhandelingsexpert George van Houtem je alles over het spel dat onderhandelen heet. Scherper onderhandelen levert direct resultaat op en is de kortste weg naar een betere marge. Leer scoren aan de onderhandelingstafel!
lees verder