Hoe zorg je dat mensen respect hebben voor jouw leiderschap? Dat heeft volgens Jan van Setten alles te maken met de vijf verschillende leiderschapsniveaus:
#1 Positie veroveren
Je baas geeft je een leidinggevende positie. Mensen moeten wel achter je aan, jij bent immers de leiding. Maar blijf je in deze positie hangen, dan krijg je een zware dobber.
#2 De relaties zijn goed, mensen willen jou als leider volgen
Ze willen je volgen om wie je bent, niet omdat je de baas bent. Dit niveau bereik je als je contact maakt met je mensen en relaties opbouwt die plezier, energie en resultaat opleveren.
#3 Scoren met je team
Het derde niveau bestaat niet alleen uit een leuke werksfeer en plezierige relaties, maar ook uit het samen boeken van resultaten. Leiders blijven vaak in dit niveau hangen, maar de echte leider groeit door.
Avondseminar Hoe krijg ik ze zover?
Jan van Setten legt tijdens dit avondseminar uit hoe je medewerkers stap-voor-stap door een verandering loodst. Het resultaat: draagvlak, maar dan zonder dwang.
lees verder#4 Medewerkers ontwikkelen
In hoeverre ben jij in staat om je mensen te ontwikkelen, zodanig dat ze op vol vermogen komen? Krijg je het voor elkaar dat je medewerkers zelf leider kunnen worden, dan zal het vertrouwen in jou en je businessoperatie nog verder groeien. Lukt dit, dan ben je klaar voor het hoogste niveau.
#5 Respect
Doe jij herhaaldelijk wat je zegt, haal je resultaten met het team en groeien medewerkers onder jouw leiding? Dan groeit er iets heel moois: respect. Het gaat niet over één nacht ijs, maar uiteindelijk krijg jij het respect voor de rol en de positie die jij verdient.
In welk niveau zit jij?
Wil je weten in welk niveau jij zit? Het antwoord vind je bij collega’s. Wil je weten in welk niveau jij zit, nodig eens drie collega’s uit op de koffie en stel ieder de volgende drie vragen:
- Welk niveau leider vind je mij?
- Wat zou ik kunnen doen om naar het volgende niveau te komen?
- Hoe kun jij me daarbij helpen?
Lees ook:
Jan van Setten: ‘Wat jou motiveert, werkt niet per se voor een ander’