#1 Vergroot de vatbaarheid
Ga je aan de slag met viral change dan moet je er eerst voor zorgen dat mensen vatbaar zijn voor de boodschap, anders slaat het vonkje niet over. Het is daarom belangrijk dat je de juiste mensen selecteert voor het verspreiden van de boodschap. Hier draait het niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit: liever drie connectors met veel invloed, dan dertig mensen aan de rand van de organisatie.
#2 Sexy boodschap
Wil je dat het idee aanslaat, dan moet je een sexy en sticky verhaal hebben. Collega’s moeten er zich iets bij kunnen voorstellen.
#3 Peer-to-peer beïnvloeding
Leidinggevenden zijn geneigd om vanuit hun hiërarchische positie gedrag te beïnvloeden. Maar de meeste wetenschappers zijn het er over eens dat peer-to-peer beïnvloeding – professionals of medewerkers onder elkaar – het meest effectief is. Dus probeer niet altijd zelf de grote leider te zijn en benut het organisatienetwerk. Breng mensen met elkaar in contact, hoe kunnen ze anders besmet raken?
#4 De kracht van positieve verhalen
Verhalen zijn de valuta van verandering. Slinger dus zoveel mogelijk positieve verhalen het netwerk in. Zorg dat het als een lopend vuurtje rondgaat, zodat de kans dat anderen er op aanhaken het grootst is.
Blended Class Veranderen en vernieuwen
Welke blokkades houden vernieuwing tegen en hoe hef je die op? In twee masterclasses en een online programma leer je van Arend Ardon verandering en innovatie doorvoeren.
lees verderLees ook:
3 tips om collega’s mee te krijgen in verandering